המושג "מכון" שימש את שנות ה-80 עד תחילת ה-90. כיום נהוג להשתמש במונח "מועדון כושר ובריאות" למקומות בעלי פעילות סגורה בלבד ובמינוח מועדון ספורט לקאנטרי קלאבים הכוללים פעילויות בחוץ. השימוש במונח "מכון בריאות" מעורר קונוטציות שליליות ולכן נמנעים מלהשתמש בו. 

רבים אינם מבדילים בין המושגים: חדר כושר, מכון  כושר ומועדון כושר (או מועדון בריאות).   ההבדלים הם כדלקמן: •  חדר כושר – כולל את האולם שבו ישנם מכונות ייעודיות, משקולות חופשיות (לסוגיהן השונות) ומגוון אמצעי עזר לאימון. חדר הכושר יכול להוות פעילות (יחידה עסקית) בתוך מועדון המונה שירותים רבים אחרים.    •  מכון כושר (חדר כושר) – כולל את חדר הכושר ואזורי האימון הנלווים אליו כגון: סטודיו שבו מתקיימים חוגים מסוגים שונים בליווי מדריך, אולם לקיום שיעורים באופני סטודיו וכדומה. במרבית המקרים הכוונה הנה למקום המציע פעילויות במקום סגור (In Door) ללא  שטחי פעילות חיצוניים וללא בריכת שחייה.   •  מועדון ספורט (קאנטרי קלאב) – כולל למעשה את כל מרכזי הפעילות הקיימים במתחם,  לרבות הספא ומרכזי פעילות נוספים גם חיצוניים כמגרשי טניס, כדורגל/סל/עף ופעילות משפחתית המתאימה גם לילדים.     המושג "מכון" שימש את שנות ה-80 עד תחילת ה-90. כיום נהוג להשתמש במונח "מועדון כושר ובריאות" למקומות בעלי פעילות סגורה בלבד ובמינוח מועדון ספורט לקאנטרי קלאבים הכוללים פעילויות בחוץ. השימוש במונח "מכון בריאות" מעורר קונוטציות שליליות ולכן נמנעים מלהשתמש בו.  
מבנה חדר הכושר, הציוד והמכשירים לאימון במשקולות       א.  אזור האימון האירובי – כולל בתוכו מכשור אירובי מסוגים שונים כגון: מסילה, סטפר, אופניים נייחות, קרוס טריינר ועוד. המטרה של מכשור זה הנה שיפור הכושר האירובי. למותר לציין שמדי תקופה מתווספים מכשירים נוספים חדשים.   ב.  אזור האימון במכונות כוח ייעודיות – מאפשרות למתאמן לבצע תרגיל מסוים תוך הפעלת קבוצת שרירים ספציפית. בתרגילים המתבצעים במכונות אלו מופעל כוח בכיוון מוגדר וקבוע. קביעת ההתנגדות (משקל) במכונות הייעודיות מתבצעת באמצעות פין בורר משקל הננעץ בערימת המשקולות, שהן אחידות במשקל ובצורה (בדרך כלל).   ג.  אזור האימון במשקולות חופשיות –  כולל בתוכו משקולות יד, מוטות וספות לחיצה. בעזרת האביזרים הללו ניתן להפעיל את שרירי הגוף בכל מישורי התנועה.   ד.  אזור האימון לחיזוק שרירי הבטן, הגב התחתון ולמתיחות – אזור זה גדול יחסית ונעשה בו שימוש במכשירי עזר שונים כגון: סולם שוודי, כדור גדול (Fitball), מוטות, כדורים קטנים ועוד, לחיזוק השרירים התנועתיים והמייצבים של עמוד השדרה.    הגודל של כל אזור    מסתבר שגודל כל אזור תלוי רבות בסוג המתאמנים בחדר הכושר. חדר כושר בו מתאמנים בעיקר מפתחי גוף מאופיין באזור משקולות חופשיות גדול יותר בצורה משמעותית לעומת חדר כושר שבו מתאמנים אנשים שמטרתם היא הפחתת משקל, שיפור הכושר הגופני וכדומה.   רוב חדרי הכושר שנפתחו בשנים האחרונות מאופיינים במרחב גדול במיוחד (מעל 1,000 מטר מרובע) ובמספר רב של מכשירים לשיפור המערכת האירובית והמערכת האנאירובית. בישראל קיימים כיום מועדונים שגודלם 4,000 מ"ר ויותר. לשם השוואה בארה"ב קיימים מגה מועדונים בגודל של 10,000 מ"ר ואף יותר.   למי חדר הכושר מיועד?    ילדים מגיל 6, מתבגרים, מבוגרים, בני גיל הזהב, נשים בהיריון, ספורטאים הישגיים, אוכלוסייה הסובלת ממחלות שכיחות, נכים ואף מתאמנים הנמצאים בתהליכי שיקום עשויים לפקוד את חדר הכושר. באמצעות אימון מתאים כל אחד מסוגי האוכלוסיות המצוינות יכול לשפר את יכולותיו הגופניות, מצבו הבריאותי ועוד.   לכל מתאמן סוג האימון המתאים לו בחדר הכושר. בשנים האחרונות עלתה פופולאריות האימון בחדר הכושר ולא במקרה מספר המועדונים בישראל הנו למעלה מ- 3,000.   טווח המחירים של מנוי בחדר הכושר   150 ₪ –  400 ₪ לחודש (ואף יותר) עשויים להיות דמי המנוי המקובלים במועדוני הכושר בישראל.   הדבר תלוי רבות בעיקר במשתנים הבאים: •  סוג המנוי: בוקר, לילה (לדוגמה מ- 1:00-22:00 לפנות בוקר) וכדומה. במקרים אלה דמי המנוי זולים יותר.   •  גודל המכון, כמות הציוד ואיכותו. •  מיקום: בפריפריה דמי המנוי זולים יותר. •  תקופת המנוי: 3 חודשים, חצי שנה או אולי שנתיים. ככל שתקופת המנוי ממושכת יותר – המחיר זול יותר.   •  אופי ומספר השירותים המוצע במועדון: בריכת שחייה, שרותי מגבות, כביסה אימונים אישיים במחיר מוזל ועוד.   •  מספר האנשים העושים בו זמנית את המנוי. לדוגמה, 50 איש הנרשמים דרך חברה יקבלו מנוי מוזל משמעותית לעומת אדם בודד.   לסיכום: אימון בחדר הכושר מהווה את אחת הדרכים היעילות ביותר להשגת מרבית מטרות המתאמנים (כפי שצוין לעיל). מנגד חשוב להקפיד על מספר כללים חשובים כגון (רשימה חלקית): •  מספר אימונים בשבוע – לא רב מדי בתקופת האימון הראשונה. •  אופי התרגילים – המתאים לרמת המתאמן ולמטרת האימון. •  התזונה – לכל מטרת אימון התפריט המומלץ – שונה. לדוגמה: העלאת מסת שריר אצל גבר בן 50 מצריכה תפריט שונה מאשר הפחתת משקל אצל מתאמנת בת 30 וכדומה.      בהצלחה!