בתהליך של חיטוב הגוף יש צורך לבצע פעילות אירובית על בסיס קבוע. או אז ניתן להפחית שומן באופן ממשי ולתרום לתהליך של ירידה באחוז השומן. אגב, לא לכל אחד מומלצים היקפים גדולים של פעילות אירובית. הדבר משתנה ממתאמן למתאמן וקשור במספר משתנים עליהם נאיר בפרק אחר. שיפור תפקוד מערכת אירובית כמובן מצוין וחשוב להיבט הבריאותי באופן משמעותי ולכן בתהליך של חיטוב הגוף נהנים מערך המוסף בביצוע פעילות זו על בסיס קבוע חיטוב הגוף וההשפעה החיובית על הבריאות .

אחת ממטרות האימון השכיחות ביותר הנה חיטוב הגוף. למרות שלא מדובר במושג מדעי כלל, נעשה שימוש רב מאוד במילים אלו וישנם גם עסקים רבים שממנפים מוצר  זה או אחר. לרבות מועדוני כושר שונים, חברות של תוספי תזונה ועוד שעושים שימוש לקדם שיעורי כושר שונים, מוצרים ומה לא. אין ספק – מדובר במילים מוכרות ללא צל של ספק.
בתהליך חיטוב הגוף יש ויתורים לא מעטים וככל שהתוצאות טובות יותר המחיר גדול יותר בהתאמה. למשל, על מנת שאישה בת 33 תשנה את הרכב גופה באופן ממשי (לדוגמה % שומן) יש צורך בוויתורים רבים (שאגב מתאימים רק למעטים מהאנשים). הרוב לא יצליחו להגיע לרמת אחוזי שומן שנמוכה מהותית מהממוצע..
האם כל תהליך חיטוב הגוף תורם לבריאות האדם?
נבדוק.
בעת תהליך של חיטוב הגוף האדם עובר תהליך רחב ומשמעותי הכולל שינוי במספר פרמטרים לרבות:
1. שינוי במשקל הגוף והרכבו – בשלבים הראשונים, ככל הנראה, נצפה לירידה במשקל הגוף. אך בשלב מסוים, סביר להניח, שהמגמה תהיה הפוכה ותחול עלייה במשקל הגוף וזאת בשל העלאת מסת הגוף הרזה. היפוך המגמה עשוי להתרחש אחרי מספר חודשים או אפילו אחרי שנה ויותר. אגב, משקל הגוף נעשה פחות עקרוני וחשוב בעת תהליך של ירידה במשקל . הרי מה שחשוב הנו שינוי בהרכב הגוף – קרי, היחס בין אחוז השומן התת עורי למסת הגוף הרזה. או אז, שכיח להבחין במתאמנים ומתאמנות ששוקלים יותר מהממוצע ואף מאופיינים ב- BMI גבוה (ספורטאי כוח למשל, אתלטים, מפתחי גוף ועוד הנם בעלי BMI גבוה מהותית מהמומלץ עבורם, אך הרכב גופם מצוין ולכן מדד ה- BMI לא רלוונטי לאוכלוסייה זו מכיוון שהוא אינו מביא בחשבון את הרכב הגוף כלל. במאמר מוסגר נציין, שנשים רגישות יותר לנושא משקל הגוף ועלייה במשקל עשויה להיות כרוכה בתגובה שלילית וחוסר שביעות רצון, למרות שמדובר בשינוי חיובי (לרבות שחלה ירידה באחוז השומן).
2. שיפור תפקוד מערכת קרדיווסקולרית –  בתהליך של חיטוב הגוף יש צורך לבצע פעילות אירובית על בסיס קבוע. או אז ניתן להפחית שומן באופן ממשי ולתרום לתהליך של ירידה באחוז השומן. אגב, לא לכל אחד מומלצים היקפים גדולים של פעילות אירובית. הדבר משתנה ממתאמן למתאמן וקשור במספר משתנים עליהם נאיר בפרק אחר. שיפור תפקוד מערכת אירובית כמובן מצוין וחשוב להיבט הבריאותי באופן משמעותי ולכן בתהליך של חיטוב הגוף נהנים מערך המוסף בביצוע פעילות זו על בסיס קבוע.
