סיבות שכיחות לאי התמדה של הקליינטים באימון האישי מאת: ד"ר איתי זיו תחום האימונים האישיים חווה פריחה אדירה בשנים האחרונות בעולם בכלל ובד בבד – בישראל. במועדוני כושר לא מעטים מדובר על הכנסה לא מבוטלת כלל שנלקחת בחשבון במחזור הכספי השנתי. ניתן להביא כדוגמה את אחד ממועדוני הכושר באזור גוש דן שמדי חודש בחודשו מגיע למחזור של חצי מליון ₪ (!). מכובד ללא צל של ספק. אלפי אימונים אישיים נערכים מדי חודש ומדובר על הוצאה כספית של הקליינט בטווח של 1000- 2500 ₪ בממוצע. זאת, כמובן, לא כולל את הסכום שמשולם למנוי החודשי….

עם זאת, חשוב להאיר הנקודה שישנה בעיה של עזיבת מנויים את האימונים האישיים מסיבות שונות ומגוונות. מדובר בחלק מהמקרים בתופעה וניתן לציין שישנם מדריכים שאצלם עוזבים הרבה יותר מתאמנים מכל מדריך אחר במועדון. לא אחת, מדריכים בכלל לא מודעים לסיבות לעזיבת המתאמן ואף משוכנעים שהסיבה נעוצה בעלות הגבוהה של האימון האישי?, שעה שאולי אינה נוחה ומה לא כאשר הסיבה האמיתית, ככל הנראה, אחרת לחלוטין. להלן מספר סיבות (רשימה חלקית) שבגינן מתאמנים אישיים מפסיקים להגיע לאימון האישי. במקרים רבים מדובר על מספר סעיפים יחד:

1. חוסר הקשבה של המדריך באופן כללי –  אחת מהתכונות החשובות ביותר הנה הקשבה. בעיה די שכיחה בעולם המערבי ובפרט – בישראל. באופן כללי אנשים אוהבים הרבה יותר להשמיע מאשר להקשיב. מצב אבסורדי להבחין במדריך אימון אישי שרק משמיע כל האימון הנחיות, מספר סיפורים, מסביר אך לא מסוגל כמעט כלל להקשיב. התוצאה – לא אחת המדריך כלל לא מכיר את המתאמן האישי שלו גם אחרי תקופה ארוכה.
2. אינטילגנציה רגשית לוקה בחסר – מושתתת על היכולת של האדם לפתור בעיות לא רק בדרך של הגיון וניתוח של מידע מסוגים שונים אלא גם מהחלק האמוציונאלי, ניתוח רגשות של האדם עצמו ושל האחר. פיתוח הצד של אינטלגנציה רגשית מקל מאוד על האדם לנהל יחסים עם בני אדם אחרים, בני זוג ומה לא. בתחומי חיים רבים תכונה זו חשובה ומסייעת להצליח גם בתחום המקצועי בכלל ופיתוח קריירה – בפרט.מדריך אימון אישי שמאופיין באינטליגנציה רגשית חסרה יתקשה, ככל הנראה בגיוס לקוחות, התמדה של לקוחות באימון האישי ועוד.
3. שעמום בדרגות שונות באימון – אימון אישי שאינו חוויתי ומעניין עשוי להביא די מהר לעזיבה של המתאמן. בעיקר כשמדובר במתאמנים הצריכים גירויים רבים באופן יחסי כמו אלה בעלי לקות קשב (כמו ADHD), או מתאמנים אקסטרוברטים (מוחצנים) ועוד. לכן, במידת הצורך ובהתאמה יש לתכנן את האימון לפי אישיות המתאמן וההתנהלות באופן כללי..
4. אי התאמה של האימון לרמה של המתאמן –  אימונים קשים מדי ולא מתאימים למתאמן, אי יצירת אפקט אימון בשל רמה נמוכה מדי של האימון או אולי גבוהה מדי ובטווח הארוך בעייתית – שכיח למדי. לכל מתאמן מומלץ אימון אחר ויש תוך 1-2 אימונים למצוא את הדרך הנכונה להשגת מטרה זו או אחרת.
5. טמפרטורה לא מתאימה ואי נוחות באימון עקב כך –  טמפרטורה קרה מדי, למשל, בחדר הכושר או לחילופין אימון אישי שנעשה בחוץ באמצע היום בחודשי הקיץ, משפיעים לפעמים על מידת ההתמדה. חשוב לשים לב לכך ולהמיר את מקום האימון בהקדם..
