הידעת?
"האמריקאים היום יותר בכושר מאי פעם, אבל גם נמצאים בשיא של משקל עודף" (פרופסור אליסון, חוקר, דיקאן הפקולטה למדעים וראש שני מכוני מחקר באוניברסיטת אלבמה). השמנה – לא מה שחשבתם. זה לא רק התפריט התזונתי  הכנסה קלורית לעומת הוצאה קלורית, האם זה הבסיס העיקרי להשמנה? האם מידת העיסוק בפעילות גופנית? מסתבר שהתשובה שלאלות הללו ממש לא פשוטה. ממחקר שפורסם בכלכליסט ב- 6.3.14 עולה שלא מספיק ונכון להסתמך רק על המשוואה הקלורית בעניין ולא רק, מעניין גם לדעת שאלה ששומרים על איזון מבחינה הכנסה /הוצאה קלורית גם הם עשויים לעלות במשקל ואחוז השומן.
בבדיקה שנעשתה במספר מכוני מחקר באוניברסיטאות מובילות בארצות הברית עולה שחיות מעבדה שאיתן עובדים במשך עשרות שנים נהפכו בעשורים האחרונים לכבדות יותר… מדובר בקופי מעבדה שהתפריט התזונתי שלהם נמצא תחת פיקוח הדוק והוא אינו משתנה באופן מהותי בכל העשורים האחרונים. הדבר מעניין במיוחד מומחים מובילים בעולם בתחום ההשמנה, מכיוון שעולות ומצטברות עדויות שלא רק ההכנסה הקלורית מול ההוצאה הקלורית יקבעו משקל גופו של האדם וכן את הרכבו , אלא גורמים רבים נוספים שלא תמיד מושם עליהם דגש.

אחד מהם הנו הטמפרטורה בה אנו מבלים את מרבית היום. מסתבר שהאקלים המלאכותי שבני האדם יוצרים לעצמם פוגע גם בתהליכים גופניים שונים ומעודד השמנה בהחלט. או אז משובשת גם הפעילות הסדירה של הגוף. מעניין לדעת שאבולוציונית הגוף האנושי הסתגל במשך מיליוני שנים לשינוי הטמפרטורה בסביבה הטבעית שלו וכן גם ה- BMR שלו. אך כיום אין סביבה טבעית כמו בעבר והחום והקור הנם מלאכותיים. לכך יש משמעות וכמובן השפעה על הוצאה פחותה יותר של קלוריות. עקב כך מזיעים פחות וחשים גם פחות תחושות של קור וצמרמורת והרי אלה שני מצבים המשפיעים מאוד על הוצאה קלורית והגברה של חילוף החומרים.

גם עבודה בתנאי תאורה בשעות לא רגילות משפיע על הביוריתמוס. למשל, אלה שעובדים במשמרות באור מלא פוגעים למעשה בתהליכים המקובלים של שינה וערות במחזורים הקיימים  וחשוב להביא זאת בחשבון. אנשים העובדים במשמרות חשופים יותר להשמנה מאלה שלא עובדים במשמרות. אגב, במחקרים עולה שחיות מעבדה ששהו מרבית היממה באור ולא בחושך עלו יותר במשקלם לעומת חיות אחרות שהיו עם תנאי תאורה רגילים.

פעילות גופנית – על פי המחקר שהתפרסם בכלכליסט (ראה מקור מטה) גם עיסוק קבוע בפעילות גופנית לא יפתור את הבעיה ויש צורך לטפל בהשמנה בצורות אחרות. התרומה לעוסקים בפעילות גופנית לא תמיד ישירה על ירידה במשקל ואחוז השומן וחשוב לפיכך לא לבנות רק על כך. ישנם רבבות מקרים דווקא של מתאמנים על בסיס קבוע שעולים במשקל ואחוז השומן חרף עיסוקם בפעילות גופנית קבועה.

נתונים נוספים הקשורים לעלייה במשקל ואחוז השומן הנה חוסר שינה מספקת או בעיתוי לא טוב. שינה הנה אחד מהגורמים להשמנה ואי הקפדה על ההמלצות בהחלט קשור בשעות ערות , ייתכן רבות יותר והעלאת הסיכוי להשמנה. ברם , חשוב לדעת שלא תמיד מי שסובל מעודף משקל אכן אוכל כמויות רבות של מזון. ייתכן גם שהנו שותה אלכוהול והרי הדבר כרוך בצריכה קלורית של 7 קלוריות לגרם! מכאן הדרך להשמנה די קצרה.

סיבות נוספות יש לא מעט וכמובן ניתן לציין את סוג העבודה של האדם, הסביבה שבה הוא חי, מקום המגורים ועוד ועוד. לכן חשוב לאמץ אורח חיים בריא וספורטיבי כאחד בתקופה מוקדמת של החיים ככל שניתן על מנת להסות למגר את התופעה של ההשמנה בטרם היא מתחילה.

מאת ד"ר איתי זיו

ואיתי אהרונסון -כתב " מישהו לרזות איתו" – דיאטן קליני וספורט.
איש חינוך גופני ומאמן כושר בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.  חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.