למעלה מ- 1000 איש לומדים מדי שנה את עוברים את קורס מדריכי חדר כושר (מכונה: "קורס מדריכים למועדוני בריאות וכושר). הקורס הנו בפיקוח מנהל הספורט (תחת משרד המדע והספורט) שאחראי על ההכשרות בקורסים המצוינים בחוק הספורט. נציין ונאמר שבקורסים שאינם מוזכרים בחוק הספורט אין נגיעה ואחריות למנהל הספורט בעניין כגון: קורסי מדריכים לריצות ארוכות, מדריכי ספינינג, מדריכי פלדנקרייז, מדריכי קיק בוקס ועוד רבים.
המדריכים, ברובם פוקדים את הקורסים השונים על מנת לקבל כלים יישומיים לאימון נכון ומושכל בחדר הכושר ומחוצה לו ולא פחות חשוב, חלקם אף מעוניינים לעבוד כמדריכי חדר כושר, מדריכי אימון אישי, מנהלים בתחום וכדומה.
חשוב להאיר הנקודה שהצורך במדריכי כושר בכלל – רב. הסיבה לכך הנה ההתפתחות האדירה של תחום אורח חיים בריא בכלל ושל אימון הכושר – בפרט. כך שיש צורך במדריכי כושר בכלל על בסיס קבוע ומדריכי חדר כושר – בפרט. בנוסף, במועדוני הכושר השונים מדריכי חדר כושר מתחילים את הקריירה במשמרות של מספר ימים במהלך השבוע. לאחר מספר חודשים, בחלק מהמקרים, אותם מדריכי חדר הכושר מקודמים ומבצעים אימונים אישיים. בשל כך יש צורך בכוח אדם חדש שיעבוד במשמרות וישלים את החסר. אגב, ניתן להבחין במועדוני כושר בהם מדריכים עובדים במשמרות חודשים רבים ואף שנים וכלל לא משיגים לקוחות לאימונים אישיים. מעניין לדעת שלעיתים מדובר במדריכי כושר מעולים! שהבעיה אצלם לפרקים הנה תקשורת בין אישית לקויה, חוסר באינטליגנציה רגשית, הופעה אסתטית גרועה ועוד. או אז, יש צורך בטיפול שורש בכל הדברים הללו על מנת שיישארו  ויצליחו. אילולא כן, סביר להניח שחלק מאותם מדריכים לא יישארו בתחום ויפרשו (לפעמים, לאחר תקופה קצרה של התנסות בת מספר חודשים סך הכל) – חבל. הגרוע מאוד, לעומת זאת, הנו מצב בו המדריך הוא גם בעל ידע חסר בתחום , גם עם תקשורת בין אישית גרועה וגם אסתטיקה טעונה שיפור באופן משמעותי.
קשה להבין ולא ממש נתפס איך הדבר ייתכן שכה הרבה מדריכי חדר כושר קיימים בישראל (עשרות אלפים) ועדיין מועדוני כושר לא מעטים מתקשים לאתר מדריכים טובים שיעבדו ויתחילו קריירה בתחום.

להלן לדעת הח"מ מספר סיבות לכך:
1. מקצועיות לוקה בחסר של המנהל המקצועי בחדר הכושר או מנהל המועדון – בחלק ניכר ממועדוני הכושר יש מנהל מקצועי שהנו למעשה מנהל חדר הכושר והמדריכים בו. מדובר בתפקיד שאין לו הכשרה ספציפית. אין ממש קורס הכשרה שכזה ובמקרים רבים מדריך חדר כושר בולט וטוב ייתכן שימונה להיות מנהל מקצועי לאחר תקופת זמן מסוימת. במרבית המקרים חסרים לאותו מדריך (שנעשה מנהל..) כישורים לא מעטים כמו: ניהול צוות, ניהול תקציב, יכולת מקצועית גבוהה ומוכחת, אינטליגנציה רגשית, סדר וארגון ועוד. בשל כך יש קושי גם לנהל את המדריכים הנמצאים במועדון הכושר ובמקרים מסוימים התחלופה במקום גדולה. בנוסף, מדריכי כושר לא מעוניינים לעבוד במקום שכזה ויש צורך במדריכים רבים בשל התחלופה הגדולה, כפי שצוין לעיל.
2. מקצועיות לוקה בחסר של המדריך – ציון עובר במרבית המבחנים בקורס מדריכי חדר כושר הנו – 60. בציון זה בשטח תהיה בעיה לא קטנה למדריך להתמודד עם בעיות מסוגים שונים השכיחים אצל מרבית המתאמנים. הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים כמו: קשישים, לוקים במחלות שכיחות, נכים, נשים בהיריון ולאחר לידה, ילדים ועוד. לכן סביר להניח שלאחר מספר ימי עבודה או שבועות (במקרה הטוב) יותר ימצא המדריך את דרכו החוצה מאותו מועדון. אגב, הידע החסר ניתן בהחלט לרכישה ויש צורך בביצוע השתלמויות וקורסים מתאימים על בסיס קבוע לשם כך.