6. הפסקות ארוכות מדי באימון האישי – לדוגמה, אימון משקולות מסורתי נמשך נטו סך הכל 13 דקות. הרי מבצעים סטים (כ- 24-27) וביניהם יש מנוחה. במידה ומרבית האימון הנו מנוחה מה נעשה בה? חשוב להשקיע בכך חשיבה ולתת משימות שונות בהפסקות השונות (אולי להסביר ועוד). אחרת די מהר האימון עשוי להיות משעמם והזמן יעבור בעצלתיים אצל המתאמן והמדריך גם יחד.
7. שימוש באביזרים לא אטרקטיביים או לא מותאמים – לאדם בן 75 שהנו בעל כושר גופני לקוי ואטרופיה שרירית מהותית ייתכן שאימון של 60 דקות ברצועות התנגדות שונות עלול להיות בעייתי ומצריך תכנון מאוד רציני ומקצועי. לכן, בטרם 'מאמצים' אביזר זה או אחר באימון האישי חשוב לבדוק היטב אם באמצעותו ניתן להשיג מטרות האימון השונות ואם הוא בכלל טוב ויעיל לאור פרמטרים כמו: מצב בריאותי, מטרת האימון, הנאה באימון ועוד.
8. אסתטיקה גרועה של המדריך – ריח גוף חריף מאוד, ריח פה גרוע, הזעה רבה  (במיוחד בחודשי הקיץ) ועוד של מדריך האימון האישי עשויה להיות הסיבה העיקרית לכך שהמתאמן עוזב די מהר את האימון האישי. מדובר בחוויה לא נעימה (בלשון המעטה). הבעיה העיקרית הנה שחלק ניכר מהאנשים בכלל לא מודע לכך והסיכוי שאנשים הבאים עימם במגע יעירו תשומת ליבם לכך – לא גבוה כלל. או אז, ייתכן שהמאמן לא מודע למצב האסתטי הגרוע שבגינו הוא מפסיד קליינטים רבים..
9. לבוש לא מתאים לסוג הקליינט המתאמן – לבוש פרובוקטיבי, או לחלופין מוזנח, אי הגעה עם בגדי ספורט לשיעור וכדומה משפיעים מאוד על חווית האימון. המדריך חייב להיות דמות לחיקוי גם בנושא הלבוש. בנוסף, יש לעשות התאמה של הלבוש לסוג המתאמן ולמקום בו נערך האימון. סביר להניח שמדריכת אימון אישי בחדר כושר במרכז תל אביב בו מרבית המתאמנים לא מבוגרים יותר מ- 30 תתלבש אחרת מאשר באימון אישי הנערך בבית דיור מוגן שטווח הגילאים בו הנו 75 ומעלה
10. מכירות אגרסיביות של מוצרים שונים של המדריך לקליינט – קשה להאמין כמה מאמצים, לעיתים, עושים מדריכי אימון אישי על מנת למכור מוצרים שונים לקליינט:  נעלי ריצה, שעוני דופק, תוספי תזונה ומה לא. גם זו סיבה לעזיבה של קליינטים את האימון האישי. חשוב לציין שבחלק מהמקרים למדריך ישנם שיתופי פעולה עם חברות תוספי מזון, ציוד כושר, שיקום וכדומה וכך הוא יוצא נשכר מכל מכירה.
11. התחושה של הקליינט שניתן גם להמשיך להתאמן עצמאית ללא המדריך – בעייתי ללא צל של ספק ולמדריך חלק ניכר בכך. במידה והקליינט חש ביטחון מספיק גדול להמשיך לבד ייתכן שלא נעשתה עבודה די טובה מבחינת המדריך כמו: חווית אימון לא מספקת, אי השגת מטרות אימון וכדומה
12. חברות ויחסים אישיים קרובים מדי של המדריך עם הקליינט – חשוב לשמור על יחסים טובים וקרובים במידה אך לא להפוך אותם ליחסים אישיים ללא גבולות. חשוב לדעת שתחום האתיקה כלל לא נלמד בקורסי מדריכים ומכאן הדרך לבעיות שונות ומשונות – קצרה למדי.
13. צילום המתאמן ללא ידיעתו ופרסום התמונה במדיה ובפייסבוק (עשוי להוות גם עבירה על החוק) – ההתקדמות העצומה בתחום הטכנולוגי משפיעה רבות וקשורה גם להתנהגות של אנשים בתחומים שונים. למשל: הקלות בה ניתן לצלם אדם בכל רגע נתון ולהעביר התמונה לכל רחבי העולם הגלובלי… הנה קלות שממש לא נתפסת. רבים, אגב, עוברים על לא מעט חוקים בתחום זה שלא ביודעין!. ולעניינו: צילום אדם ללא רשותו (לרבות מתאמן) בעייתי עד מאוד ולא נכון שייעשה ללא אישור של המתאמן.
