כשיורד הערב, בעיקר לקראת השעה 20:00 . שלי הופכת את עורה, מקצה לקצה. היא מסתגרת אחרי מסך המחשב ומשתלחת !!!!! בכל כותב ברשת בתחום המקצועי בין אם הוא חובב כושר, איש מקצוע, מתאמן בתחום מסוים שמפרגן באופן שלא נראה ועוד. שלי עוברת ביסודיות על בלוגים שונים, אתרי כושר וקהילות ועל פניו נראה שלפחות בתחום זה הנה יסודית עד מאוד. נציין גישתה,  של שלי לאימון שהנה קיצונית ומתאימה בעיקר לאימון ספורטאים הישגיים ומתאמנים מתקדמים. שאר סוגי האימונים לפי גישתה המקצועית.. לא ממש תורמים ואפקטיביים אלימות במדיה האלקטרונית ואחרת אצל העוסקים באורח חיים בריא מאת: ד"ר איתי זיו פייסבוק,  אינטרנט, וואטסאפ, בלוגים שונים, שיחות טלפון, SMS, שיחות פנים מול פנים ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של אפשרויות תקשורת בין אנשים בשנים האחרונות וזאת גם ובעיקר בשל ההתקדמות העצומה של הטכנולוגיה.
אלימות בישראל יש במחוזות רבים, אך מסתבר, שהיא גם לא פוסחת על תחום אורח החיים הבריא.  מדובר על מקרים שנעשים על  בסיס יומיומי, בעיקר כשמדובר בפייסבוק, טוקבקים באינטרנט,  במיילים  ואף –  באלימות מילולית ואיומים אחרים מסוגים שונים. הדבר מטריד עד מאוד מכיוון שמדובר בפגיעה בחופש הביטוי, בהפחדה ובמקרים קיצוניים – ישנה גם עילה לתלונה במשטרה או אף תביעה על הוצאת דיבה.  נציין ונאמר שחלק מהאיומם, טוקבקים ועוד נעשים על מנת לקדם אינטרסים אישיים או מסחריים.  הדבר, אגב,  מאוד שכיח כשמדובר בטוקבקים מכיוון שניתן לפתוח חשבון עם שם בדוי, נמצאים אחרי מסך מחשב ואין צורך להזדהות. או אז, ניתן לצפות למלל חריף מאוד, איומים, ובכלל תגובות חריפות וקיצוניות יותר לעומת הפייסבוק בו האדם מזוהה.
נקודה נוספת לציון הנה  שבחלק גדול מהמקרים אותם אנשים אנונימיים שכותבים תגובות בוטות, מעליבים, מקללים ועוד, לא יעיזו להתקשר או להסביר את עמדתם. הם מעדיפים  להעלות תגובה חריפה ואף קיצונית בפני מאות,  אלפי אנשים (עשרות ואף מאות אלפים) ולנסות לקבל את תמיכתם או אהדתם מפעם לפעם.  אגב, המקרים הללו למעשה דומים ל'הלבנת פנים' שהנו מונח ביהדות המגדיר עלבון או השפלה של הזולת (המקור הוא בכך שכאשר אדם חווה עלבון הוא מחוויר, קרי מלבין).

