מתסכל עד מאוד להבחין במדריכי חדר כושר מצוינים או במדריכי סטודיו מעולים שעובדים במועדוני כושר שונים (חברות הייטק ואחרות) ומשתכרים מעט,  יחסית, לרמתם המקצועית והאישית. כך לעיתים במשך שנים עד הסוף השכיח, למרבה הצער, בו אותו מדריך, מטפל וכדומה עובר לתפקיד אחר שלא קשור לתחום כלל.  חבל.
נביא כדוגמה את עמית (שם בדוי) אך המקרה אמיתי שעובדת מזה 8 שנים באחת מרשתות הכושר הגדולות בישראל. עמית נחשבת ובצדק למדריכת האימון האישי המובילה ברשת. יש אצלה רשימת המתנה לאימונים האישיים ועיקר הלקוחות הם רופאים, עו״ד, אנשי עסקים. התעריף לאימון אישי אצל עמית  נע בטווח של 240-300 ש״ח לאימון (תלוי בגודל החבילה של האימונים האישיים). אך עמית מקבלת מכל אימון אישי 70-90 ₪ ברוטו לכל היותר.  נציין ונאמר שעמית חרוצה מאוד ומעבירה למעלה מ- 150 אימונים אישיים בחודש. מדובר במספר אימונים רב במיוחד שרק מעטים מהמדריכים בתחום עובדים בהיקף שכזה.
עמית (המאוד מקצועית ומוכשרת) מדי חודש משתכרת בין 9000-10,500 ₪ ברוטו. מעט יחסית למה שהייתה יכולה להשתכר אם הייתה עצמאית בעבודתה ומעבירה אימונים אישיים גם מחוץ למועדון הכושר או אולי אף מפעילה מרכז עצמאי לאימונים אישיים שהיא כמובן תנהל ותדריך בו. בשנה האחרונה לאחר הפצרות רבות של הח"מ אזרה עמית אומץ וחלק מהאימונים האישיים העבירה מחוץ למועדון ואז כמובן כיום היא מקבלת מכל אימון אישי  220-250 ₪ .  לאור זאת מרוויחה עמית מדי חודש בחודשו למעלה מ- 25,000 ₪! מדהים!.

אם כך, נשאלת השאלה מדוע קיים חשש כה גדול בקרב העוסקים באורח חיים בריא להיות עצמאיים ולנסות להגשים חלום ובד בבד להשתכר הרבה יותר מאשר ירוויחו אי פעם במועדון כושר זה או אחר?
להלן מספר נקודות והארות הקשורות לסיבות שבגינן מדריכי כושר שונים ובכלל העוסקים באורח חיים בריא לא עושים שום מהלך שיקדם אותם לשם שינוי סטטוס. נציין שמדובר, כמובן, ברשימה חלקית.
1. פחד לא ריאלי בפתיחת תיק עצמאי – חלק ניכר מהעוסקים בתחום כשכירים חוששים לפתוח תיק עצמאי. מדובר בסיפור פשוט הרבה יותר ממה שסבורים רבים וניתן, בשלב הראשון, להיות עוסק זעיר. ניתן כמובן לקבל את כל המידע ברשת ולהתחיל לפתוח דף חדש בסטטוס העסקה וככל הנראה – גם ביכולת ההשתכרות.
2. נוחות במקום העבודה – נכון, עבודה בתוך אחד המועדונים הגדולים/קטנים מהווה עוגן מסוים , ביטחון ונוחות גם יחד. מנגד, יש לכך מחיר לא קטן. אימון אישי – במקרה הטוב יקבל המדריך 80 או 90 ₪. הרוב – 45-60 ₪ בממוצע וזאת למרות העובדה שגובים מהקליינט פי 3 עד פי 4 ממה שהמדריך מקבל בפועל. אי לכך, כמו במקרה של עמית, שהוזכר לעיל, מספר שעות העבודה עשוי להיות רב והשכר לא ריאלי מה שיביא לשחיקה די מהירה של המדריך
3. עבודה במשמרות ולא באימונים אישיים – ישנם מדריכי חדר כושר שחסרים כלים שיווקיים בסיסיים ולא מצליחים להגיע למתאמנים אישיים. מדובר באלפי מדריכים בארץ שעובדים במשמרות בחדר הכושר בעלות של 22-25 ₪ בממוצע ולא מעבירים אימונים אישיים. לא ייאמן!. הרי גם אם המדריך יעבוד במשרה מלאה  הוא ישתכר לא יותר מ- 5000 ₪ ברוטו. בנוסף, בחלק מהמועדונים לא מאפשרים למדריכים חדשים לאמן אישית מספר חודשים ראשונים. או אז, על המדריך להסתפק בשכר חודשי הקרוב לשכר מינימום במשק. בנוסף, במידה ואינו יודע לגייס לקוחות לאימונים אישיים, סביר להניח שימשיך לעבוד במשמרות והשכר יהיה בהתאם.
4. הגשמת חלום ופתיחת מרכז לאימון אישי, פונקציונאלי ואחר – במקרים לא מעטים, לעוסקים בתחום כמדריכי כושר מסוגים שונים יש חלומות שלעולם אינם מתגשמים בשל הפחד העז המושרש בהם. פחד זה לא מבוסס כלל, במרבית המקרים, על עובדות, אלא על שמועות, חששות לא מוצדקים, לחץ מסיבי של ההורים ומשפחה או חברים שייתכן שכולם שכירים, בעל עסק מסוים שפשט רגל ומה לא. בפועל, הסיכון, בחלק מהמקרים, לפתוח עסק עשוי להיות קטן ולא כה משמעותי. ישנם מקרים שמדובר בסך הכל בהשקעה של אלפי שקלים בודדים ולמרות זאת אותו איש מקצוע כלל לא מנסה להיות עצמאי למרות שבנראה ירוויח הרבה יותר ולא פחות חשוב – יהיה עם סיפוק רב הרבה יותר מהעשייה ועוד. נכון, שההתנהלות צריכה להיות נכונה, מושכלת ומקצועית על מנת לעשות זאת כהלכה  ולהקטין סיכונים מכישלון אך עדיין בהחלט אפשרי!.
5. לא מאמינים בעצמם – בעיה גדולה. ללא צל של ספק.  כאן ייתכן שיש צורך בעזרה מיידית של פסיכולוג….במידה ואין אמונה וביטחון עצמי קשה עד בלתי אפשרי להצליח במה שעושים בכלל וכעצמאי – בפרט. ישנם מקרים רבים של עוסקים באורח חיים בריא שבלשון המעטה נציין שאינם מומחים ומקצועיים בתחום בו הם עוסקים ולמרות הכל הם מצליחים מאוד בעסק שפתחו ומוכרים לאנשים מוצרים שונים בהיקף עצום לרבות: אימונים אישיים, מוצרים שונים הקשורים לאורח החיים ומה לא. זאת בשל האמונה בעצמם, יכולת שיווקית אולי (ניתן להיעזר באיש מקצוע בנושא) ועוד. לכן הקשר בין הצלחה בתחום אורח חיים בריא למקצועיות – במרבית המקרים, לא קיים. ישנם אנשי מקצוע בתחומים שהנם בעלי ידע חסר בתחום הרלבנטי בו הם עובדים ולמרות כל זאת הם עושים את כל הפעולות הנכונות מבחינת שיווק ומיתוג ולכן מצליחים מאוד בתחומם. לעומת זאת, אחרים שהנם מקצועיים הרבה יותר מצליחים הרבה פחות.

