כשמדובר על בידוד שריר ספציפי ניתן הן במכונות כוח ייעודיות והן במשקולות חופשיות לבודד שרירים מסוימים. ההבדל העיקרי הנו שלא קיים מועדון הכושר המצויד במכונות כוח המאפשרות להפעיל את כל קבוצות השרירים בגוף. אזי, לאימון באמצעות משקולות חופשיות יתרון במקרה זה מכיוון שניתן להפעיל כמעט כל שריר שלד באשר הוא ולחקות כל תנועה יומיומית או ספורטיבית.
שינוי חיובי בהרכב הגוף (מסת השריר לעומת אחוז השומן), מניעה של איבוד מסת שריר, הפחתת הרקמה השומנית, עלייה במסת המינרלים בעצם, שיפור בניצול הסוכר בדם, שיפור בתנועתיות (פריסתלטיות) מערכת העיכול, השפעה חיובית על לחץ הדם, שיפור בפרופיל שומני הדם, הפחתת כאבי גב תחתון, הפחתה בכאבי מפרקים, שיפור במצב הבריאותי של האדם בכלל ושל הלוקים במחלות כרוניות הקשורות למערכת שלד- ריר – בפרט (כגון: אוסטיאופורוזיס, אוסתיאותריטיס ועוד), שיפור במערך ההורמונלי של הגוף, שיפור התפקוד היומיומי, שיפור ביכולת הספורטיבית, השפעה נפשית-פסיכולוגית מהווה רק רשימה חלקית של השפעות חיוביות המתרחשות כתוצאה מאימון כוח (אנאירובי) המתבצע על בסיס קבוע במעגלי החיים.
את אימון הכוח ניתן לבצע באופנים שונים: אביזרי עזר, משקולות, מכונות כוח ייעודיות, תרגילים המתבצעים עם משקל גוף, סוגים מסוימים של יוגה ועוד. מסתבר שישנם הבדלים בין סוגי ההעמסה השונים והשפעתם על תפקוד מערכת שלד-שריר בטווח הקצרה ובעיקר – בטווח הארוך. במאמר זה נתמקד בהשפעה של אימון כוח המתבצע במשקולות חופשיות לעומת אימון כוח המתבצע כנגד מכונות כוח ייעודיות.
נציין ונאמר שמקובלת גישה בקרב מתאמנים רבים וכן גם בקרב לא מעט אנשי מקצוע להמליץ על אימון כוח באמצעות מכונות כוח ייעודיות ולא עם משקולות חופשיות. הסיבה לכך הנה בדרך כלל ידע חסר בתחום, נוחות מבחינת האימון ושיקולים נוספים. האם נכון להמליץ על אימוני כוח כנגד מכונות כוח ייעודיות בעיקר לאוכלוסיות שונות כגון: נשים, קשישים, קטינים, אנשים לא מאומנים, אוכלוסייה הלוקה במחלות שכיחות, לאנשים הסובלים מנכות תפקודית ומתקשים לבצע תנועות יומיומיות בסיסיות, לשיפור יכולת ספורטיבית למתאמן מסוים (למשל, שחקן כדורסל, שחקן סקווש, רץ למרחקים ארוכים, שחיין וכדומה), לאוכלוסייה המעוניינת להפחית במשקלה ועוד?  בספק רב!
מסתבר שבמקרים רבים דווקא ניתן להעדיף לבצע את האימון עם משקולות חופשיות ולא עם מכונות כוח ייעודיות. • בידוד שרירים – כשמדובר על בידוד שריר ספציפי ניתן הן במכונות כוח ייעודיות והן במשקולות חופשיות לבודד שרירים מסוימים. ההבדל העיקרי הנו שלא קיים מועדון הכושר המצויד במכונות כוח המאפשרות להפעיל את כל קבוצות השרירים בגוף. אזי, לאימון באמצעות משקולות חופשיות יתרון במקרה זה מכיוון שניתן להפעיל כמעט כל שריר שלד באשר הוא ולחקות כל תנועה יומיומית או ספורטיבית. ספורטאים למשל, כמעט ולא מבצעים אימוני כוח עם מכונות ייעודיות בשל סיבה זו. במקרים אחרים בהחלט ניתן על מנת להשיג חלק ממטרות האימון לעשות שימוש במכונות כוח ייעודיות.
