הנבדקים שנבחרו סבלו לפחות 3 חודשים מאינסומניה. זמן השינה הממוצע שלהם בלילה היה קטן מ- 6.5 שעות ואיכות השינה ירודה. הם חולקו לקבוצת ניסוי שביצעה פעילות אירובית והקפידה על שינה איכותית במשך 16 שבועות, וקבוצת ביקורת שלא ביצעה פעילות אירובית ולא הקפידה על שינה איכותית ללא הפרעות. המחקר בדק את איכות השינה של המשתתפים, מצב הרוח ואיכות חייהם לפי שאלון. לפי הממצאים, חברי קבוצת הניסוי שיפרו את איכות השינה שלהם, את משך השינה, התפקוד ביומיום ואת יעילות שעות השינה ביחס לקבוצת הביקורת. בנוסף, חברי קבוצת הניסוי חוו ירידה בעייפות במשך היום, ירידה בסימפטומים של דיכאון ועליה בויטאליות ביחס לתחילת הניסוי השפעת סוג הפעילות הגופנית על השינה ……….. מאת: ד"ר איתי זיו
שעות הבוקר המוקדמות, מהלך היום, שעות אחר הצהריים, הערב וכן הלילה הן שעות שבהן המתאמנים מבצעים את הפעילות הגופנית היומית שלהם. עיתוי הפעילות הגופנית במהלך היום משתנה מאדם לאדם ותלוי רבות בביוריתמוס (שעון ביולוגי)  של כל אדם באופן אישי במשתנים כגון: שעות העבודה (בוקר או ערב)  ואף בסוג המנוי הנרכש בחדר הכושר  (ישנם מנויים המוגבלים לשעות מסוימות: בוקר, צהריים ואף לילה) מצריכים למעשה אימון בשעה מסוימת ביממה. מעניינת העובדה שמתאמנים מגיבים באופן שונה לסוגי אימונים שונים. מוכרים שני סוגי אימונים עיקריים – האימון האירובי אותו ניתן לבצע במגוון אפשרויות כגון: הליכה ריצה, רכיבה על אופניים, שיעורי מחול אירובי ועוד וכן האימון האנאירובי אותו ניתן לבצע באמצעות אימון משקולות, אביזרי עזר שונים, יוגה (סוגים מסוימים) ועוד.
ישנן עדויות ששינה מושפעת מפעילות גופנית ומגורמים שונים הנובעים מפעילות כמו הכושר הגופני והרכב הגוף. באחד מהמחקרים בנושא התבצעה הערכה להשפעה של סוג האימון על השינה. נבדקו 4 קבוצות של 10 נבדקים זכרים אשר נוהגים לבצע אימונים מסוגים שונים ונעשתה השוואה במשך יומיים רצופים בהם לא בוצע שום אימון.
הקבוצות היו:
• מתאמני סבולת אירובית – רצים.
• מתאמני כוח  – מרימי משקולות ומפתחי גוף.
• מתאמנים מעורב – אימונים אירוביים, אנאירוביים ואימוני כח.
• קבוצת ביקורת – אנשים שלא מתאמנים, אורח חיים סדנטרי (יושבני).

השוואות מתוכננות מראש הראו כי קבוצת הביקורת לא הייתה שונה מקבוצת המתאמנים מעורב בכל משתני השינה. אולם, חברי הקבוצה שביצעה פעילות אירובית  ישנו שעות רבות יותר  ולקח להם פחות זמן להירדם מאשר לקבוצת מתאמני הכוח.
קבוצת המתאמנים מעורב הייתה קבוצת ביניים בכל המשתנים הללו.
הנתונים מראים שלסוג האימון אשר בו עוסקים ספורטאים יש השפעה ניכרת על השינה שלהם. ממצא זה מדגיש את הרלוונטיות של גורמים פיזיולוגיים היקפיים למנגנון השינה.

במחקר שנערך באוניברסיטת Northwestern בשיקגו, ארצות הברית ( Department of Neurology, Northwestern University USA.) נבדקה השפעת הפעילות האירובית על שיפור איכות החיים, ועל איכות השינה בקרב מבוגרים הסובלים מנדודי שינה כרוניים (מכונה "אינסומניה").
הנבדקים שנבחרו סבלו לפחות 3 חודשים מאינסומניה. זמן השינה הממוצע שלהם בלילה היה קטן מ- 6.5 שעות ואיכות השינה ירודה. הם חולקו לקבוצת ניסוי שביצעה פעילות אירובית והקפידה על שינה איכותית במשך 16 שבועות, וקבוצת ביקורת שלא ביצעה פעילות אירובית ולא הקפידה על שינה איכותית ללא הפרעות. המחקר בדק את איכות השינה של המשתתפים, מצב הרוח ואיכות חייהם לפי שאלון. לפי הממצאים, חברי קבוצת הניסוי שיפרו את איכות השינה שלהם, את משך השינה, התפקוד ביומיום ואת יעילות שעות השינה ביחס לקבוצת הביקורת. בנוסף, חברי קבוצת הניסוי חוו ירידה בעייפות במשך היום, ירידה בסימפטומים של דיכאון ועליה בויטאליות ביחס לתחילת הניסוי.
מסקנת המחקר: פעילות אירובית סדירה ושמירה על היגיינת שינה הוא טיפול יעיל לשיפור איכות השינה, מצב הרוח ואיכות החיים של מבוגרים הסובלים מאינסומניה כרונית.
במחקר נוסף שנערך באוניברסיטת סאו פאולו בברזיל (Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil. ) נבדקה ההשפעה של פעילות גופנית אינטנסיבית על חולים עם אינסומניה כרונית ראשונית.
המחקר בדק את ההשפעה של שלושה מודלים של אימון גופני על דפוסי השינה של נבדקים הסובלים מאינסומניה כרונית התחלתית. 48 נבדקים, מתוכן 38 נשים, 10 גברים, בני 44 לערך חולקו רנדומלית ל-4 קבוצות:
קבוצת ביקורת.
קבוצת ניסוי 1 = פעילות אירובית מתונה.
קבוצת ניסוי 2 = פעילות אירובית אינטנסיבית.
קבוצת ניסוי 3 = פעילות התנגדות שרירים מתונה.
הנבדקים הוערכו לפי דפוסי השינה על ידי יומן שינה יומי ועל רמת החרדה לפני ואחרי אימון גופני. לפי הממצאים: בקבוצת ניסוי 1 הייתה ירידה של 30% בזמן הערות הכולל, עליה של 18% בזמן השינה הכולל ועליה של 13% ביעילות השינה הכולל. יומן השינה הראה עליה של 26% בזמן השינה הכולל בקבוצה זו וירידה של 15% ברמת החרדה.
מסקנות: אימון אירובי ברמת עצימות מתונה מביא לירידה בחרדה שלפני השינה ולשיפור באיכות וכמות שעות השינה בקרב הסובלים מאינסומניה כרונית.

לסיכום, פעילות גופנית מותאמת כגון : פעילות אירובית מתונה עשויה לתרום לאיכות השינה.