3. מקום עבודה רחוק באופן יחסי – סיבה לאי התמדה בעבודה הנה מקום עבודה הרחוק מאזור המגורים. נסיעה של למעלה מ- 25-30 דקות למקום עבודה כחדר הכושר – אינה מועטה כלל ועיקר ועלולה להקשות על העבודה השוטפת של המדריך, קרי – התמדתו. מנגד, ניתן להבחין במדריכי כושר שגם נסיעה של 15 דקות למקום העבודה קשה להם וזו כבר מהווה סיבה למה לא לעבוד בחדר הכושר בו מעוניינים בכוח אדם מקצועי.
4. השכר המשולם וחוסר במסלול התקדמות – עבודה במשמרות בחדר הכושר, בדרך כלל, אינה כרוכה בשכר גבוה ולכן חשובה מאוד האפשרות להתקדם במקום. לדוגמה: כמאמן כושר אישי, תפקיד ניהולי, יזמות כלשהי במועדון ועוד. אם כל אלה לא אפשריים, כמובן שיש לכך השלכות על מידת ההתמדה של המדריך ורצונו לעבוד.  נציין ונאמר שהשכר המשולם למרבית המדריכים במועדוני הכושר באזור המרכז רבתי (וגם בחלקי הארץ השונים) – זהה בקירוב. למרות זאת, ישנם מועדונים ומרכזי כושר מצוין היודעים לשמר המדריכים המצוינים ולבנות להם עתיד מקצועי . אילולא כן , סביר מאוד להניח, שלאחר תקופה מסויימת המדריך יבקש לעזוב או במקביל – יחפש משרות נוספות על מנת להשתכר כראוי.
5. האמונה של המדריך שבדרך להצלחה יש קיצורי דרכים – מסתבר שגם בתחום הכושר , כמו בתחומים אחרים לא ממש יש קיצורי דרכים ונדרשת עבודה לא קלה וממושכת על מנת להגיע לרמות הגבוהות בתחומים השונים. אגב, יחסית לתחומים אחרים, מדריך רציני ומשקיע יוכל תוך 3-2 שנים להשיג לא מעט מבחינת שכר, יוקרה, תפקיד ניהולי (אם זאת מטרתו) ועוד. הענין הוא שיש לכתת רגליים, לעבוד קשה, לא לוותר, להיות סבלן ועוד. לא כל מדריך מוכן לכך וגם חייבים לומר – אין ערובה להצלחה!.
6. מועדון כושר שבו מעט מאוד מנויים בשעות המשמרת – לא קל להדריך במשמרת של 6-7 שעות בחדר הכושר בשעות הבוקר בהן לפעמים רק מתאמנים בודדים מתאמנים!. יש צורך באישיות מתאימה, אנרגיות וכוח רצון לעבודה באופן זה. או אז ניתן להבחין גם בשחיקה של אותם מדריכים ואפטיות ולכך, השפעה כמובן, על ההתמדה בהדרכה באותו מועדון הכושר.
7. חוסר יכולת של המדריך להתנהל ולהתנהג בצוות – במועדוני כושר גדולים לעיתים ישנם 30-20 מדריכי כושר. או אז יש צורך ביחסי אנוש טובים בין המדריכים וקואופרטיביות. אילולא כן מדריך שאין לא את תכונות האופי הנדרשות, סביר להניח, לא יתמיד בעבודתו במועדון ומהר יראו לו את הדרך החוצה. חשוב להזכיר גם שמדריכים מסוימים (ולעיתים המקצועיים שבהם) מתנהגים בצורה לא ראויה כגון: שוללים ומבטלים הנחיה זו או אחרת של מדריכים אחרים, מתנשאים על מדריכים אחרים (או אף על מנהל חדר הכושר עצמו!), אגרסיביים בהתנהגותם מול לקוחות ועוד.

לסיכום, תחום הכושר נמצא בתקופת פריחה אדירה ומדובר בהחלט במגמה הקיימת בארץ ובעולם כולו. מדריכי הכושר יכולים להצליח כמובן ולעסוק במקצוע אותו הם אוהבים ובו הם מאמינים, אך הדבר מחייב להביא בחשבון הדברים האמורים לעיל. כמו כן, לא פחות חשוב, לבחור מקום עבודה בו מעריכים מדריכים טובים, יש מסלול התקדמות, ניתן להשתכר טוב בהמשך הדרך, ועוד.