משמעות הניסוי היא שהליכון מסוג Anti-gravity treadmill יכול להיות כלי אפקטיבי בשיקום של מטופלים שעברו ניתוח בגפיים התחתונות. הקורלציה החזקה בין העומס המופעל על הברכיים לבין מהירות ההליכה והחזר הכוח מההליכון, מאפשרת להגעה מדוייקת יותר למטרה והיא – הפחתת העומס המופעל על הברכיים ועל שאר מפרקי ועצמות הגפיים התחתונות בעת פעילות גופנית בתחילת ובמהלך תהליך השיקום

הליכונים (או מסילות) מהווים את המכשירים השכיחים ביותר הנמצאים בכל מועדון כושר, קנטרי קלאב, בבתים פרטיים ועוד. הפולאריות של המכשירים הללו הייתה מאז מתמיד רבה במיוחד וכמובן ביחס למכשירים האירוביים האחרים המוכרים כגון: סטפר, אופניים, קרוס טריינר, חתירה וכדומה. נציין ונאמר שהמטרה בפעילות הגופנית המבוצעת בהליכון היא שיפור היכולת האירובית שהינה אחד ממרכיבי הכושר הגופני העיקריים הקיימים וחשוב במיוחד להתאמן בו על מנת לשפר מצב בריאותי, לתרום לירידה במשקל ואחוזי שומן ועוד.
אחד המאפיינים של מכשירי ההליכון הם שהוא המכשיר היחידי המאופיין באימפקט הנובע מניתוק כף הרגל מהמשטח על בסיס קבוע. לכך יש השפעה רבת משמעות מכיוון שעומס תמידי מופעל על מפרק הברך ועל המפרקים האחרים והדבר עשוי להיות בעל משמעות רבה במיוחד כשמדובר באנשים הסובלים מבעיות במפרקים, מפציעות, השמנת יתר, החלמה מניתוחים ועוד. זהו אחד הגורמים לכך שאותה אוכלוסייה לא יכולה למעשה לבצע את הפעילות הגופנית על הליכון על בסיס קבוע והיא נאלצת להגביל את פעילותה האירובית למכשירים אחרים. כמובן שבין המכשירים השונים קיימים הבדלים לא מעטים מבחינת ההשפעה הגופנית (כגון: מידת עליית הדופק בעת הפעילות, מידת ההשפעה על מערכות שלד-שריר, השפעה על חילוף החומרים הבסיסי ועוד) אך הדבר לא יפורט במאמר זה.
לפני כשנתיים יצא לשוק מכשיר יחודי שפותח במקור בנאס"א לאימון אסטרונאוטים שיכול לאפשר שימוש בהליכון ללא בעיית האימפקט הקיימת בו באופן מובנה. המכשיר המכונה Anti-gravity treadmill מפחית למעשה את כוח המשיכה של כדור הארץ ומאפשר שימוש בהליכון גם לאנשים שלא יכולים לעשות כן בגלל מצבם.
באופן רגיל אנו עושים את הפעילות הגופנית שלנו כנגד כח המשיכה של כדור הארץ. ככל שנקטין את כח המשיכה נוכל לבצע את הפעילות יותר בקלות ועם פחות עומס על המפרקים. אחת השיטות לעשות כן היא ע"י אימון בבריכה בו כח הציפה של המים (כלפי מעלה) מקטין את כח המשיכה הפועל כלפי מטה. יחד עם זאת הופכת התנועה במים להיות פחות טבעית שכן חיכוך המים משנה ומשפיע על תנועת הגוף. מכשיר ה Anti-gravity treadmill פותר זאת בצורה שונה לחלוטין: הכח שפועל אל מול כח המשיכה מגיע כתוצאה של לחץ אויר שבעצם נושא חלק ממשקל הגוף (עד ל80%). טכנולוגיה זו נקראת Differential Air Pressure  (DAP)  והיא ממומשת ע"י כניסה של המאומן לתוך תא שבתחתיתו הליכון מקצועי כאשר הוא לבוש במכנסיים דמויי מכנסי ריצה. המאומן מחבר את המכנס לדפנות התא ובכך מאפשר יצירת לחץ יחסי המשתנה בהתאם למשקל אותו הוא רוצה לשאת. כעת יכול למאומן להתחיל ללכת או לרוץ באופן רגיל לחלוטין, ללא שינוי צורת התנועה הרגילה שלו.
באופן רגיל בזמן ריצה גופנו נחשף לאימפקט של פי 3-5 ממשקל גופו. אם ניקח כדוגמה, אדם הסובל מעודף משקל שמשקלו 150 ק"ג מדובר בעומס של 450-750 ק"ג (!) שלמעשה מונע ממנו לבצע פעולה של ריצה ולעיתים אף של הליכה. אם אדם זה ישתמש במכשיר ויכוון אותו למשל ל 50% משקל הוא ישקול למעשה רק 75 ק"ג במהלך האימון. זה יאפשר לו ככל הנראה לבצע את הפעילות האירובית על המסילה וליהנות היתרונות הרבים מכך. עם הזמן וגם תוך כדי האימון (תלוי רבות ברמת הכושר האירובי התחלתית וגורמים נוספים) ניתן כמובן להגדיל את העומס על מנת להשיג את האימון האפקטיבי ביותר ללא נזק לגוף וללא כאב כלל.
שימוש במכשיר זה נעשה על בסיס קבוע בעולם בכלל ובישראל – בקבוצות ספורט מקצועיות (NBA, כדורגל, פוטבול), נבחרות אולימפיות ויחידות מיוחדות בצבא, כמו גם בבתי חולים ובמכוני שיקום פיזיותרפי. יחודו של המכשיר הוא בהתאמתו מצד אחד לספורטאים חובבים ומקצועיים שמעוניינים באימון קרדיו-וסקולרי ללא פגיעה במפרקים, אימון תוך כדי פציעה ובהתאוששות מהירה מפציעות ספורט, ומצד שני – אימון אנשים בעלי עודף משקל ותהליכי שיקום אורטופדי, נוירולוגי וקרדיולוגי.
כיצד משתמשים בהליכון ה Anti-gravity treadmill ?
 

