אורח החיים הסטנדרי (יושבני), החשיפה העצומה למדיה לסוגיה (אינטרנט, טלביזיה, טלפונים ניידים ועוד), חוסר בחינוך מתאים לאורח חיים בריא, כל אלה מהווים רק רשימה חלקית של סיבות שכיחות שתורמות להשמנה. מסתבר שבעשור האחרון מספר הילדים שסובלים מהשמנה בדרגות שונות עלה באופן דרמטית.
השמנת ילדים משפיעה על מישורי חיים רבים וקשורים לבעיות כגון: הסתגלות חברתית, בעיות בריאותיות, אי הצלחה בלימודים ועוד.
גופים רבים, הן רפואיים, והן חינוכיים משקיעים ממון וחשיבה רבים במציאת פתרונות מתאימים לטיפול בהשמנה. אחת הסיבות לכך הנה ההנחה שהילדים השמנים של היום יהיו המבוגרים השמנים של מחר. אם כך, מדובר בבעיה רצינית במישורים רבים וברור לכול שגם התחלואה תהיה בעלייה מתמדת.
נקודה נוספת לציון הנה היעדר פעילות גופנית בבית הספר, מחד ומיעוט במסגרות המתאימות לילדים ומתבגרים שאינם ספורטאים – בפרט. חשוב לזכור שילדים שאינם נהנים מפעילות גופנית סביר להניח שלא יתמידו בפעילות גופנית לאורך זמן והדרך להשמנה במקרה זה – קצרה במיוחד. בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים בנושא של השמנה באוכלוסיות שונות ובפרט – בילדים. אחד מהם נערך באוניברסיטת קולומביה, בניו יורק (Department of Psychiatry, Columbia University, New York, NY, USA. ) והחוקרים בדקו את נושא ההשמנה והקבלתה להתמכרות וכן הוצעה דרך טיפול.
על פי החוקרים ההשמנה מלחיצה במיוחד מאחר ויש לה תוצאות פסיכולוגיות ורפואיות מאוד רציניות. השמנה יכולה לתרום לקשיים במערכת לב-ריאה, קשיים מטבוליים, סיבוכי כבד ובעיות פסיכיאטריות. הופעת ההשמנה נובעת משילוב של גורמים גנטיים, מטבוליים וסביבתיים, הרגלי אכילה, הרגלים התנהגותיים ופעילות גופנית. ישנם מספר קווים מקבילים להשמנה ולהתנהגות ממכרת, ביניהם – נטייה גנטית להתנהגות פוגענית, מבנה אישיות, גורמי סיכון סביבתיים ותהליכים נוירו-ביולוגיים דומים במוח. טיפול קונוונציונלי בהשמנת יתר בילדים כולל התערבות התנהגותית בתזונה ובכושר הגופני והוא מניב תוצאות מאוד מוגבלות. כאן המקום לציין שבמקרים רבים ניתנות המלצות לביצוע פעילות גופנית ולא נעשות פעולות אגרסיביות יותר לשם עידוד ביצוע הפעילות הגופנית, שמירה על אורח חיים בריא ומיגור הדרגתי של בעיית ההשמנה.
 מסתבר שקיימות מעט מאוד תרופות לטיפול בילדים הסובלים מהשמנת יתר ולא הייתה התערבות רפואית מסוג זה בילדים מתחת לגיל 16. ניתוח קיצור קיבה הוא אופציה עבור מתבגרים מסוימים, אך בשל הסיכונים הכרוכים בו הוא מהווה מוצא אחרון.
להלן פעולות שנעשות במקומות שונים בעולם (חלקן הקטן גם בישראל) לשם התמודדות עם בעיית ההשמנה (רשימה חלקית):
• איסור על מכירת משקאות ממותקים בבתי ספר בכל הגילאים.
• הגעה לבתי הספר והגנים ברגל. במקרה זה לא מאפשרים להגיע עם רכבים לאזור בית הספר!. המשמעות: הילדים נדרשים לצעוד מדי יום מספר קילומטרים אל בית הספר וממנו בסיום יום הלימודים.
•    פתיחת קפיטריות בריאותיות המוכרות מזון דל שומן וקלוריות בבתי הספר, מתנ"סים, אולמות ספורט וכדומה.
• עידוד לפעילות גופנית יומיומית במסגרת החינוכית ומתן בונוס לילדים הפעילים על בסיס קבוע.
• קישוט בתכנים הקשורים לאורח חיים בריא בלוחות המודעות בגנים, בבתי הספר ובמסגרות חינוכיות שונות.
• הגברת מספר השעות המוקצות לפעילות גופנית בבית הספר. עידוד הילדים לשחק בהפסקה, אחרי הלימודים וכדומה. כאן המקום לציין שבישראל מוקצות שעתיים אקדמאיות (שעה אקדמאית = 45 דקות) לשיעורי חינוך גופני. במקרים רבים שיעורים אלה מתבטלים, לא מתקיימים בשל סיבות שונות (יציאה לטיול, ימי היערכות וטקסים שונים, מחסור במתקנים מתאימים ועוד) וכן גם הזמן המוקצה להפעלת הילדים נטו הנו מועט ואינו 45 דקות מלאות.
• קיום ערב הורים בנושא אורח חיים ושמירה יתרה על משקל ואחוזי שומן של ילדיהם.
• עידוד ביצוע פעילות גופנית יומיומית לאחר שעות בית הספר או הגן. רישום לחוגים המאופיינים בביצוע פעילות גופנית משמעותית. במקרה זה חשוב לציין שלאישיות המדריך השפעה עצומה על סיכויי ההתמדה של הילד.

לסיכום, על מנת למגר את מגיפת ההשמנה נדרשת תוכנית מקיפה ושיתוף פעולה בין מספר גורמים. אילולא כן מספר הילדים והמבוגרים השמנים בישראל ובעולם כולו יעלה באופן מהותי ובד בבד ההתמודדות עם התופעה תהיה מלווה בקשיים ובהוצאות כספיות לא מבוטלות.