חשוב להבהיר שאימוני כוח, על מנת שיהיו אפקטיביים דיים יש לבצע במינונים, עצימות והיקפים מתאימים. כשעסקינן בעצימות הדבר מהותי במיוחד ולמשל, ביצוע תרגיל זה או אחר במספר חזרות רב, יחסית, (לדוגמה:  בטווח של 25-20 חזרות בכל סט), פחות מתאים ואפקטיבי לחיזוק של השרירים ועצמות השלד ומתאים בעיקר לשיפור סבולת השריר. בנוסף, בחלק מסוגי האימונים מושם דגש דווקא על מתיחת השריר ולא על חיזוקו. לכן, בטרם בוחרים סוג אימון זה או אחר חשוב לברר עם איש מקצוע האם פרוטוקול האימון מתאים למתאמן מהסיבות השונות והאם אמת מושם דגש גם על חיזוק השריר מכיוון שלכך ישנן השלכות מהותיות 
ירידה ביכולות הקוגניטיביות, ירידה עקיבה בחילוף החומרים הבסיסי (מכונה "BMR"), ירידה ברמת הכושר הגופני, אסתטיקה ירודה, הופעת גיל הבלות- גיל העבר אצל נשים (אך לא רק – גם אצל גברים), מוגבלות תנועתית, הוצאה קלורית ירודה מפעילות יומיומית וספורטיבית כאחד, הגברת גורמי סיכון למחלות שכיחות במיוחד (כמו: סוכרת, סרטן, השמנה ועוד), עלייה במשקל הגוף ובמידת אחוזי השומן ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של שינויים שליליים המופיעים עם העלייה בגיל.
אחד המשמעותיים מבין משתנים אלה שמשפיע על היבטים רבים במיוחד הנו העלייה במשקל ואחוזי השומן. מדובר בתופעה מאוד שכיחה של השנים האחרונות ולה השפעות בתחומי חיים רבים במיוחד ולא רק פיזיולוגיים!
עם העלייה בגיל הסיכוי להשמין עולה באופן משמעותי ובד בבד – הבעיות הנילוות. כאן נשאלת שאלה חשובה ומעניינת, "האם ההשמנה ובכלל שינוי שלילי בהרכב הגוף (עלייה באחוזי השומן) היא כורח המציאות או יש מה לעשות בנדון?"
התשובה לא פשוטה כלל ועיקר ולהלן מספר סיבות עיקריות להשמנה עם העלייה בגיל ומסקנות:
1. הירידה בחילוף החומרים – עם העלייה בגיל חילוף החומרים הבסיסי יורד בכ- 5% מדי עשור. קרי, ככל האדם בוגר יותר גופו פחות מטבולי, כלומר עושה שימוש מופחת יותר בקלוריות. או אז, חשוב לציין שגם התפריט התזונתי אמור להשתנות מכיוון שאילולא כן עלייה במשקל ובאחוזי השומן אינה שאלה של האם? אלא בעיקר מתי?
2. ביצוע סוגי אימונים לא מתאימים ולא אפקטיביים דיים – גם ביצוע פעילות ספורטיבית מדי יום ביומו לא בהכרח תבטיח ירידה במשקל. ישנם סוגי אימונים שאינם כרוכים בהוצאה קלורית משמעותית, או השפעתם על חילוף החומרים מינורית (לדוגמה: סוגי יוגה מסוימים, פילאטיס רצפה, פעילות אירובית בדופק נמוך, פלדנקרייז ועוד). לכן על מנת למקסם יכולות המתאמן, להשפיע באופן חיובי על חילוף החומרים הבסיסי וייתכן גם להפחית הסיכוי לעלייה במשקל, יש לאמץ תוכנית אימונים מקצועית ותוכנית תזונה שיובילו את המתאמן בכל גיל לעבר המטרה שהציב לעצמו.
3. הפחתה בביצוע הפעילות הגופנית היומיומית – ההתקדמות הטכנולוגית העצומה של השנים האחרונות גרמה למצב שאורח החיים של רבים מהאוכלוסייה סדנטרי (יושבני). יש כיום מעט עבודות הכרוכות במאמץ פיזי ואלו שכן מצריכות מאמץ פיזי ניכר מבוצעות על ידי עובדים זרים ולא על ידי ישראלים. מעניינת העובדה גם שבניינים מפוארים ואף בבתי אבות ודיור מוגן חדרי המדרגות ממש מוחבאים ולא ניתן בחלק מהמקרים למוצאם… או אז, בלית ברירה הדיירים ואורחיהם יעשו שימוש על בסיס קבוע במעליות. בנוסף, נציין ונאמר שלא אחת חדרי המדרגות חשוכים, לא אסתטיים ולא ידידותיים כלל ועיקר לשימוש בהם ואין עידוד גם על ידי הגורמים המקצועיים לעשות כך.
4. אי ביצוע אימוני כוח כלל – עם העלייה בגיל לעיתים ניתן להבחין במתאמנים (ובעיקר נשים) המבצעים פעילות אירובית על בסיס קבוע, אך לא מבצעות אימוני כוח כלל. או אז ההשפעה על חילוף החומרים הבסיסי ירודה, יחסית, וכמובן גם התרומה לירידה במשקל.    
