מומלץ לבדוק מדי מספר שבועות את אחוז השומן בכלל ואצל ספורטאים – בפרט. כל אדם שיודע שצפויה לו בדיקת אחוזי שומן בתאריכים מסוימים במשך השנה מודע יותר למזון הנכנס לפיו, לשמירה על אורח חיים בריא בכלל וכשמדובר בספורטאים מקצועיים – בפרט. את בדיקת אחוזי השומן חשוב לבצע במקביל לבדיקת משקל הגוף וזאת על מנת לשעת מה מבין מרכיבי הגוף  השתנה – מסת שריר ו/או מסה שומנית.   הרכב הגוף הנחוץ אצל שחקני כדורסל.

הרכב הגוף מתייחס לשני מרכיבים עיקריים: מסת הגוף השמן ומסת הגוף הרזה. כשמדובר באוכלוסייה הרחבה חשוב במיוחד להקפיד על אחוזי שומן בטווח הממוצע (גברים 20%-13% שומן) ונשים (30%-23% שומן). חריגה מעבר לטווחים אלה עלולה להיות קשורה להופעתן של מחלות מסוגים שונים, הרעה בהופעה האסתטית, הגבלה בתנועתיות היומיומית ועוד. במידה ואדם מתאמן חשוב לדעת שהמדד החשוב ביותר הנו אחוז השומן ולא משקל הגוף, לכן טבלאות החישוב המקובלות של BMI אינן מתאימות במקרה זה מכיוון שאינן מביאות בחשבון את הרכב הגוף. אצל ספורטאים הרכב הגוף הנו משמעותי במיוחד וקשור רבות ליכולתם הספורטיבית. לדוגמה, שחקן כדורגל הסובל מעודף משקל ואחוזי שומן כאחד לא יוכל לנוע במגרש  במהירות ולכך תהיה השפעה ללא ספק על התוצאה. אתלט, למשל בריצות קצרות או ארוכות חייב להיות מאופיין באחוזי שומן נמוכים במיוחד על מנת שיאפשרו תנועה מהירה במיוחד בענף הספורט.    אצל שחקני כדורסל הרכב הגוף חייב לביות נמוך מהממוצע וזאת בשל אופיו של משחק הכדורסל הכולל מרכיבי כושר גופני כגון: מהירות, זריזות, קואורדינציה, שיווי משקל, סבולת לב ריאה ועוד. שחקן כדורסל הסובל מאחוזי שומן גבוהים יתקשה לנוע במגרש ולבצע פעולות ספורטיביות ייחודיות אותן הוא נדרש לבצע. ברם, אצל שחקני כדורסל חשוב במיוחד הניתור ולכן להרכבה הגוף במקרה זה חשיבות רבה עוד יותר מכיוון שניתור מצריך הפעלה של כוח יחסי (תלוי באחוזי השומן לעומת המסה השרירית), כך שככל ששחקן הכדורסל הנו בעל אחוזי שומן רבים יותר ומעל המומלץ לתפקידו במגרש (ראה טבלה בהמשך) הוא יתקשה לבצע כהלכה את הפעולות הספורטיביות השונות לרבות ניתור.   בקבוצות כדורסל מקצועניות הרכב הגוף נבדק חדשות לבקרים וישנה הקפדה רבה על התזונה ואורח החיים בכלל אצל הספורטאים. בליגות הנמוכות יותר מושם פחות דגש לכך ובהחלט ניתן להבחין לעיתים בכדורסלנים (אך לא רק גם ענפי ספורט אחרים) המאופיינים באחוזי שומן הגבוהים יותר מהמומלץ.   לתפקיד במגרש הכדורסל השפעה על מידת התנועתיות של השחקן, הפונקציות שעליו לבצע במגרש וכמובן לאחוזי השומן המומלצים.   בטבלה שלפניך מצוינים תפקידי שחקן הכדורסל במגרש ומידת אחוזי השומן המומלצים בהתאמה :
אחוז השומן האידיאלי לפי תפקיד במגרש אצל שחקן כדורסל

