מקום המגורים וחילוף החומרים הבסיסי

פעילות גופנית המתבצעת במקום גבוה האוויר דליל יותר, יש פחות חמצן, ולכן הגוף מבצע קומפנסציה (פיצוי) ומיצר יותר כדוריות דם אדומות אשר מייעלות את ההסתגלות של הגוף לפעילות האירובית. 

חילוף החומרים אצל כל אדם הנו אישי ומשתנה במהלך חייו. חילוף החומרים הבסיסי מכונה גם (Basic Metabolic Rate(BMR. המרכיב המשמעותי

במיוחד המשפיע על כך הנו הרכב הגוף:

•מרכיב "רזה" הכולל: עצמות, סחוס, שיניים, מים, שרירים, דם, חלבון           ומאגר סוכרים ומינרלים.

• המרכיב השומני "החיובי": שכבה המגנה על איברים כגון הלב, הריאות ומערכת העצבים,  ו- Hdl (שהנו כולסטרול חיובי-"טוב").

• המרכיב השומני "השלילי": שכבות שומן תת-עוריות, שומן בין השרירים, שומן סביב איברים שונים שלא לצורך הגנה (כגון: מעיים), Ldl (שהנו כולסטרול שלילי-"רע") ועוד.

• היחס בין שני המרכיבים משפיע באופן מהותי על מידת חילוף החומרים במנוחה. באמצעות פעילות גופנית המתבצעת בעומס הולם (ובהתאם לעקרונות אימון מתאימים), ניתן להעלות את מסת מרכיבי הגוף "הרזה" ולהפחית מהותית את מסת מרכיבי הגוף השומני "השלילי".

מקום המגורים והשפעה אפשרית על חילוף החומרים הבסיסי

אדם המתגורר בסביבת מגורים המאופיינת בעליות רבות ותלולות (לדוגמה: ירושלים בישראל או סן פרנסיסקו בארה"ב) ומבצע פעילות יום יומית הכוללת הליכה מדי יום ביומו של 1 שעה, ישתמש בכמות קלורית גבוהה יותר ויעלה את חילוף החומרים הבסיסי באופן מהותי יותר לעומת אדם אחר המתגורר בתל אביב או לוס אנג'לס בארה"ב – המאופיינת בתוואי שטח מישוריים. במקרה זה יחול גם הבדל בדרגת הכושר הגופני של שני האנשים. אותו אדם המתגורר בירושלים, במקום בו עליות רבות, צפוי לשפר מרכיבים אירוביים ומרכיבים אנאירוביים (במידה מועטה) בשל עצימות הפעילות הגופנית הגבוהה יחסית. חילוף החומרים יגבר מכיוון שרקמת השריר עשויה להתעבות, בייחוד בתקופת הפעילות הראשונה (שבועות/חודשים). לאחר מכן יזדקקו שני האנשים לגירוי רב יותר (כגון: העלאת משך הפעילות הגופנית, העלאת דרגת הקושי בה הפעילות מתבצעת ועוד). חשוב לציין שלאדם המתגורר בירושלים זמן ההסתגלות למאמץ יהיה רב יותר בשל נקודת הפתיחה הגבוהה יותר וניתן יהיה להעלות את דרגת הקושי בשלב מאוחר יותר.

נקודה נוספת להשוואה בין תל אביב לירושלים הנה רמת הגובה. פעילות גופנית המתבצעת במקום גבוה האוויר דליל יותר, יש פחות חמצן, ולכן הגוף מבצע קומפנסציה (פיצוי) ומיצר יותר כדוריות דם אדומות אשר מייעלות את ההסתגלות של הגוף לפעילות האירובית.  למותר לציין שבמידה ואותם אנשים המתגוררים בתל אביב ובירושלים יבצעו את ההליכה עם משא (סל, תיק וכדומה), כנגד רוח חזקה במיוחד, נעליים כבדות או עם ביגוד שאינו מתאים, הרי שההשפעה על חילוף החומרים תהיה משמעותית יותר כיוון שחילוף החומרים תלוי בעיקר בדרגת הקושי של הפעילות .

לסיכום,  במקום מגורים המאופיין בעליות ונמצא במקום גבוה יותר השיפור במרכיב הכושר האירובי וההשפעה על הרכב הגוף – משמעותיים יותר.

אז מה, לעבור דירה? לירושלים…?

הגורמים העיקריים המשפיעים על חילוף החומרים (רשימה חלקית)

• כמות המזון שנצרך – צריכה מועטה מדי של קלוריות ביום שהנה נמוכה  מכמות הקלוריות שבה נעשה שימוש במנוחה (נמוכה מה BMR) עלולה לגרום להפחתה במטבוליזם.

• תדירות הארוחות – מעט מדי ארוחות מדי יום עלולות לגרום להאטה בחילוף החומרים.

• היחס בין מסת הגוף הרזה לעומת מסת הגוף השמן –  כאמור, ככל שמסת הגוף הרזה תגדל – יעלה חילוף החומרים.

תדירות הפעילות הגופנית ועצימותה – ככל שמספר השעות  המוקדש לפעילות גופנית עולה, תחול עלייה גם במידת חילוף החומרים. ברם, הדבר תלוי לא מעט בדרגת העצימות בה הפעילות מתבצעת. עומס גבוה באימון משפיע באופן מהותי יותר על חילוף החומרים לעומת עומס נמוך.

האם למידת עצימות האימון ותדירות האימון השפעה על חילוף החומרים?

למידת עצימות האימון השפעה רבה על חילוף החומרים. ככל שהיא תהיה גבוהה יותר ותיערך מספר רב יותר של פעמים במהלך השבוע ההשלכות על חילוף החומרים – משמעותי יותר.

לדוגמה: אצל מתאמן א' המבצע פעילות אירובית 5 פעמים בשבוע במשך 40 דקות בקצב לב 75%-80% מהדופק המרבי המטבוליזם מוגבר יותר ובד בבד יחול שיפור משמעותי יותר בכושר האירובי לעומת מתאמן ב' המבצע פעילות אירובית 3 פעמים בשבוע במשך 30 דקות בקצב לב של 65%-60% מהדופק המקסימאלי.

 מאת: ד"ר איתי זיו