בערים רבות בישראל ובפארקים מותקנים מתקני כושר המיועדים, בעיקרון, להפעלת אנשים הפוקדים את המקום. אותם מתקנים הנם בגדלים שונים. יש כאלה בהם יש עשרות מכונות כוח שונות ויש מקומות בהם יש רק מכשירים בודדים. מדובר רק בחלק קטן מתהליך ממושך ועקבי בצעדים הלא מעטים של הרשויות המקומיות שתורמות להעלאת המודעות בקרב האוכלוסייה באימוץ אורח חיים בריא הנמצא בעלייה מתמדת בעולם ובד בבד – בישראל. עם זאת, נציין שלא בכל פארק קיימים אותם אותה רמת אבזור ומתקנים. בחלק מהמקומות יש מכשירים רבים (עשרות) ובחלק אחר – בודדים.
במתקני הכושר אלה נעשה שימוש על ידי אנשים בכל הגילאים (לעיתים – גם ילדים). המעניין הנו שבמרבית המקומות (וייתכן שאף בכולם) מופיע שלט הוראות בטיחות ואזהרה והפעלה של אותם מתקני כושר ובין השורות ניתן לראות שמצוין בבירור שילדים מתחת לגיל 14 לא רשאים להתאמן במתקנים אלה!. לא רשומה הסיבה להנחיה/איסור זה וכך ילדים המגיעים לבד או עם הוריהם (במרבית המקרים), על פניו, לא רשאים להתאמן באותם מתקנים ובכלל באזור בהם הם מוקמים. האם מדובר בהנחיה נכונה? האם ש מקום לאסור על ילדים מתחת לגיל 14 להיכנס למתחם האימון בו ישנם אותם מתקני הכושר?
נבדוק…

בפועל, מדובר באחד המיתוסים השכיחים ביותר הקיימים בהתייחס לאימון ילדים והמעניין, שלמרות העדויות הרבות בתחום זה, עדיין הוא קיים ולהלן מספר נקודות להבהרת הנושא:                                                                            

1. כבר בשנות ה- 80 של המאה שעברה הופיעו מחקרים רציניים שהראו בבירור שאימוני כוח לילדים ובד בבד – למתבגרים מומלצים ומועילים להשגת מטרות אימון שונות, שיפור מצב בריאותי, חיזוק ממשי של מערכת העצמות והשרירים, שיפור של תפקוד מערכת הורמונאלית ועוד.
2. נמצא, שאימון הכוח תורם רבות לילדים כאמצעי לטיפול בהשמנה והרכב גוף  תקין יותר (שינוי חיובי במסת גוף רזה לעומת מסת גוף שמן).
3. מבחינה פסיכולוגית – אימוני כוח (וכמובן גם אימונים אירוביים) מועילים לשיפור הדימוי העצמי, ביטחון עצמי, תחושה טובה בשל הפרשת אנדורפינים, טיפול טוב בבעיות קשב שונות הכה שכיחות בקרב ילדים ובני נוער כיום ועוד.
4. ניתן באמצעות אימוני הכוח לשפר שיווי משקל, קואורדינציה, העלאת מסת שריר במידה מסויימת (בתלות בנוכחות טסטוסטרון כמובן – תנאים נוספים), שיפור טווח התנועה של המפרקים השונים ועוד.
5. האימונים המתבצעים כנגד מכונות כוח ומשקולות חופשיות, כמעט תמיד מופעל בהם עומס נמוך יותר על מערכות שלד-שריר מאשר –  תרגילים אחרים הנעשים כנגד משקל גוף במסגרות השונות. למשל, ביצוע התרגיל מתח (מכונה גם "עליית און"), בדרך כלל, כרוך בהפעלה גבוהה רבה יותר של השרירים השונים בהשוואה לתרגיל זהה מאוד בחדר הכושר והנו: משיכת פולי  עליון בישיבה באחיזה רחבה. הסיבה לכך נעוצה, אגב,  שבתרגילים הנעשים כנגד מכונות כוח שונות או משקולות חופשיות, מרבית המתאמנים (ובעיקר ילדים) לא מבצעים זאת עד לנקודה בה אינם יכולים לבצע אף לו חזרה אחת בסט הבודד (מכונה גם "RM"). אי לכך, באימונים הנעשים כנגד משקולות או מכונות כוח, במרבית המקרים, העומס יהיה נמוך יותר מאשר תרגילים שונים הנעשים כנגד משקל גוף במסגרות שונות כמו בשיעורי חינוך גופני בבית ספר, חוגי כושר אם קיימים ועוד.
6. הבעייתיות האפשרית בשימוש מכונות הכוח לילדים באופן כללי הנה האפשרות שאינם מתאימים מבחינת גודלם לילדים. במקרה זה יש הגיון. אך נציין, שבחלק מהמכשירים הדבר כלל לא רלבנטי ואין בעייתיות מבחינת גובה הילד או נתונים אחרים.

