ביצוע אימונים עצימים מאוד – בשנים האחרונות 'הופיעו' אימונים ייחודיים המאופיינים בעצימות גבוהה מאוד. מדובר על אימונים בהם המתאמנים מגיעים, במקרים לא מעטים, לאפיסת כוחות, סובלים במהלך האימון מתופעות כמו: בחילות, הקאות, שלשולים, סחרחורות, כאבי ראש, חולשה כללית באימון ולאחר אימון כאחד, ירידה חדה בויטליות וכדומה. האם אימונים עצימים כאלה משיגים את המטרה הכוללת? תלוי. לדוגמה, ניתן להבחין בנשים שמבצעיות אימונים אנארוביים קיצוניים בעצימותם ובאופן הדרגתי אך בטוח, נעשות בעלות מבנה אנדומזומורפי (בעלות מסת שריר גבוהה ואחוזי השומן גבוהים) והמראה רחוק מלהיות נשי. למרות כל זאת הן ממשיכות להשקיע בסוגי אימון עצימים אלה למרות המחיר הגבוה שהדבר מצריך. חשוב לזכור שיש גם קשר בין איכות האימון המבוצע לפציעות, שימוש בתוספי מזון וציוד ועוד.

 קשה להאמין מה אנשים גוזרים על עצמם בתחום התזונה והאימון ולמרות הכל לא משיגים מטרות אימון שונות. בשנים האחרונות הדרכים לשווק, למתג ולפרסם מוצר תזונה מסוים. שיטת אימון. טיפול- רבות מאוד . באופן כללי ניתן לומר שכל מוצר או אימון ניתן להחדיר ולגרום שרבבות אנשים יעשו בו שימוש עם השקעה כספית של מספר מליוני שקלים!  ומקרים כאלה לא חסרים. העניין הנו שבמקרים רבים אימוץ דרך זו או אחרת כלל לא מתאימה לאדם הפלוני. ולמרות כל זאת מבחינים הרבבות מקרים בהם השיווק והפרסום עולים על כל דמיון וגורמים לאנשים לבצע אימונים קיצוניים (ואף לעיתים הזויים), לצרוך תוספי מזון, לאמץ דיאטות מוזרות ואף קיצוניות וכל זאת ללא שום הצדקה הגיונית. נציין ונאמר שמדובר גם במקרים רבים בהוצאה כספית לא מבוטלת ואף גרוע מכך – תיתכן הרעה של המצב הבריאותי, העלאה של הגיל הפיזיולוגי – תפקודי, השלכות סוציולוגיות ופסיכולוגיות שונות ועוד. להלן מספר דוגמאות לכך. מדובר על רשימה חלקית כמובן. חשוב לציין שמדובר על אנשים 'מן השורה' שמטרתם, במרבית המקרים השגת מטרות שכיחות למדי כמו: הפחתת משקל ואחוז השומן, שיפור מצב בריאותי, להיראות טוב, להעלות מסת השריר ועוד. עם זאת נציין גם שישנם גם מתאמנים מתקדמים יותר ששוגים על בסיס קבוע בדרך ההתנהלות שלהם בכל הנוגע לתוכנית אימונים, תפריט תזונתי ועוד וכאן המקום להאיר זאת.
1. אימונים בהיקפים עצומים למתאמנים 'מן השורה' – 15-25 שעות מתאמנים לפעמים אנשים רגילים שאינם ספורטאים. קשה להאמין באיזו השקעה עצומה מדובר שכלל לא נמצאת בהלימה להשגת מטרות אימון שכיחות בחלק מהמקרים. על מנת להפחית במשקל ניתן להסתפק בנקל ב- 10 שעות שבועיות של אימון ואף פחות. כנ"ל גם לשיפור מצב בריאותי. אך אלה האובססיביים בטוחים שכמה שיותר יותר טוב והן מתאמנים מספר שעות ביום ושיא האבסורד – הם לא יורדים במשקל ולהיפך – לעיתים אף עולים, מרגישים בחלק מהמקרים בכאבים , נוטים לחלות וכדומה . זאת, בין השאר בשל ידע חסר בתחום האימון והתזונה, אי יכולת כלכלית לממן צוות מומחים רב תחומי שיתמוך בתהליך האימון והתזונה ועודץ.
2. צריכה של תוספי מזון, משקאות אנרגיה ועוד שלא לצורך – מדובר על שוק עצום של תוספים מסוגים שונים שהיקפו הכספי עולה מזה שנה בשנה. כאמור, הפרסומות, השיווק האגרסיבי, החיבור לגופים אמינים (כמו למשל, קופת חולים, מומחה בתחום התזונה או הרפואה) עושים את שלהם. ואז אנשים צורכים על בסיס קבוע תוספים, מוצרים מתחום הרפואה המשלימה בלי סוף. ההוצאה הכספית עצומה (במיוחד בישראל שיקרה במרבית המקרים במוצרים אלה לעומת מרבית ארצות אירופה ובוודאי ארצות הברית). השאלה הנה למה? לא נתפס ולא הגיוני ועצוב לראות מקרים רבים באנשים שידם אינה משגת לשלם סכומים כה גבוהים אלה. הכל בשם הבריאות.. הירידה במשקל, השיפור של האנרגיה ומה לא. האשליות – בדרך. אין פתרונות קסם וההשקעה הכספית העצומה במוצרים שכל לא הוכח שמועילים בשיפור פרמטר זה או אחר יביאו, סביר להניח , לתסכול מחד ואף טלפון באחד מהימים מהפקידה  בבנק שתיידע את הצרכן,,, שהנו באוברדרפט חריג….
