בעיה נוספת בתפריט שאינו מאוזן או תפריט חסר, הנה השפעה על המוח ובד בבד על הקוגניציה. הולכות ומצטברות להן עדויות המראות באופן חד משמעי, שלתזונה השפעה רבה על תפקוד המוח. קרי, לסוג התפריט – מאוזן, קיצוני, חסר ומוטה לכאן או לכאן, יש השפעה על הזיכרון, על מספר תאי המוח שיווצרו במעגלי החיים, יכולת הריכוז של האדם ועוד. הדבר אקוטי במיוחד אצל ילדים, שהרי הם נמצאים בשלבי גדילה ולתזונה תפקיד חשוב בתהליך זה. הקשר בין עבודת כפיים, השמנה ותת-תזונה מאת: ד"ר איתי זיו וגל ציון-פור
השמנה תלויה במשתנים רבים. ביניהם: גנטיקה, הוצאה קלורית בסיסית, הסביבה בה האדם חי (ישנם הבדלים למשל בין מגורים בפריפריה לבין מגורים בערים), מידת העיסוק בפעילות גופנית, הרגלי התזונה, השינה ועיתויה, מידת המתח הנפשי ועוד.

העולם המערבי הולך ומשמין, על כך קיימת תמימות דעים. עוד ניתן להבחין, כי בעולם המערבי, במקרים רבים, אנשים שמנים סובלים מתת תזונה חריפה. קרי, למרות האכילה המופרזת של קלוריות, הם מצויים בתת תזונה המאופיינת במצב בריאותי לקוי ונגרמת כתוצאה מכך שהצריכה התזונתית חסרה או אינה מתאימה לאדם.  בני אדם עלולים להיקלע לתת תזונה בשל תפריט דל בויטמינים ומינרלים לאורך זמן, בשל איכות ירודה של החומרים המזינים שהוא צורך ולעתים בגלל חוסר עיכול מלא של המזון ובעיות ספיגה כתוצאה ממחלות מסוימות.
מצב  של תת תזונה עלול לקרות גם מהזעה מופרזת והקאות ושלשולים על בסיס קבוע. או אז, מדובר על היארעות מחלות מסוגים שונים ורעב זמני או קבוע.

לתמצית העניין, חשוב להבין כי גם אנשים כבדי משקל עלולים לסבול מתת תזונה וזאת בשל התזונה החסרה ברכיבי מזון חשובים.

בעיה נוספת בתפריט שאינו מאוזן או תפריט חסר, הנה השפעה על המוח ובד בבד על הקוגניציה. הולכות ומצטברות להן עדויות המראות באופן חד משמעי, שלתזונה השפעה רבה על תפקוד המוח. קרי, לסוג התפריט – מאוזן, קיצוני, חסר ומוטה לכאן או לכאן, יש השפעה על הזיכרון, על מספר תאי המוח שיווצרו במעגלי החיים, יכולת הריכוז של האדם ועוד. הדבר אקוטי במיוחד אצל ילדים, שהרי הם נמצאים בשלבי גדילה ולתזונה תפקיד חשוב בתהליך זה.

השמנה, כאמור, תלויה לא מעט, במידת הפעילות הפיזית לסוגיה. זאת עשויה להיות קשורה בעבודה היומיומית, בהרגלי החיים ובמידת העיסוק בפעילות ספורטיבית מתוכננת. לכן, ניתן בנקל להבחין באנשים העובדים בעבודות בהן הן צפויים לעלות במשקל ובאחוז השומן (למשל, עובדי משרד) לעומת אחרים (למשל דוורים) שסביר להניח שישמרו על משקלם בתקופת עבודתם ואולי אף יפחיתו בו. אך מעניין לדעת שגם סוגי עבודות הכרוכות במאמץ פיזי עשויות להיות קשורות בהשמנה במעגלי החיים. לדוגמה, חקלאים.  כיום החקלאות הפכה ממוכנת יותר וכרוכה פחות ופחות בעבודת כפיים. אם מדובר על ישראל הקטנה, הרי שאת עבודת הכפיים בחקלאות (גם בסוגי עבודות רבים אחרים), מבצעים בעיקר עובדים זרים.
בנושא זה נביא מחקר שנערך באוניברסיטת קווינס שבאונטריו, קנדה (Queen's University, Kingston, Ontario, Canada ). המחקר בדק את הקשר בין חקלאים, עבודת כפיים, עבודה מכנית והשמנה. במאמר שפורסם, נעשה ניסיון למצוא קשר בין עבודה חקלאית ממוכנת או עבודת כפיים לבין השמנה. נאסף מידע אודות 2,849 חקלאים בשנת 2013 מבחינת סוג העבודה שהם מבצעים ומשך העבודה. 40% מהחקלאים סבלו מעודף משקל ו-25% סבלו מהשמנת יתר. הסיכון לסבול מהשמנת יתר או מעודף משקל עלה ככל שהחקלאי נטה יותר להשתמש בעבודה ממוכנת לעומת עבודת כפיים.

לסיכום, להשמנה גורמים רבים, ביניהם מידת העיסוק בפעילות גופנית יומיומית. אך ראינו כי גם סוג עבודה הכרוך בפעילות פיזית, עשוי להיות קשור להשמנה במידה וחל שינוי באופי העבודה ואיכותה.  הדבר אגב, יהיה משמעותי יותר שמדובר באוכלוסייה מבוגרת לעומת צעירה וזה מסיבות ידועות כמו: ירידה בחילוף החומרים, שינוי הורמונלי, ירידהבביצוע פעילות גופנית בהיקף ועצימות מתאימים ועוד.

גל ציון-פור – דיאטן קליני וספורט, מרצה לתזונה ותוספים. מנהל מקצועי רשת ISRAELBODY.
במשך כמעט עשור הנחה תזונתית אלפי מתאמנים וספורטאים.  שחיינים, כדורגלנים, כדורסלנים, אנשי ברזל, רוכבי אופניים, מתאמניקרוספיט, יחידות מיוחדות בכוחות הביטחון, מתאמנים בחדר כושר, חולים (סוכרת, יל"ד, דיסליפידמיה, גאוט, בריאטרים ועוד),  גברים, נשים וילדים.