מעניין לדעת, אגב, שחלק ניכר מאלה שכותבים טוקבקים עם ביקורת שלילית פוגעת, הם קיצוניים בעמדותיהם אך בכלל חסרי השכלה בתחום הרלבנטי בו הם מתבטאים בכזו קיצוניות. ניתן להביא כדוגמה את תחום התזונה או האימון. לעיתים קורה מדריכים שלמדו בקורס מדריכי כושר או תזונת ספורט (עשרות שעות – קורס תזונת ספורט, 300 שעות – קורס מדריכי חדר כושר) מחשיבים את עצמם למומחים בתחומם ומרשים לעצמם, לפעמים,  להביע ביקורת חריפה, בוטה ולא הגיונית.  או אז שכיח לראות שגם שכשאינם מסכימים עם דיעה זו או אחרת (כגון: אימוץ תפריט תזונתי מסוים, סוג אימון זה או אחר, דיאטה מפורסמת וטרנדית) לא מביאים, ברוב המקרים, אפילו מחקר נחשב אחד. הם מבססים את עמדתם על דיעה אישית, ניסיון אישי, אימון של מספר שנים וכדומה. כמובן שהדבר לא מספיק, לא רציניולי ולא ניתן, ברוב רובם של המקרים, להתייחס לכך בכובד ראש. מנגד, אותם  אנשי המקצוע שכתבו את המאמרים שמתפרסמים חדשות לבקרים באתרים מוכרים ורציניים, בפרסומים מדעיים בחו"ל, הנם מומחים בתחומם. מרצים בכנסים נחשבים בארץ ובחו"ל ועוד.מדובר בתופעה.  ללא צל של ספק.
להלן מספר דוגמאות אמיתיות, אך השמות בדויים:
1.    קארין הנה דיאטנית קלינית מובילה ונחשבת בישראל.  היא  מוערכת מאוד בקרב אנשי מקצוע לרבות דיאטנים, רופאים ועוד. לפני כשנתיים פרסמה קארין מאמר עם סקירה ספרותית ענפה על היתרונות שיש בצריכת חלב ומוצריו וכן הביעה הסתייגותה לגבי צריכה של מוצרי חלב לאנשים שרגישים ללקטוז ועוד. מאמר היה מושתת על מחקרים של אותה תקופה וכן גם הציגה קארין את שני הצדדים של המטבע בנושא צריכת חלב.  כבר באותו יום כשהתפרסם המאמר ואף עלה באתר פופולארי במיוחד וכן בפייסבוק של קארין,  קיבלה קארין תגובות זועמות הכוללות דברי נאצה ואף זכתה ל- 3  שיחות טלפון שונות עם איומים ישירים ועקיפים להוריד את המאמר  מרשת  ה- אנטרנט והפייסבוק וכל מדיה אחרת. לא ייאמן!  בהמלצת בעלה של קארין הוגשה תלונה במשטרה ונציין ונאמר שקארין ומשפחתה חששו מהלא נודע וזאת בשל התגובה הקיצונית עקב פרסום המאמר.
2.    שלי הנה אחת מהמוכרות בתחום פיתוח הכוח, בקהילה של מתאמני הקרוספיט, הרמת משקולות ותרגילי כוח ייחודיים וברמה גבוהה.  היא מתאמנת כבר למעלה מ- 20 שנה והיא אף סיימה תואר ראשון במדעי האימון הגופני. במשך היום, שלי הנה נחמדה מאוד, אמפטית, ובחדרי הכושר ובמקומות אחרים מנדבת עצות שונות לפי הראייה שלה את התחום וכמו כן, היא מהווה דוגמה אישית טובה למתאמנים והמתאמנות. אך…  כשיורד הערב, בעיקר לקראת השעה 20:00 . שלי הופכת את עורה, מקצה לקצה. היא מסתגרת אחרי מסך המחשב ומשתלחת !!!!! בכל כותב ברשת בתחום המקצועי בין אם הוא חובב כושר, איש מקצוע, מתאמן בתחום מסוים שמפרגן באופן שלא נראה ועוד. שלי עוברת ביסודיות על בלוגים שונים, אתרי כושר וקהילות ועל פניו נראה שלפחות בתחום זה הנה יסודית עד מאוד. נציין גישתה,  של שלי לאימון שהנה קיצונית ומתאימה בעיקר לאימון ספורטאים הישגיים ומתאמנים מתקדמים. שאר סוגי האימונים לפי גישתה המקצועית.. לא ממש תורמים ואפקטיביים (לזה נקדיש פרק אחר ).  ההבדלים בין שלי הכה אמפטית ונחמדה  בשעות היום לבין שלי, בעלת השפה הבוטה ואף קיצונית בשעות הערב –  לא נתפסים! בתקופה האחרונה, מסתבר שבמקום עבודה אחד (מתוך שלושה) נקראה שלי לבירור בנושא ולפחות באותו מקום יש סיכוי מסוים שהיא לא תמשיך לעבוד בו. מסתבר, ששלי לא לבד. יש רבים כאלה.

האם אנשי מקצוע מבקרים ומעלים טוקבקים ותגובות על מאמר/כתבה וכדומה של אנשי מקצוע אחרים?
ודאי, אך כמובן האופן יהיה שונה לחלוטין. במרבית המקרים – באופן ההתבטאות, בבקשה לקבל מקורות של מחקר זה או אחר, בבקשה לקבל הרחבה בנושא מסוים ועוד. מעניין ..
דוגמא נדירה בישראל למקצוענות בתחום אורח חיים בריא. במקרה המצ"ב – פיזיותרפיה:
ארז (שם בדוי כמובן , אך המקרה אמיתי) הנו מבכירי הפיזיותרפיסטים בארץ (בעשור השישי של חייו) הוא  בעל רקע מקצועי ואקדמי יוצא דופן, מלמד בכל מוסדות הלימוד בהם מלמדים פיזיותרפיה ורפואת ספורט, הוא מנהל קליניקה מצליחה ועוד. בנוסף, ארז הנו בעל 3 (!) תארים (בשניים מהם – תואר שני) אקדמאיים בפיזיותרפיה, במדעי האימון הגופני ופסיכולוגיה – תואר ראשון). כמו כן, עד היום טיפל ארז בעשרות אלפי אנשים במסגרות שונים ועדיין מטפל. לארז פונים מדי יום ביומו אנשי מקצוע בכירים וקולגות עם שאלות מקצועיות לא פשוטות כלל וכן על מנת לקבל חוות דעת נוספת לבעיה זו או אחרת. מעניין לדעת, שבשונה באופן מהותי מאנשי מקצוע רבים וכן מדריכים. אצל ארז כמעט כל תשובה מקצועית מלווה במשפט נוסף: "יש צורך לבדוק זאת עוד, אני לא בטוח בכך ב- 100 אחוז". קרי, גם ארז, עתיר הניסיון והתארים, משאיר מקום לספק לבעיה זו או אחרת ועד שאינו בטוח לחלוטין באבחון לא נותן תשובה ולא בונה עדיין תוכנית טיפול מתאימה. זאת בשונה ממקרים רבים בהם אנשי מקצוע , שלעיתים חסרי השכלה רלבנטית בתחום הייחודי (כמו תזונה, אימון, שיקום וכדומה) מחליטים בביטחון מלא מה הבעיה, מה הפיתרון ועוד.

לסיכום, חשוב להאיר, להעיר, לכתוב ביקורת מסויימת, לפרגן כשצריך אך חשוב שהדבר ייעשה באופן ראוי ומכובד, לא פוגעני ובוודאי לא כשמדובר במדיה עתירות צופים כמו אתרי אינטרנט או פייסבוק. או אז עלולות להיות לכך השלכות שליליות קשות שעלולות אף להסתכם, שלא בצדק, באובדן מקום עבודה, ירידה בהיקף ההכנסות של איש מקצוע זה או אחר ועוד.