3. רכישת ציוד  אימון יקר שלא לצורך – נעלי ריצה, אופני כביש או הרים, ביגוד מסוגים שונים, שעון דופק עם כל הפונקציות האפשריות ועוד, מהווה רשימה חלקית של ציודים הנרכשים על בסיס קבוע על ידי מתאמנים 'מן השורה'. מדובר בציוד יקר ושנרכש , במקרים רבים שלא לצורך! שעון דופק משוכלל (גם גיפי אס ועוד) נרכש במקרים רבים על ידי מתאמנים שרצים 10 ק"מ בלמעלה מ- 60 דקות…. קצב איטי ומתאים למתחילים ללא צל של ספק. נציין ונאמר אגב,בנקודה זו שגם ללא שימוש בשעון דופק בכלל ניתן להשיג תוצאות מעולות. כקוריוז ניתן להביא כדוגמה את הרצים הקנייתים או אפריקאיים שלא שמעו מימיהם על שעון דופק ועדיין מגיעים למקומות הראשונים באליפויות עולם או אולימפיאדה…..גם אופניים הנם יקרים מאוד בישראל ועלותם עשויה להיות גם 50,000 ₪. אמנם באמצעותם ניתן , אכן, לקזז מספר שניות או דקות בתחרות אופניים, טריאתלון וכדומה אך לא אחת ניתן לעשות זאת באמצעות שינוי בהרכב הגוף (כגון: הפחתת משקל ואחוז השומן), שינוי תוכנית האימון ועוד. או אז, חוסכים, סביר להניח לא מעט אלפי שקלים..
4. ביצוע אימונים עצימים מאוד – בשנים האחרונות 'הופיעו' אימונים ייחודיים המאופיינים בעצימות גבוהה מאוד. מדובר על אימונים בהם המתאמנים מגיעים, במקרים לא מעטים, לאפיסת כוחות, סובלים במהלך האימון מתופעות כמו: בחילות, הקאות, שלשולים, סחרחורות, כאבי ראש, חולשה כללית באימון ולאחר אימון כאחד, ירידה חדה בויטליות וכדומה. האם אימונים עצימים כאלה משיגים את המטרה הכוללת? תלוי. לדוגמה, ניתן להבחין בנשים שמבצעיות אימונים אנארוביים קיצוניים בעצימותם ובאופן הדרגתי אך בטוח, נעשות בעלות מבנה אנדומזומורפי (בעלות מסת שריר גבוהה ואחוזי השומן גבוהים) והמראה רחוק מלהיות נשי. למרות כל זאת הן ממשיכות להשקיע בסוגי אימון עצימים אלה למרות המחיר הגבוה שהדבר מצריך. חשוב לזכור שיש גם קשר בין איכות האימון המבוצע לפציעות, שימוש בתוספי מזון וציוד ועוד. אימונים ברמה כה גבוהה מצריכים תמיכה לא רק של ציוד מתאים, אלא לפעמים שימוש בתוספי מזון מסוימים (מאות שקלים מדי חודש במקרים מסוימים), תפריט תזונתי ספציפי ועוד.
5. אימוץ דיאטות ותפריטים קיצוניים ולא הגיוניים – תחום התזונה הנו אחד התחומים הפרוצים הגדולים ביותר הקיימים. למרות החוק בתחום שלייעוץ קליני רשאי לעשות רק דיאטן קליני שלמד במוסד להשכלה גבוהה ניתן להבחין ביועצי תזונה, 'מומחים לתזונה' ועוד ועוד. חלק מה'מומחים' ממליצים להימנע מצריכת גלוטן, חלק אחר מצריכת חלב ומוצריו ואחרים, ממליצים לקנות תוספים כאלה ואחרים לשם ירידה במשקל. היחידים המרוויחים מכך , במרבית המקרים, הנם אותם 'מומחים', למרה הצער. אלה שיורדים במקל באופן לא מבוקר חוזרים למשקלם די מהר. בנוסף חשוב לציין שאנשים רבים המאמצים תפריטים צמחוניים, ללא צריכת גלוטן, או מוצרי חלב כלל לא סובלים מבעיה רפואית מסויימת! ברם, תפריטים אלה מצריכים גם הוצאה כספית לא מועטה ומבחינה בריאותית כלל לא הוכח שהנם טובים יותר (לדוגמה: אי צריכת גלוטן לאדם שאינו סובל ממחלת הצליאק כלל לא רלבנטית לשיפור מצב בריאותי..).

איתי אהרונסון – מישהו לרזות איתו – דיאטן קליני וספורט.
דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ומאמן כושר בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.  חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.