מה חשוב לשים לב בעת ביצוע אימוני כוח במתקני הכושר בפארקים ובאופן כללי:

א. ביצוע תרגילים מורכבים (רב מפרקיים) בעיקר – כגון: מכרעים מסוגים שונים, סקווט, לחיצת רגליים כנגד מכונה ייעודית, שכיבות סמיכה, משיכת פולי עליון, לחיצת כתפיים עם מוט/משקולות יד ועוד רבים ופחות תרגילים מבודדים (חד מפרקיים) כגון: כפיפת מרפקים עם משקולות יד, פשיטת כתף בשכיבה עם משקולת יד וכדומה. או אז, משפרים את הקואורדינציה באופן משמעותי יותר, התנועה הנה בחלק ניכר מהמקרים פונקציונלית ומתאימה לשיפור יכולות גופניות יומיומיות וספורטיביות ועוד.
ב. משך אימון קצר – חשוב עם ילדים לא לבצע אימונים ארוכים מדי. הסיבה היא  בעיקר פסיכולוגית. שלא ישתעממו ויאבדו את החוויה באימון ואז ייתכן שיפרשו בטרם עת. אימון כוח יכול להתבצע גם 20-30 דקות ואף פחות ואין בעיה שחלק מהמשימות ישולמו בהמשך היום.
ג. התאמת המכשירים לילדים –  במידה וישנה אפשרות לאמן את הילדים/מתבגרים באותם מכונות ומתקנים המיועדים לשיפור יכולת גופנית, חשוב לשים לב להתאמה של המכשיר לילד. בתרגילים הנעשים כנגד משקל גוף ולא במכונה זו או אחרת (כמו למשל, מתח, מקבילים ועוד), סביר להניח שלא תחול בעיה ממשית.
ד. עומס גבוה דיו – בין אם האימון מבוצע במתקני הכושר המצוינים ובין אם לאו חשוב שהעומס בתרגיל/משימה יהיה גבוה דיו. למשל, ניתן להתאים עומס בתרגיל זה או אחר כך שהילד לא מצליח לבצע יותר מ- 15 חזרות בכל סט. ברם, לא נתכנן אימון בו העומס גבוה מדי והילד לא מסוגל לבצע אפילו 6 חזרות ברציפות. הנחיה כזו עשויה להתאים רק לילדים/מתבגרים שהנם ספורטאים מקצועיים.
ה. תרגילים ומשימות משולבות – תרגילי כוח תוך כדי הליכה על קורת שיווי משקל, עלייה על מגלשה מלמטה למעלה, טיפוס בחבל ובסולם ועוד ועוד, עשויות להיות משימות גופניות מעניינות שניתן להתאימן לילדים ומתבגרים בנקל. גם באמצעות משימות כאלו ניתן לשפר את כוח השריר באופן מאוד משמעותי (גם ללא ביצוע תרגילים במתקני הכושר השונים).
ו. דגש על מרכיבי הכושר והיכולות אותם מעוניינים בעיקר לשפר – במידה וכן מתאמנים במתקני הכושר השונים, בהחלט יש צורך לתכנן את האימון כהלכה. זאת מכיוון שבחלק מהמתקנים לא ממש  ניתן לשפר את מרכיב הכוח אלא מרכיבי כושר גופני אחרים לחלוטין כמו: קואורדינציה ברמה מסויימת או אולי יכולת תנועתית כלשהי. אי לכך, במקרים אלה, חשוב לבחור בקפידה את המכשירים המתאימים לשם שיפור היכולת האנאירובית.
ז. שימוש בטכניקות אימון שונות – על מנת למקסם את האימון עם ילדים ומתבגרים חשוב לעשות מפעם לפעם שימוש בטכניקות אימון שונות כמו: אימון מחזורי, אימון על מחזורי, שיטת החזרות השליליות ועוד רבות אחרות. כך ניתן ליצור עניין ולגוון גם את אופן הביצוע של התרגילים השונים שעשוי, בחלק מהמקרים, די לשעמם.
ח. שילוב של משחקונים – חשוב מאוד ובמיוחד כשמדובר בילדים. ניתן להתחיל את האימון עם משחקון קטן של 5 דקות ובהמשך לעבור לאימון העיקרי וכמובן לסיים בחלק חוויתי קטן. משחקון נוסף, משימה גופנית לא קשה ועוד.
ט. צמצום הפסקות בין סטים באימון (אם יש כאלה) – אימון כוח מסורתי כולל ביצוע סטים שונים לקבוצות השרירים השונות והפסקות ביניהן. הדבר מתאים בעיקר למבוגרים שמעוניינים לשפר יכולת של מערכות שלד-שריר ופחות לילדים שמגיעים לאימון על מנת ליהנות, לשחק וכדומה. הפסקות כה רבות וארוכות די מהר עשויות להביא את הילד לשעמום ומיאוס באימון עצמו וחבל. אם כך, ניתן לבצע אימונים משולבים בהם יש בכל הפסקה תוכן, משימה,פעילות ואינטראקציה עם חברים לאימון ועוד.
י. אימון הורים וילדים – מפעם לפעם כדאי לשלב בין הורים לילדים ולבצע אימון משותף עבורם. כוח בזוגות, מתיחות בזוגות, משחקונים ועוד.

לסיכום, אימון כוח לילדים בכל הגילאים (!) מומלץ מאוד. עם זאת חשובות ההדרכה וההנחיה הנכונות לשם מיקסום היכולת הגופנית תוך הסבת הנאה וסיפוק לילד. כל זאת תוך בחירת עומסים נכונה ומושכלת והפחתת הסיכוי לפציעות ובעיות פוטנציאליות אחרות.