14. מחיר יקר מדי לאימון ולא בהלימה לרמת המדריך או מקום המגורים – חשוב לגבות מחיר שנמצא בהלימה למשתנים מסוימים כמו: רמת המדריך , מקום המגורים וכדומה. למשל, לגבות מחיר של 300 ₪ לאימון אישי באחת מערי הפריפריה לא סביר ולא הגיוני במרבית המקרים.
15. אי התאקלמות במועדון הכושר מבחינה חברתית או סיבות אחרות – עלול לקרות מצב בו אנשים אלה ואחרים לא מתאקלמים במקומות מסוימים בהם יש מתאמנים. בשל דימוי עצמי נמוך, הופעה חיצונית לא טובה, בעיות פסיכולוגיות ומה לא. חשובה הערות לכך מצד המדריך והעתקת האימון, ככל הנראה, למקום אחר בו יתאמן הקליינט לבד.
16. איחורים על בסיס קבוע לשיעורים או סיום האימון בטרם עת – מצב שכיח למדי בו מדריכים מאחרים לאימונים אישיים. הבעייתיות בכך גדולה ומפחיתה משמעותית מערכו של המדריך.
17. מתן הערות ואף ניהול שיחות עם מתאמנים ומדריכים אחרים תוך כדי האימון אישי בהחלט קורה שמתאמנים פונים למדריך אימון אישי תוך כדי שיעור לגבי הערות והארות של תרגיל זה או אחר. במידה ומדריך האימון האישי פונה אליהם תוך כדי אימון – בעייתי ופוגע במתאמן עד מאוד.
18. גבייה כספית מצד המדריך  לוקה בחסר – פוגע במדריך! אי גביה כספית מהלקוח ובכלל אי בהירות בנושא זה עלולים לגרום לבעיות לא מעטות. ישנם מדריכים מנוסים בתחום שמחתימים את הקליינט על מסמך הבנות עם ההתחייבות הכספית, ההשקעה הנדרת מבחינת האימון ועוד. התוצאות (טובות!) בהתאם.
19. הסכם התקשרות (המדריך לקליינט/מועדון) גרנדיוזי ולא הגיוני – מועדוני כושר ומדריכים מכינים, לעיתים, הסכם שלא הגיוני ואף מפלה לרעתו של המתאמן. חשובה תשומת הלב לכך.
20.    חוסר  פרזנטיביות של המדריך –   אטרופיה שרירית, הזנחה גופנית כוללת, לבוש מוזנח ולא מתאים ועוד מהווה עוד סיבה לכך שמתאמנים לא מתמידים באימון האישי.
21. טון דיבור שאינו מתאים לאימון ו/או למתאמן או  מתן פקודות או הנחיות לא באופן מקצועי ונעים – דיבור כמו של רס"ר בצבא, העלבות על בסיס קבוע, התנשאות ואגוצנטריות עלולים להיות גם סיבות שקליינט עוזב את המדריך. חשובה תשומת הלב גם לכך ואולי כדאי ללמוד להשתפר בתחום זה באמצעות קורס זה או אחר, קאוצ'ר בתחום ועוד .
22. שפת גוף טעונה שיפור –  ידיים בכיסים או  שלובות, התבוננות בשעון על בסיס קבוע, עמידה רחוקה מהמתאמן לא נעימה ושכיחה למרבה הצער.
23. מגע מופרז של המתאמן ואף אולי הטרדה מינית – מדריכי כושר מסוימים בכלל לא מודעים שהם מטרידים מינית ולא מכירים את החוק בנושא. הסיכון כמובן – גדול (גם להראות תכנים מיניים בטלפון החכם אוו מדיה אחרת מהווה הטרדה מינית).
24. אי הוצאת חשבוניות,  ביטוח חסר ולא מקיף דיו – גם קשור להתנהלות ומהווה בעיה שמשפיעה על היחסים מדריך – מתאמן..
25. נסיעה ארוכה מדי של המתאמן לאימון –  פוגע ביכולת התמדה של כל מתאמן ובמיוחד כשהדבר גם כרוך בהוצאה כספית לא מועטה (דלק, זמן, מחיר השיעור ועוד).
26. אי הוצאת חשבוניות, ביטוח חסר ולא מקיף דיו – גם קשור להתנהלות ומהווה בעיה שמשפיעה על מערכת היחסים מדריך – מתאמן.
27. נסיעה ארוכה מדי של המתאמן לאימון – פוגע ביכולת התמדה של כל מתאמן ובמיוחד שהדבר גם כרוך בהוצאה כספית לא מועטה (דלק, זמן, מחיר השיעור ועוד).