מספר צעדים חשובים לשינויי הסטטוס משכיר לעצמאי והצלחה בכך

1. התייעצות עם רואה חשבון – מומלץ בטרם עוברים להיות עצמאיים להתייעץ עם רואה חשבון. עדיף תמיד , במקרה זה, להתייעץ עם רואה חשבון שהוא בעצמו איש עסקים! יש לכך יתרונות רבים ולא מבוטלים ובאמתחתו עצות וכלים רבים שלא יסולאו בפז.
2. התייעצות עם יועץ עסקי – ישנם כיום לא מעט יועצים עסקיים שיכולים לת ייעוץ מצוין וללוות את איש המקצוע בדרכו החדשה. העלויות לא גבוהות באופן יחסי ועשויות להסתכם ב- 250-400 ש"ח לפגישה שבועית בה מקבלים משימות שונות לביצוע ומתקדמים. אותו יועץ עסקי יכול מאוד לסייע בשיתופי פעולה שונים וקשרים שחשובים מאוד ויכולים למנף את העסק החדש מהר מאוד.
3. הקצאת כסף להקמת העסק ובמיוחד גם אם העסק לא מצליח –  כאמור, לא כל מעבר משכיר לעצמאי מצריך השקעה גדולה ולעיתים אין צורך בכלל להשקיע. מדובר על אותם מקרים שיש רעיון מצוין ותוכנית עסקית מתאימה ויש משקיע רציני שלוקח את הסיכון עליו. בכל מקרה חשוב שיהיה סכום כסף מתאים להשקעה השוטפת והוצאות לשנה הראשונה של העסק.
4. תוכנית עסקית – חשוב מאוד לבנות אותה ועם איש מקצוע מתאים. ללא תוכנית עסקית אסור לצאת לדרך. כך גם ניתן יהיה לדעת מה הסיכונים, רווח פוטנציאלי, החזר השקעה ועוד.
5. שיתופי פעולה – חשובים מאוד ועשויים להיות אלה שיביאו להצלחת העסק החדש כבר בשלבים הראשונים לפתיחתו.

לסיכום, לא לכל אחד מתאים להיות עצמאי אך בהחלט יש מקום לשקול זאת כאופציה. אמנם קיים סיכון מסוים אך עם התנהלות נכונה ניתן להצליח בתחום אורח החים הבריא ולהגשים , ייתכן, חלומות. הגיע הזמן!