• הטכניקה הנדרשת והשפעת על תפקוד המתאמן – כשמדובר באימון כוח המתבצע עם מכונות כוח ייעודיות הטכניקה הנדרשת הנה נמוכה במיוחד לעומת אימון כוח המתבצע עם משקולות חופשיות. הבעייתיות הנה שדווקא במרבית המקרים יש צורך בלימוד טכניקה מסויימת על מנת לשפר תפקודים שונים אצל המתאמנים ובמכונות הכוח הייעודיות הדבר כמעט ולא אפשרי. הדבר משמעותי במיוחד לאחר מספר שבועות או חודשי אימון אזי המתאמן מבצע את התנועה באופן מדויק ללא שימוש בטכניקה רבה. לעומת זאת, באימון כנגד משקולות חופשיות על מנת לשבצע את התרגיל בטכניקה טובה ממש יש צורך לחזור על ביצוע התרגיל מאות ואף אלפי פעמים (בספורט התחרותי מקובל לעיתים לחזור על תרגיל מסוים מספר שנים על מנת לבצעו באופן מושלם!).
•  גובה המתאמן – מכונות כוח ייעודיות מתאימות לגבהים ממוצעים של אנשים – בדרך כלל 1.60-1.90 לכל היותר. מתאמנים נמוכים או גבוהים יותר יתקשו לבצע את התרגילים השונים באופן מדויק. הדבר אינו מומלץ ועלול לגרום לביצוע שגיאות שיובילו להעלאת עומס על מערכת שלד -שריר ואף תיתכן בהמשך פציעה. ברם, ביצוע התרגילים השונים באופן לא מדויק בטווח הארוך משפיעה על השגת מטרות אימון  בקצב איטי יותר אם בכלל.
• הגבלת משקל – במכונות כוח ייעודיות ישנה הגבלת משקל. מתאמנים הפוקדים את חדר הכושר מזה מספר שנים הנם בסבירות גבוהה לכך שהעומס במכונה הייעודית לא רב דיו על מנת לשפר את היכולת הגופנית. הדבר שכיח יותר במועדונים קטנים יחסית הרוכשים מכונות כוח ייעודיות בהן אין מספיק פלטות משקל. הדבר נובע בדך כלל בשל עלות כספית של כל פלטה (ככל שיש יותר פלטות משקל המחיר גבוה יותר).
• הפעלת העומס והשחיקה על המפרקים (Over use) – באימון כוח המתבצע עם מכונות כוח ייעודיות תבנית הפעולה הנה זהה -אחידה. העומס לא מתחלק בצורה מגוונת והדבר גורם להעלאת העומס על המפרקים והרקמות הפסיביות (גידים, רצועות וקפסולות) באופן ממשי. לפיכך, דווקא אימון משקולות בו התבנית של הפעולה אינו קבוע ומשתנה מחזרה לחזרה באופן תדיר – עדיפה. 
• התאמת התרגיל למתאמנים הסובלים ממגבלה תנועתית – חלק מהמתאמנים, בעיקר המבוגרים סובלים ממגבלה תנועתית כלשהי שאינה מאפשרת להם לבצע תרגיל או תנועה מסוימת בטווח תנועה מלא או לחילופין לא באופן שמכונת הכוח הייעודית מכתיבה. לדוגמה, בתרגיל פרפר (קירוב אופקי) בישיבה עם מכונה ייעודית תבנית הפעולה הנה קבועה ולא ניתנת לשינוי. במידה והמתאמן הנו בעל גמישות לקויה במפרק הכתף (של שרירי החזה למשל), הוא יתקשה להגיע לעמדת המוצא של התרגיל. במקרה זה העומס על מפרק הכתף עולה באופן משמעותי, אך לא רק גם הצורך לבצע פיצוי תנועתי עולה גם הוא. אם נוסיף את המשקל הרב המורם הרי שהסיכויים להעלאת העומס על מפרק הכתף ואף פציעה בהחלט אפשריים.