28. אי השגת מטרות אימון באופן אבסולוטי – מצב די אבסורדי להבחין במתאמן אישי שעובר מאות ואף אלפי אימונים אישים ולא מגיע לשום מקום…. זאת בשל בחירת תרגילים לא נכונה, תוכנית אימונים לוקה בחסר ומה לא. לכן חשוב לשים לב אם מושגות מטרות אימון שונות או  אולי הגיע הזמן להחליף את המדריך.
29. אכילה תוך כדי אימון (של המדריך) – ארוחת צהריים, חטיפי חלבון, אורז עם טונה וכדומה הן רק מעט מהדוגמאות הקיימות בנושא ולמרבה הצער – שכיחות למדי. לעיתים למדריך יש רצף שיעורים ללא הפסקה ולכן הוא נוהג לאכול תוך כדי האימון.
30. אי זמינות לסמס ו/או טלפונים של הקליינט – חשוב להיות בקשר עם המתאמן האישי גם לא בין האימונים. התנתקות מוחלטת מהמתאמן הנה בעייתית וקשורה גם לעזיבות של מתאמנים מאימונים אישיים. חבל.
31. אי מתן הנחיות לחופשה ונסיעה לחו״ל – בעידן של היום נוסעים רבים מהאנשים לחופשות בחו"ל ובארץ. מדריך אימון אישי רציני ומשקיע יבנה תוכנית אימון ותזונה גם לנסיעות לחו"ל וכך ניתן יהיה לשמור על כושר גופני והרכב גוף גם בעת חופשה. אילולא כן, גובר הסיכוי שהאדם יחזור מחופשה עם מספר ק"ג עודפים, אחוזי שומן גבוהים ומה לא.
32. התנהגות לא אתית של המדריך – הכוללת, בין השאר, הלבנת פני אדם ברבים או ריכול על בסיס קבוע ועוד. במקרה זה, ניתן להזכיר למדריך את האמרה של חז"ל "הפוסל במום חברו במומו פוסל".
33. אין מערך שיעור מסודר והגיוני והקליינט חש בזאת במהרה – לפחות בחודשי האימון הראשונים חשוב לכתוב מערכי שיעור מודרים ולפעול על פיהם.  חוסר מקצועיות בא לידי ביטוי במהרה. כיום, עם העלייה רבה בתחום האימון אורח החיים בכלל למתאמנים יש ידע רב הרבה יותר מבעבר. מה שמקשה יותר על המדריך מבחינה מסויימת ועליו  להשתדל הרבה יותר ולהתעדכן.
34. תחושת כאבים באימון ומחוצה לו שאינם בהלימה לרמת המתאמן – כאב חיובי בהחלט לגיטימי (למשל, כאבי שרירים מאוחרים) אך גם הם לא מומלצים לכל מתאמן. מנגד, כאבי שרירים שליליים (אלה שמקורם בדלקת בשריר או בגיד, או קרע חלקי באחד השרירים), ממש לא מומלץ להתאמן כך והדבר בעייתי עד מאוד במידה ולא מטפלים בכך כהלכה.
35. שימוש במוסיקה לא מתאימה – מעבודות רבות שנעשו בתחום עולה שמוסיקה בהחלט עשויה להעלות את אפקטיביות האימון. מנגד, שימוש במוסיקה לא מתאימה לקליינט עלולה להביא די מהר לירידה במוטיבציה והפסקת האימונים בטרם עת. מתאמנים מבוגרים למשל, לא אוהבים, במרבית המקרים, להאזין למוסיקה בעוצמה גבוהה, או לחילופין – במוסיקה בה יש מספר ביטים רב מדי (מוסיקה קצבית מאוד) וכדומה. בנוסף ישנם סוגי אימונים בהם נמליץ על סוג מוסיקה מסויימת (כמו למשל יוגה) וסוגי אימון אחרים, למשל, קיק בוקס שייעשה שימוש במוסיקה באופן אחר לחלוטין – העוצמה, מספר הביטים פר דקה וכדומה.
36. אי התמחות בתחום בו מאמנים בפועל כמו: השמנה, בעיות רפואיות, וכדומה-המתאמנים האישיים הנאמנים והותיקים הם בדרך כלל המבוגרים ולא הצעירים! הם אלה בעלי מודעות גבוהה לבריאות, אורח חיים וכדומה. ברם, יש צורך, בשל כך, בהתמחות של ממש בבעיות כמו השמנה, מחלות שונות ועוד על מנת לבנות תוכנית אימון מספקת , מקצועית וטובה דיה. אימון כוח מסורתי לחולי פרקינסון לדוגמה, לא ממש יהיה יעיל להשגת המטרה העיקרית שעשויה להיות שיפור איכות החיים ובד בבד –  המצב הבריאותי. לשם כך, יש צורך בהבנה עמוקה של המחלה, מגבלות קיימות, ומה לא.