אכילת פירות עד הצהריים – מדובר בעוד טרנד של אחד 'המומחים' הרבים שמציפים את הרשת האינטרנטית עם אמירות, ניוזלטרים וכתבות ללא שום ביסוס מדעי והאנשים 'מן השורה', הבורים בתחום התזונה (או אימון וכדומה) גם מאמינים שהנה הגיע המזור לכל הבעיות שלהם בכלל ולבעיית עודף המשקל ואחוז השומן – בפרט. אין שום ביסוס לאכילת פירות עד הצהריים והדבר לא מומלץ יותר (או פחות) מאימוץ תפריט מאוזן ומאורגן אשר בו, עד הצהריים, אוכלים לפחות שתי ארוחות (ארוחת בוקר או ארוחת ביניים בשעה 10:00 או 11:00). כשמדובר בילדים על אחת כמה וכמה לא מומלץ שיצרכו רק פירות עד שעת הצהריים ולא פחמימות מורכבות + חלבונים וזאת במיוחד אם הם פעילים גופנית, אמורים להיות במבחן וכו'. לכן, כשמדובר בילדים, בהחלט זו גזירה קשה מדי ונמליץ להימנע ממנה דיאטות קיצוניות וטרנדים בתזונה אצל ההורים והקשר להשמנת ילדים מאת: ד"ר איתי זיו ואיתי אהרונסון
דיאטות שונות כגון: דיאטת נטולת גלוטן, נטולת לקטוז, דיאטה פליאוליתית (מתבססת על תזונה של האדם הקדמון הכוללת צריכה משמעותית של מזון מן החי ומזון בסיסי), דיאטת HCG (הידועה גם בשמות "דיאטת התרסיס" או הדיאטה של דר' סימונס), דיאטת הפרדת חלבונים ופחמימות, דיאטה של אכילת פירות עד הצהריים מדי יום, דיאטות קיצוניות חד גוניות (כמו דיאטת כרוב, דיאטת אבטיח) ועוד, מהוות רק רשימה חלקית של דיאטות אותן מאמצים חדשות לבקרים אנשים רבים בארץ ובעולם שמשאת נפשם הנה להפחית במשקל ובד בבד – באחוזי השומן. העניין הבעייתי הוא שבכל דיאטה לבסוף ישנה עלייה חזרה במשקל. 95%-97% מהמאמצים דיאטות – חוזרים למשקלם ההתחלתי. אגב, שמירה על המשקל 5 שנים לפחות נחשבת להצלחה ולסיכוי רב להמשיך לשמור על המשקל עוד שנים רבות. אם כך, מדובר למעשה על תופעה עצובה ללא צל של ספק.
הקשר בין דיאטות וטרנדים בתזונה אצל ההורים לבין השמנת הילדים
להלן מספר טרנדים, מיתוסים ואמונות שגויות בתחום התזונה והקשר האפשרי להשמנת הילדים:
א. דיאטה נטולת גלוטן – לאנשים שאין להם רגישות לגלוטן, הדיאטה לא מהווה שום יתרון ולא פשוט כלל ועיקר לאמצה בחיי היומיום, במסעדות ובתי מלון (וזאת למרות העלייה במספר המוצרים נטולי גלוטן הקיימים בשוק). הורים, במקרים רבים, ממליצים גם לילדיהם (שאין להם שום בעיה עם עיכול גלוטן) דיאטה זו והקשיים הכרוכים בכך יגרמו לעלייה במשקל בחלק ניכר מהמקרים.
ב. דיאטה נטולת לקטוז – גם במקרה זה לא תמיד נחוץ לאמץ דיאטה שלא כוללת מוצרי חלב אלא אם כן ישנה רגישות ללקטוז. נושא צריכת החלב, האם לצרוך או לא על בסיס קבוע, נמצא במחלוקת אצל חלק מאנשי המקצוע ונציין ונאמר שיש מחקרים רבים שסותרים אחד את השני. לפיכך, יש לשקול כל מקרה לגופו ולא לתת המלצה גורפת בעד או נגד צריכת מוצרי חלב. כשמדובר בילדים, תחליפים מסוגים שונים עשויים להיות מקור לצריכה רבה של שומנים ופחמימות בכמות גדולה מדי עבורם וכמובן שמכאן הדרך לעליה במשקל – קצרה (בלי קשר ראוי לציין כי התחליפים, במקרים רבים, אינם מכילים את כל רכיבי התזונה הדרושה לילדים והילדים עלולים להגיע למצב של חוסרים תזונתיים).
ג. אכילת פירות עד הצהריים – מדובר בעוד טרנד של אחד 'המומחים' הרבים שמציפים את הרשת האינטרנטית עם אמירות, ניוזלטרים וכתבות ללא שום ביסוס מדעי והאנשים 'מן השורה', הבורים בתחום התזונה (או אימון וכדומה) גם מאמינים שהנה הגיע המזור לכל הבעיות שלהם בכלל ולבעיית עודף המשקל ואחוז השומן – בפרט. אין שום ביסוס לאכילת פירות עד הצהריים והדבר לא מומלץ יותר (או פחות) מאימוץ תפריט מאוזן ומאורגן אשר בו, עד הצהריים, אוכלים לפחות שתי ארוחות (ארוחת בוקר או ארוחת ביניים בשעה 10:00 או 11:00). כשמדובר בילדים על אחת כמה וכמה לא מומלץ שיצרכו רק פירות עד שעת הצהריים ולא פחמימות מורכבות + חלבונים וזאת במיוחד אם הם פעילים גופנית, אמורים להיות במבחן וכו'. לכן, כשמדובר בילדים, בהחלט זו גזירה קשה מדי ונמליץ להימנע ממנה.
ד. טבעונות – אין ספק כי בטבעונות ניתן להגיע לתפריט מאוזן ואין ספק כי תזונה זו יכולה להיות בריאה עד מאוד, אולם יש צורך רב בהכוונה מקצועית אשר תמנע הגעה לחוסרים תזונתיים. כשמדובר בילדים הדבר, במקרים רבים, לא פשוט ומצריך הערכות ואנרגיה לא מעטים ביום יום. נציין גם כי ההגבלה של התזונה הטבעונית מובילה את הילד לבידוד כאשר הוריו אוסרים עליו מלאכול את המזון ששאר חבריו אוכלים ממנו. הגבלה שכזאת עלולה להוביל לאכילה בסתר, שקרים להורים וכתוצאה מכל אלא אף להשמנה…
נציין, אגב, שגם בנושא פעילות גופנית קיימים מיתוסים ותפיסות שגויות של אימהות ואף אבות כלפי ילדיהם. לא נפרטם במאמר זה אך נעלה כדוגמא, למשל, מקרים בהם לא מוכנים שהילד/מתבגר יתאמנו בחדר הכושר בשל הפגיעה הפוטנציאלית בגובהו (מה שכמובן לא נכון), אי ביצוע אימונים באיכות גבוהה ועוד.
לסיכום, יש קשר בין מיתוסים והמלצות של הורים להשמנת ילדיהם. צריך לזכור שגם בחיים הדינמיים והמתקדמים של היום לא קל לשמור על אורח חיים בריא עם כל ההגבלות והקשיים שלעיתים אנשים מסוימים מעבירים על עצמם ובעיקר כשמדובר בילדיהם. במקרים אלה ייתכנו מצבים של קשיים בהתמדה לאורך זמן, הפסקת דיאטה זו או אחרת וכמובן – השמנה פוטנציאלית.

איתי אהרונסון –  מישהו לרזות איתו – דיאטן קליני וספורט.
דיאטן קליני וספורט ואיש חינוך גופני בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.  חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.