3. שיפור תפקוד מערכות שלד-שריר – חלק מרכזי ומשמעותי מאוד הנו אימוני הכוח אותם יש לבצע על בסיס קבוע. אחרת יושגו תוצאות מוגבלות בלבד. יש צורך לבצע אימוני משקולות, או אימוני כוח אחרים עצימים דיים (למשל, עם אביזרי עזר, אימוני קרוספיט, סוגים מסוימים של יוגה וכדומה). . שיפור איכות התפקוד של מערכות שלד-שריר חשוב בכל החיים ובמיוחד בתהליך ההזדקנות מכיוון שחלה ירידה ביכולת הגופנית האנאירובית באופן משמעותי. בנוסף ניתן לשמור על סיבי השריר הלבנים הכה 'יוקרתיים' ואחראים וקשורים מאוד לאיכות חייו של אדם במעגלי חייו. אי לכך, חשוב גם בלי קשר לתהליך של חיטוב הגוף, לבצע אימוני כוח שמערבים משמעותית את סיבי השריר הלבנים (עומס מתאים בעיקר).
4. ביצוע תרגילים שונים ומגוונים – בתהליך של חיטוב הגוף יש לבצע תרגילים שונים ומגוונים. אגב, זה לא הכרחי. הרי ניתן על ידי פעילויות אתגריות שונות להגיע לתוצאות מצוינות. לדוגמה, ניתן להביא את קורל בת 39 ומטפסת הרים מקצועית (מטפסת על פסגות בארץ ובעיקר – בחו"ל!). לקורל 14% שומן, בעלת טונוס שרירי ומסת שריר מרשימה והיא אינה , חשוב לדעת, מתאמנת בחדר הכושר ואינה מבצעת אימוני כוח אחרים. גיוון בביצוע תרגילים שונים חשוב על מנת להפעיל קבוצות שרירים שונות באופנים ודרכים רבים. למשל, בחדר הכושר, שיעורי סטודיו שונים, אימוני קרוספיט ועוד.
5. שיפור היציבה – אימונים שמטרתם חיטוב הגוף קשורים גם לשיפור היציבה. או אז שיפור בליקוי יציבה זה או אחר משנה את האסתטיקה הגופנית באופן ממשי וכן –   את איכות החיים. אחת הסיבות לכך הנה, בין השאר, בשל חיזוק השרירים הרלבנטיים שמתאימים, ככל הנראה, לשיפור ליקוי יציבה זה או אחר. אגב, תרגילים בסוג אימון מסוים עשויים לסייע הרבה יותר בליקויי יציבה שונים מאשר סוג אימון אחר. אי לכך, במקרים אלה יש לבחור את סוג האימון המתאים לאדם.
6. התזונה –  מדובר על משתנה חשוב ביותר שלו יש חלק נכבד ועיקרי בהשגת התוצאות. רק עם אימוץ תפריט תזונתי ניתן להגיע לתוצאות טובות ואף – מצוינות. התפריט בתהליך של חיטוב הגוף , במרבית המקרים, מאופיין באחוז שומן נמוך יכלול ירקות ואולי במסורה – פירות. בנוסף, ישנה הקפדה על צריכת נוזלים מספקת ובד בבד – צריכה מושכלת ונכונה של כל אבות המזון ועוד ועוד. לכך השלכה משמעותית על שיפור מצב בריאותי. לכן, סביר להניח, שחלק מהמתאמנים שהנם בעלי אחוזי שומן נמוכים ומתאמנים לפי הכללים, הם במצב בריאותי-גופני טוב יותר יחסית לשאר האנשים או המתאמנים שלא מבצעים פעילות גופנית כלל, או לחילופין,  מבצעים אך סובלים מעודף משקל ואחוז שומן גבוהים.
7. אימוץ אורח חיים בריא – בתהליך חיטוב הגוף, ללא של ספק, מקבלים כלים רבים להתנהלות נכונה מבחינת אורח חיים בריא. שינה, צריכת אלכוהול, מתח נפשי לכל אלה ואחרים יש משקל רב בהשגת התוצאות הגופניות. אי לכך, אלה שבאמת משקיעים ועושים כל שניתן בנושא, משפרים באופן ניכר, סביר להניח, את בריאותם.

לסיכום, בתהליך של חיטוב הגוף ניתן למצוא קשר הדוק לשיפור מצב בריאותי. זאת בשל כל האמור לעיל. עם זאת, חשוב להאיר הנקודה שהדרך הנה לא פחות חשובה מהתוצאה. האופן בו מתאמנים, מתנהלים תזונתית וכדומה צריך להיות מקצועי ככל שניתן על מנת לא לגרום לפעולה ההפוכה – הרעה של המצב הגופני.

מאת: ד"ר איתי זיו