5. ביצוע אימוני כוח לא אפקטיביים – פילאטיס, יוגה ושיעורים שונים הנערכים בסטודיו שכיחים במיוחד בשנים האחרונות בקרב מתאמנים רבים (לרבות – נשים). חשוב להבהיר שאימוני כוח, על מנת שיהיו אפקטיביים דיים יש לבצע במינונים, עצימות והיקפים מתאימים. כשעסקינן בעצימות הדבר מהותי במיוחד ולמשל, ביצוע תרגיל זה או אחר במספר חזרות רב, יחסית, (לדוגמה:  בטווח של 25-20 חזרות בכל סט), פחות מתאים ואפקטיבי לחיזוק של השרירים ועצמות השלד ומתאים בעיקר לשיפור סבולת השריר. בנוסף, בחלק מסוגי האימונים מושם דגש דווקא על מתיחת השריר ולא על חיזוקו. לכן, בטרם בוחרים סוג אימון זה או אחר חשוב לברר עם איש מקצוע האם פרוטוקול האימון מתאים למתאמן מהסיבות השונות והאם אמת מושם דגש גם על חיזוק השריר מכיוון שלכך ישנן השלכות מהותיות, כאמור.
6. ביצוע תרגילים מבודדים בעיקר ולא מורכבים – לא אחת מבחינים במתאמנים הפוקדים את חדר הכושר או סטודיו ומבצעים בעיקר תרגילים מבודדים – חד מפרקיים. תרגילים אלה מאופיינים בהפעלה של מספר שרירים קטן באופן יחסי לתרגילים מורכבים – רב מפרקיים בהם מופעלים שרירים רבים. במקרים רבים ההעדפה הנה ביצוע תרגילים מורכבים דווקא, מכיוון שבאמצעות כך ניתן להשיג בתקופת זמן קצרה יותר את מטרות האימון השכיחות. כשמדובר במטרת האימון השכיחה ביותר – ירידה במשקל ו/או באחוזי השומן הדבר חשוב גם מכיוון שהפעלה של מספר שרירים רב בתרגיל ועם עומס מתאים תורמים לעלייה בחילוף החומרים הבסיסי (כמובן – תוך הקפדה על פרמטרים נוספים).
7. תפריט תזונתי שבנוי באופן לא מושכל – על מנת לשמור על משקל או הפחית באחוזי השומן התת עורי יש לאמץ תפריט תזונתי מתאים. תפריט זה משתנה על בסיס קבוע במהלך החיים מכיוון שהנו תלוי בפרמטרים רבים כמו: גיל האדם, מידת חילוף החומרים, מטרת האימון, מצב בריאותי, רגישות זו או אחרת למזון (לדוגמה ללקטוז או גלוטן), אורח החיים באופן כללי, סדר היום, מצב כלכלי ועוד. נציין ונאמר שלאכול 'בריא' לא בהכרח מבטיח בריאות טובה, איכות חיים ותוחלת חיים מכובדת. חלק מהאוכלים 'בריא' דווקא סובלים מעודף משקל, לא תמיד מתאמנים על בסיס קבוע  (אם בכלל) ועוד. ההמלצה אם כך, על בסיס קבוע, או מפעם לפעם להתייעץ עם איש מקצוע מתאים (דיאטן קליני) על מנת שתיבנה תוכנית תזונה מסודרת המתאימה ככל שניתן לאדם.
8. פציעות וכאבים מסוגים שונים והקשר להשמנה ועלייה באחוזי שומן – כאבי גב תחתון, דלקות שרירים או רקמות אחרות, כאבים ללא מקור מוסבר ועוד עלולים להיות גם גורם המפחית מוטיבציה להתאמן בכלל. סוגי אימונים מסוימים לעיתים לא ניתנים לביצוע. לדוגמה, בעת שיש כאבים בברכיים על בסיס קבוע ריצה לא אפשרית ואז יש לבחור פעילות אירובית  אחרת בה הכאבים מופחתים יותר או לא מורגשים כלל (למשל, שחייה) . כמו כן, ייתכן שחלק מהתרגילים לא יבוצעו בשל כאב זמני או קבוע במפרק זה או אחר ולכך השלכות על איכות האימון והשגת מטרות אימון. נציין ונאמר, שהפחתה במשקל עשויה להביא גם להפחתה בכאבים בכלל ובמערכות שלד-שריר – בפרט. ברם, חשוב לטפל במקור הבעיה ולא לסבול למשך שנים רבות מכאב שאינו פוסק ומשפיע ישירות על רמת האימון, אופי התרגילים המבוצע ואפילו על מידת ההנאה מהאימון.

לסיכום, השמנה עם העלייה בגיל, למרות שהנה שכיחה, אינה כורח המציאות והדבר תלוי רבות באורח החיים של האדם המבוגר. ברם, חשוב במיוחד להקפיד על ביצוע אימונים מתאימים, תוכנית תזונה המתאימה למצב הגופני ועוד. באמצעות כך, ניתן יהיה לשפר לעין ערוך המצב הגופני של האדם, להפחית גילו הפיזיולוגי ועוד