מדריך הויטמינים

דיאטה בריאה ומאוזנת, כוללת תמיד את כל מרכיבי המזון החיוניים ואת כל התוספים שהגוף שלנו זקוק להם. אך לעיתים, יש צורך לקחת את התוספים החשובים באופן מלאכותי בצורה של כדורים, בעיקר למשל אצל ילדים, נשים בהריון וזקנים, שמתקשים לצרוך את כמויות הויטמינים היומית המומלצת במסגרת הדיאטה.  החלטתם לעשות דיאטה? יש לכם כבר את תוכנית הפעילות הגופנית שתתלווה אליה? מצוין! דיאטה בריאה ומאוזנת, כוללת תמיד את כל מרכיבי המזון החיוניים ואת כל התוספים שהגוף שלנו זקוק להם. אך לעיתים, יש צורך לקחת את התוספים החשובים באופן מלאכותי בצורה של כדורים, בעיקר למשל אצל ילדים, נשים בהריון וזקנים, שמתקשים לצרוך את כמויות הויטמינים היומית המומלצת במסגרת הדיאטה.   מכל התוספים השונים והמשונים שיש בשוק היום, תמיד יובילו בחשיבותם אלה המכילים את הויטמינים ההכרחיים לגוף לתפקודו היומיומי, ולכן, הנה לפניכם המדריך המקוצר לויטמינים החיוניים ביותר, מה הם תורמים לנו, ובמידה של צריכת יתר שלהם (כל דבר קיצוני הוא לא טוב), למה הם עלולים לגרום:    ויטמין A – הויטמין המפתח ושומר על המערכת החיסונית. חוסר בויטמין הזה יכול לגרום בין השאר לבעיות עיניים, עור ושיניים. אם זאת, עודף בויטמין הזה יכול לגרום לעייפות יתר וכאבי עצמות.   ויטמין B 1 – הופך את המזון לאנרגיה ועוזר לעיכול החלבונים בגוף. מחסור בויטמין הזה נפוץ מאד אצל אלכוהליסטים.   ויטמין B2 – הויטמין האחראי ליצירת אנרגיה. מחסור בויטמין הזה גורם לדלקות עור , דלקות בחניכיים ולשון.   ויטמין B6 – אחראי על מערכת חילוף החומרים בגוף. עודף שלו לא גורם לבעיות אצל בני אדם.   ויטמין B12  ו חומצה פולית – עוזרים לגוף לייצר כדוריות דם אדומות. מחסור יכול לגרום לכיבי קיבה, שלשולים ובעיות של קרישיות יתר למי שיש נטייה משפחתית לכך.   ויטמין C – הויטמין הטוב ביותר בכל הקשור להחלמה של פצעים ומניעת התקררויות ושפעות. מחסור בויטמין הזה יכול לגרום לאנמיה, קוצר נשימה ואצל ילדים להאטה בגדילה. עודף בויטמין יגרום לאבנים בכליות ובעיות מעיים.   ויטמין D – אחראי לחיזוק וגדילת עצמות. מחסור גורם להאטת גדילה אצל ילדים ולבעיות של צפיפות עצם אצל מבוגרים. יותר מדי צריכה שלו יגרום לחולשה, איבוד תיאבון ואיבוד משקל, בחילות.   ויטמין K – ויטמין האחראי לקרישת דם. מחסור יגרום לדימומים פנימיים.

מאת: ד"ר איתי זיו