• אסימטריה גופנית – במידה וקיימת אסימטריה גופנית אצל המתאמן אימון המתבצע על בסיס קבוע במכונות כוח ייעודיות רק יעצים אותה. אסימטריה עלולה להתבטא בהבדלים בכוח בין איברים שונים (מעל הממוצע), בגודל השרירים בין צד ימין לצד שמאל, בהבדלים בין קבוצת שרירים מסוימת לנגדית לה (לדוגמה: בטן לעומת זוקפי גו). באימון משקולות ניתן לצמצם את האסימטריה באופן משמעותי יותר לעומת אימון המתבצע עם משקולות חופשיות. הסיבה העיקרית לכך הנה שבמשקולות חופשיות מפעילים כל צד בנפרד ולא את שני הצדדים יחד. עובדה הגורמת להפחתת האסימטריה אם קיימת.
• הבדלים במשקלים המורמים – כשמדובר במכונות כוח ייעודיות ההבדלים בפלטות המשקל גדולים מדי לעיתים, דבר המשפיע על ביצוע אימון אפקטיבי שיוביל להשגת מטרת אימון. לעיתים מדובר בקפיצות של 6-8 ק"ג והדבר בעייתי במיוחד למתאמן המתחיל או לנשים וקטינים. במקרה זה העלאת פלטת משקל גורמת להעלאת העומס המופעל על מערכת שלד-שריר באופן לא הדרגתי ולא מומלץ. לעומת זאת באימון המתבצע עם משקולות חופשיות אין בעיה מבחינה זו וניתן להעלות משקלים בטווח של 1 ק"ג ועד בכלל.
• מידת השימוש בשרירים מייצבים (מקבעים) – חשיבות רבה הנה להפעלת השרירים המייצבים במעגלי החיים מכיוון שהנם קשורים לביצוע תנועת ותרגילים שונים באופן מדויק יותר תוך הפחתת עומס על מערכת המפרקים בגוף האדם. באימון כוח המתבצע עם מכונות כוח ייעודיות מעורבות השרירים המייצבים קטנה במיוחד והדבר מהווה חיסרון משמעותי לעומת אימון במשקולות חופשיות, אזי נדרשת הפעלה רבה של השרירים המייצבים במיוחד במנחי גוף כגון: עמידה, הטיית גו וכדומה. למותר לציין שכשמדובר באימון כוח המתבצע עם מכונות כוח ייעודיות רוב התרגילים הקיימים הנם בישיבה – עובדה המשפיעה על מעורבות נמוכה של השרירים המייצבים!
לסיכום, המלצה באופן גורף על אימון כוח המתבצע כנגד מכונות כוח ייעודיותשקולות חופשיות אינה נכונה ומומלצת למרבית המתאמנים. הנכון הנו לבצע תרגילים גם עם משקולות חופשיות וגם עם מכונות כוח ייעודיות. ברם, ניתן להמליץ על אימון משקולות חופשיות בלבד ללא שימוש במכונות כוח ייעודיות במיוחד כשמדובר במתאמנים ללא בעיה רפואית מסוימת המונעת מהם ביצוע אימון זה (בשל בעיות שיווי משקל, מחלה מסוימת שבגינה לא ניתן לבצע תרגילים במנחי גוף שונים למעט ישיבה וכדומה) ובפרט – כשמדובר במתאמנים מאומנים או מפתחי גוף, אזי השימוש הנו בעיקר ולעיתים רק באמצעות משקולות חופשיות.