על פי המחקר הליכון Anti-gravity treadmill המפעיל לחץ חיובי על פלג הגוף התחתון, מאפשר אימון בתנאים בהם משקל הגוף אינו מפריע ומאיץ את ההחלמה מפגיעות בגפיים התחתונות. במחקר המדובר נקבעו היתרונות של שימוש בהליכון ה Anti-gravity treadmill לצורך הפחתת העומס הפועל על הברכיים. לנבדקים הודבקו אלקטרודות לאורך השוקיים שמטרתן מדידת העומס המופעל על הברך תוך כדי ביצוע פעילות גופנית על ההליכון.

כיצד התבצע הניסוי?
מהירות ההליכה נעה בין 0.67 ל-4.5 מטרים לשניה והשיפוע של ההליכון נע בין 10- מעלות ל-10+ מעלות. כמו כן ההליכון תוכנן להגדלת העומס על המתאמן כך שהוא נע בין 25%-100% ממשקל גופו של המתאמן.
במהירות של 2-1 מטרים לשנייה ובלחץ בהיקף 100%, ממשקל המתאמן, נראה שיא העומס המופעל על הברך, כפי 5.1 ממשקל גוף המתאמן. לעומת זאת, במהירות 0.67 מטרים לשנייה ובעומס של 25% ממשקל המתאמן, נראה העומס הנמוך ביותר המופעל על הברך, שהיה פי 0.8 ממשקל גוף המתאמן (כלומר פחות ממשקל גופו). הנתונים הללו היו מסונכרנים גם עם מהירות ההליכה והחזר הכוח מההליכון.
משמעות הניסוי היא שהליכון מסוג Anti-gravity treadmill יכול להיות כלי אפקטיבי בשיקום של מטופלים שעברו ניתוח בגפיים התחתונות. הקורלציה החזקה בין העומס המופעל על הברכיים לבין מהירות ההליכה והחזר הכוח מההליכון, מאפשרת להגעה מדוייקת יותר למטרה והיא – הפחתת העומס המופעל על הברכיים ועל שאר מפרקי ועצמות הגפיים התחתונות בעת פעילות גופנית בתחילת ובמהלך תהליך השיקום.
לסיכום, הליכון ה Anti-gravity treadmill הנו מכשיר יחיד במינו ומהווה אחד ממכשירים המעניינים ביותר שהומצאו שנים האחרונות. הוא מאפשר לבצע פעילות אירובית כהליכה או ריצה ללא קושי לאנשים עם מוגבלות תנועתית באופן יציב, בטוח וללא כל כאב. בשנים הקרובות יש לקוות שניתן יהיה לעשות שימוש במכשיר זה גם במועדוני כושר שונים, מכוני פיזיותרפיה, משטרת ישראל, צה"ל ועוד.

זהר רונן משמש כמנכ"ל חברת אגימד. ניהל במשך 11 שנים את מערך הפיזיותרפיה בחיל הרפואה בצה"ל והשתחרר בשנת 2009 בדרגת סא"ל. בוגר תואר ראשון בפיזיותרפיה (בהצטיינות) מאוניברסיטת תל אביב, ובעל תואר שני במנהל עסקים ובמנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון.