על פי המחקר אימון גופני עשוי להפוך להתמכרות פיזית ופסיכולוגית אם הוא מתבצע בקיצוניות. אחת הדוגמאות לכך היא התלות שמפתחים חלק מהאנשים שעוסקים בפיתוח גוף בשגרת האימונים שלהם. במחקר השתתפו 101 אנשים בני 18-67 שעוסקים בפיתוח גוף. הם מילאו שאלון שעסק בתלות שלהם כלפי האימונים מבחינה חברתית, מבחינת אימונים וכן הלאה. כמו כן הם התבקשו לציין מהי מידת הכעס, עוינות, לחץ נפשי ומוטיבציה שהם חשים כלפי אימון משקולות. נמצאו שלוש מוטיבציות לאימון משקולות: שליטה על מצב הרוח, אתגר אישי וחרדה לדימוי הגוף תלות פסיכולוגית, פיזיולוגית ודימוי גוף של מפתחי גוף באימון מאת: ד"ר איתי זיו סיבות שונות מביאות אדם 'מן השורה' לעסוק בפיתוח גוף ואחת מהן עשויה להיות דימוי עצמי נמוך, נרקסיסיטיות, הצורך להיות בולט באופן יוצא דופן ועוד. למותר לציין שהשנים האחרונות מאופיינות בעלייה רבה במספר האנשים המתאמנים באינטנסיביות על בסיס קבוע לשם העלאת מסת שריר ואף למטרת פיתוח גוף תחרותי. חלק מהם עושים זאת על מנת לשפר הופעתם החיצונית ומעט מהם – עוסקים בפיתוח גוף ברמות השונות. אזי, מדובר על אורח חיים לא פשוט כלל ועיקר, קפדני וקשה ביותר, ולכן רק מעטים מהמתאמנים מסוגלים להגיע לרמות הגבוהות של פיתוח גוף. לשם כך, אגב המטרה מקדשת את האמצעים ומרבית מפתחי הגוף עושים שימוש בסטרואידים אנבוליים על מנת למקסם יכולותיהם הגופניות ולהביא לעלייה משמעותית במסת הגוף הרזה למימדים עצומים. העלות הכספית הכרוכה בכך לא מבוטלת כלל ועיקר. יש צורך במלתחת בגדים חדשה, ייעוץ מקצועי (תזונה ואימונים), תוספי מזון שונים. מזון בריאותי בכמות גדולה מאוד, טיפולי פיזיותרפיה מפעם לפעם במידה ונפצעים ועוד. מבחינת בעיות פסיכולוגיות, מסתבר שישנן אצל מפתחי גוף. זאת מכיוון שמדובר במקרים לא מעטים על התמכרות לאימון, להופעה החיצונית היוצאת דופן או אף מצוינת מבחנה אסתטית (אחוזי שומן נמוכים מאוד, פרופרציות גופניות טובות, מסת שרירים מרשימה, עור שזוף ומגולח (במיוחד בתקופת התחרות) ועוד.
מבחינה פיתוח גוף והשלכות פסיכולוגיות נציין מספר מחקרים בנושא:

1. במחקר שנערך באוטווה נבדקה ההתנהגות בשלוש קבוצות: גברים מפתחי גוף, גברים ספורטיביים וגברים לא ספורטיביים. המחקר השווה את שלוש הקבוצות לגברים עם הפרעות אכילה בולמיות. במסגרת המחקר חולקו שאלונים אנונימיים, שמטרתם להעריך את אופן האכילה, דימוי הגוף, ההתעסקות בסוגיות משקל וצורה, שכיחותם של מקרי זלילה, הרגלי אובדן משקל, שימוש בסטרואידים אנבוליים וגורמים פסיכולוגיים כלליים. מפתחי הגוף הפגינו אי-שביעות רצון חמורה יותר מגופם, הפרעות אכילה בולימיות, ומאפיינים פסיכולוגיים שליליים – יותר מאשר כל הקבוצות האחרות. מפתחי גוף תחרותיים דיווחו על שיעורים גבוהים יותר של אכילה בזלילה, בולמיה ושימוש סדיר בסטרואידים אנבוליים בהשוואה למפתחי גוף גברים לא תחרותיים. לפיכך, החוקרים הסיקו כי בכל הנוגע ביחס לאוכל, למפתחי גוף גברים תחרותיים יש תכונות משותפות עם גברים הסובלים מהפרעות בולמיות.
2. במחקר שנערך באוניברסיטת פלינדרס שבאוסטרליה (1School of Medicine, Flinders University, Adelaide, Australia.) נבדקה ה- תלות הפסיכולוגית והפיזיולוגית של מפתחי גוף באימון. על פי המחקר אימון גופני עשוי להפוך להתמכרות פיזית ופסיכולוגית אם הוא מתבצע בקיצוניות. אחת הדוגמאות לכך היא התלות שמפתחים חלק מהאנשים שעוסקים בפיתוח גוף בשגרת האימונים שלהם. במחקר השתתפו 101 אנשים בני 18-67 שעוסקים בפיתוח גוף. הם מילאו שאלון שעסק בתלות שלהם כלפי האימונים מבחינה חברתית, מבחינת אימונים וכן הלאה. כמו כן הם התבקשו לציין מהי מידת הכעס, עוינות, לחץ נפשי ומוטיבציה שהם חשים כלפי אימון משקולות. נמצאו שלוש מוטיבציות לאימון משקולות: שליטה על מצב הרוח, אתגר אישי וחרדה לדימוי הגוף. מתוך אלו, שני הראשונים היו המוטיבציות הגדולות יותר לעיסוק בפיתוח גוף ועמדו בקשר ישיר לפיתוח תלות באימון. תלות חברתית עמדה בקשר ישיר לאתגר אישי, בעוד תלות באימון הייתה מקושרת ישירות הן לאתגר אישי והן לשליטה במצבי הרוח.

3. במחקר  שנערך באוניברסיטת ליברפול ווורקסטר שבאנגלייה (ראה מקור מספר 3) נבדק הקשר בין עיוות שרירי, איכות החיים של דימוי גוף והתמודדות אצל גברים
המחקר בדק כ-300 גברים בני 20 בממוצע. הם מילאו שאלונים בנוגע לשביעות רצון מהשרירים שלהם, תלות בפיתוח הגוף, איכות החיים כתלות בדימוי גוף והתמודדות בחיים כתלות בדימוי גוף.
התמודדות עם דימוי הגוף הייתה קשורה בקשר חיובי לתלות בפיתוח גוף ובקשר שלילי לשביעות הרצון מהשרירים. נמצא כי תלות בפיתוח גוף ושביעות רצון מהשרירים הם חוזים טובים לאיכות החיים הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

לסיכום, אצל ספורטאים העוסקים בפיתוח גוף מקצועי עשויה להות תלות פסיכולוגית ופיזיולוגית באימון. יש לבחון כל מקרה לגופו וכמובן אימונים ברמה כה גבוהה ותוצאות – בהתאם ייתכן שמועילות למתאמן זה או אחר.