עמדה במגרש

% שומן – נשים

% שומן – גברים

מס"ד

Position

20-18

12-10

1

Power forward

19-17

11-9.5

2

Small forward

18-16

10-9

3

Shooting guard

17-15

8.5-7.5

4

Point guard

16-14

8-6.5

5

    האם אחוזי שומן נמוכים ישפיעו לחיוב על היכולת של השחקן במגרש?   אצל גברים ואצל נשים ישנו סף תחתון של אחוזי שומן ששהייה למטה ממנו עלולה להיות כבר כרוכה בסיכון בריאותי. מקובל שאצל גברים הסף התחתון הנו כ- 5% ואילו אצל נשים הסף התחתון הנו 12%. מפתחי גוף הנם דוגמה טובה לכך. אחוז השומן בגופם נמוך במיוחד ועשוי להגיע בזמן תחרויות אצל גברים לרמה של 4%-3% ואצל נשים ל- 8%-7%. ההבדל שבשונה משחקני כדורסל (או שחקנים בענפי ספורט אחרים) הם אינם נדרשים לבצע פעולות ספורטיביות מורכבות, אינם נדרשים להתמודד פיזית עם שחקנים יריבים (מצריך מסה גוף רבה יחסית). תחרות פיתוח גוף הנה למעשה דומה לתחרות יופי שבה מציגים את הגוף (ובמקרה זה את השר הנצירים), אך לא נדרשים לבצע פעולות ספורטיביות שונות.  נוסיף ונאמר שישנם מקרים מסוימים בהם השחקן הנו בעל מסת שריר גבוהה אך לא רק, גם עם מסה שומנית רבה.   אצל ספורטאים וכן גם בקרב האוכלוסייה הרחבה באחוזי שומן נמוכים במיוחד שכיח להבחין גם בהפרעות אכילה ובד בבד בעיות מסוגים שונים כגון: שינויים במצב הרוח, הפסקת המחזור החודשי אצל נשים, איבוד שיער, הפרעות הורמונאליות שונות ועוד.   אחד הדברים החשובים במיוחד בעת שמבצעים תהליך לשינוי (חיובי) של הרכב הגוף הנו ההקפדה היתרה על כך שיפחתו אחוזי השומן תוך פגיעה מינימאלית במסת השריר. על פניו הדבר אפשרי, אך בפועל מדובר במשימה קשה במיוחד מכיוון שמדובר בשני תהליכים פיזיולוגיים שונים: האחד קטבולי (הפחתת אחוז השומן) והשני – אנאבולי (עלייה במסת השריר). אם כך, חשוב להקפיד על ייעוץ מקצועי בתזונה ובאימון עצמו על מנת שהרווח לא ייצא בהפסד. במקרה זה הדבר יתבטא בהפחתת אחוז השומן ובמסת השריר באופן משמעותי ומכאן הדרך לפגיעה בתוצאות הספורטיביות ואולי אף במצב הבריאותי – קצרה.   תדירות בדיקת אחוז השומן   מומלץ לבדוק מדי מספר שבועות את אחוז השומן בכלל ואצל ספורטאים – בפרט. כל אדם שיודע שצפויה לו בדיקת אחוזי שומן בתאריכים מסוימים במשך השנה מודע יותר למזון הנכנס לפיו, לשמירה על אורח חיים בריא בכלל וכשמדובר בספורטאים מקצועיים – בפרט. את בדיקת אחוזי השומן חשוב לבצע במקביל לבדיקת משקל הגוף וזאת על מנת לשעת מה מבין מרכיבי הגוף השתנה – מסת שריר ו/או מסה שומנית.   לסיכום, מדידת אחוזי שומן חשובה במיוחד לכל סוגי האוכלוסייה אך במיוחד לספורטאים, מכיוון שבמקרה זה ישנה השלכות מהותיות על יכולת הספורטאי. כאמור, חשוב למדוד אחוזי שומן על בסיס קבוע על מנת לאמוד את ההתקדמות של המתאמן ולבנות תוכנית אימונים ותזונה מתאימות.

 מאת: ד"ר איתי זיו


בהצלחה!