פוטנציאל ההשתכרות הגבוה
של מפתחי הגוף

הכנת מתאמנים מסוימים לתחרויות פיתוח גוף – בשל העלייה בפופולאריות של התחום בכל בעולם וכן – בישראל, ישנם אנשי מקצוע מסוימים ואף מפתחי גוף שזכו בתארים (בעיקר – בארץ) שמכינים מתאמנים אחרים לתחרויות פיתוח גוף. או אז, מדובר בתעשייה שלמה שמצריכה הוצאה כספית של אלפי שקלים בחודש על התפריט התזונתי הייחודי, תוספי תזונה שונים, סטרואידים אנבוליים (עלות מחזור שימוש בהם עשוי להסתכם במאות – אלפי שקלים) ועוד . פוטנציאל ההשתכרות הגבוה
של מפתחי הגוף בעולם בכלל תפס תאוצה בשנים האחרונות ומאופיין בתחרויות הנערכות על בסיס קבוע, במספר רב יותר של משתתפים בתחרויות, ועוד. עם זאת, מעניין לדעת שבישראל (מדינה קטנה) ישנם 4 איגודים לפיתוח גוף!. יחסית הרבה איגודים פר מספר המשתתפים הקיים בכלל. בשל מצב זה בקטגוריות משקל מסוימות בתחרות יש מעט מאוד מתחרים לרבות: נשים, קטגוריית המשקל הכבד ועוד.
להיות מפתח גוף מקצועי מדובר במשימה לא פשוטה כלל ועיקר ומצריכה משמעת עצמית וכוח רצון גבוהים ביותר: הקפדה יתרה על האימונים (בשבוע 5-6 לפחות!)  במהלך כל השנה, הקפדה רבה מאוד ואף קיצונית על התפריט התזונתי ועוד. בהיבט התזונתי נציין שיש להקפיד עד מאוד על המזון (ואף לשקול אותו) על בסיס קבוע. יש להצטייד מדי יום ביומו במנות השונות למהלך כל יום ועוד. אכילה בחוץ היא כמעט מחוץ לתחום לחלוטין ואם כן, אזי הדבר נעשה תחת הגבלות חמורות על מנת להפחית את כמות הקלוריות המיותרות שמקורן בשומן, פחמימות פשוטות או בכלל קלוריות בכמות גדולה מאוד.
.במהלך הקריירה של פיתוח גוף (ובעיקר המקצועני) עוברים הספורטאים אלפי שעות אימון הכוללות התנסות במאות של תוכניות אימון,  תרגילים מסוגים שונים, מניפולציות באימון והתזונה ומה לא. בנוסף, עם הזמן, נצבר גם ידע רב מאוד בכל התחום של סטרואידים אנבוליים (שבאמצעותם ניתן להגיע לתוצאות המשמעותיות מבחינת מסת שריר, יכולת ספורטיבית, הרכב גוף יוצא דופן ועוד).
לאחר שנים של אימונים ואורח חיים המאפיין ספורטאי הישגי ומפתחי גוף, רבים עברו קורס מדריכי חדר כושר והם עשויים להשתכר למחייתם באופנים הבאים:

1. מדריכי חדר כושר – במשמרות במועדוני הכושר או אף כמדריכי אימון אישי. אחד היתרונות של מפתחי הגוף שהם בהחלט עונים על נאה דורש נאה מקיים כאמרת חז"ל שכוונתה הנה שיש התאמה בין הצהרותיו של אדם, לבין מעשיו. מפתחי גוף נהנים , במרבית המקרים, בתנועה ערה של מתאמנים אישיים שמעוניינים להשיג מטרות אימון שונות וההנחה הנה שאם אותו מדריך הגיע לתוצאות מצוינות הוא בוודאי יידע איך להדריך גם אנשים אחרים לעשות כך.
2. בניית תוכניות אימון –  מדובר בעבודה מפתה במיוחד בה אין צורך בכלל להעביר אימונים אישיים או לעבוד במשמרות אלא רק לבנות תוכניות אימון ולשלוח, בחלק מהמקרים, במייל או אף לקבוע פגישה קצרה עם המתאמן לשם הבהרות (אם ישנן). העלות של בניית תוכנית אימון עשויה לנוע בין 100-300 ₪ וכמות תוכניות האימון שמאמן אחד יכול לבנות – לא מבוטלת.
3. תוכניות תזונה – למרות שעל פי חוק רק דיאטנים קליניים רשאים לבנות תוכניות תזונה, המצב  בשטח שונה לחלוטין. מאמנים לא מעטים בונים תוכניות תזונה. חלקם בכלל לא ממש בקיא בנושא ואף לוקח סיכונים מסוימים בבניית תוכנית תזונה. הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר במתאמנים כמו ילדים ומתבגרים, אנשים הלוקים במחלות שכיחות, נשים בהיריון ועוד. מנגד, נציין שמפתחי גוף מבחינת הידע הרחב שלהם יידעו בצורה טובה מאוד להשיג תוצאות מעולות אצל המתאמן 'מן השורה' ולהוביל אותו צעד אחר צעד מנקודה א' ל- ב' וזאת ייתכן שעשו טוב יותר ממרבית הדיאטנים הממוצעים בישראל שכלל לא למדו במסגרת התואר שלהם או בלימודים לאחר מכן את התחום המכונה:" תזונת ספורט".נקודה נוספת לציון הנה שמתאמן אישי ששוכר שירותיו של מפתח גוף מקבל למעשה שתי תוכניות: האחת באימון והשנייה – בתזונה. מדובר מבחינתו בחיסכון כספי לא מבוטל.
4. הכנת מתאמנים מסוימים לתחרויות פיתוח גוף – בשל העלייה בפופולאריות של התחום בכל בעולם וכן – בישראל, ישנם אנשי מקצוע מסוימים ואף מפתחי גוף שזכו בתארים (בעיקר – בארץ) שמכינים מתאמנים אחרים לתחרויות פיתוח גוף. או אז, מדובר בתעשייה שלמה שמצריכה הוצאה כספית של אלפי שקלים בחודש על התפריט התזונתי הייחודי, תוספי תזונה שונים, סטרואידים אנבוליים (עלות מחזור שימוש בהם עשוי להסתכם במאות – אלפי שקלים) ועוד.
5. מכירה של סטרואידים אנבוליים, תוספי תזונה ועוד – גם כאן מדובר על ההכנסה פוטנציאלית של מאות-אלפי שקלים בחודש שעלולה להיות לא חוקית ועל כן אינה מומלצת כלל.
6. כתיבה ופרסום במדיה, תוכניות טלביזיה ופרסומות – מועט משמעותית למה שמקובל ונעשה בחו"ל. אך בהחלט הדבר קיים למרות שנמצא בחיתוליו. מעט ממפתחי הגוף כותבים באופן מקצועי במדיה הכתובה לסוגיה, או מופיעים בפרסומות וסרטים או אף מובילים מהלכים שונים הקשורים באורח חיים בריא ועוד. חבל. בחו"ל, אגב, מוכרים לא מעט מפתחי גוף שמשולבים בתעשיית הקולנוע והטלביזיה ורבים מהם מפרסמים טורים נחשבים בפורטלי כושר מובילים ועוד.
7. קבלת ספונסר – חברות ומותגים רבים נעזרים בשרותיהם הויזואלים של מפתחי הגוף על מנת לקדם מוצרים ומותגים שונים מהארץ ובחו"ל מתחום הכושר, ההלבשה ועוד. הספורטאי- מפתח הגוף נהנה מפרסום ומתשלום הולם ואילו החברה המפרסמת נהנית מחשיפה והגעה לקהל ייחודי.

סיבות לאי הצלחה של מפתחי גוף לממש את הפוטנציאל הכספי העצום הגלום בשל תחום עיסוקם:

1. לימודים אקדמאיים בתחום האימון או התזונה – בודדים בעשרות השנים האחרונות פנו ללימודי תזונה או אימון. אלה שכן עשו זאת מצליחים מאוד בתחום. יש מספר אפשרויות מצוינות כגון: לימוד תואר ראשון במדעי האימון הגופני, לימודי תזונה קלינית, לימודי פיזיותרפיה, רפואה, פיזיולוגיה של המאמץ ועוד. הדבר, אגב, קשור גם למיתוג של התחום,
2. פרסום תמונות פרובוקטיביות בפייסבוק, אתר אינטרנט וכדומה – פרסום לא מושכל באנטרנט בהחלט יכול לחסל קריירה של אנשי מקצוע. אנשי מקצוע בתחומים רבים לא מודעים לכוח הרב שיש למדיה שיכולה להיות כלי מדהים לאיש המקצוע מצד אחד, אך מצד שני – גם לגרום לו נזק תדמיתי רב מאוד וזאת בשל אופן פרסום/חשיפה זול, בוטה ולא ראוי. או אז, ייתכן, שיהיה קשה לתקן את הנזק ובל נשכח שפרסום במדיה האלקטרונית הנו ויראלי ומגיע לרבבות גולשים פוטנציאליים בשניות מועטות בלבד. נקודה למחשבה.
3. ידע חסר בתחומים מסוימים – למרות הידע הרב בתחום פיתוח הגוף,  ישנם תחומים רבים בהם לאותם מפתחי גוף יש ידע חסר רב. למשל:  בתחום האימון של קשישים, נשים בהיריון או עם בעיות מסוימות (כמו אנורקסיה, בולמיה, תופעות גיל המעבר, חולשת רצפת אגן ועוד). למרות זאת הם בונים, לעיתים, תוכניות אימונים גם למתאמנים אלה והדבר, כמובן, בעייתי ולא נכון לעשות אלא אם עברו הכשרה בנושא.
4. התנהלות גרועה באימון האישי ומחוצה לו – כאמור, תחום של שירות ויחס נכון ללקוח אינו דבר שנלמד בקורסי ההכשרה הבסיסיים. לכן רואים במקרים מסוימים מצבים אבסורדיים של מדריכים (לרבות מפתחי גוף) שמרשים לעצמם במהלך האימון האישי לאכול ארוחת ליד הקליינט (למשל, קופסה שלמה של אורז מלא עם חזה עוף…), לדבר בטלפון הנייד או לשלוח מסרונים ולא ממש להתייחס למתאמן.

לסיכום, פוטנציאל ההשתכרות של מפתחי גוף בכלל ובישראל – בפרט – רב מאוד. הדבר לא תמיד ממומש וחבל. עם שיפור בהתנהלות המקצועית והכללית ניתן בהחלט להשתכר משמעותית מעל הממוצע בתחום.

מאת: ד"ר איתי זיו וגיל גרנות תחום פיתוח הגוף בישראל

*גיל גרנות, מנכ"ל ומייסד רשת ישראלבודי.  מרצה לתזונת ספורט, פעילות גופנית ותוספי תזונה, מאמן ויועץ תזונה לספורטאים מקצועיים משנת 2001.