מבחינה כלכלית הדבר משמעותי במיוחד מכיוון שבעת פציעה מומלץ מאוד להיעזר בטיפול פיזיותרפיה לתקופה מסוימת (תלוי מאוד בסוג הפציעה, רמת הספורטאי, המוטיבציה של הספורטאי לביצוע תרגילים שיזרזו השיקום, גיל ועוד). לפיכך עלות תהליך שיקום ממוצע כרוכה במרבית המקרים במאות ואף באלפי שקלים. חשוב לציין שללא שיקום הנעשה בצורה מובנית ומושכלת עולה הסבירות לפציעות חוזרות ונשנות מאותו סוג או אף מסוגים אחרים ואולי אף למניעת חזרה מלאה לפעילות ללא כאב או מגבלה.

מתיחת שריר, קרע ברצועות המייצבות מפרקים (לדוגמה: מפרק הברך או מפרק הקרסול), קרע בגידים, שברי מאמץ שונים, שברים בעצמות, פריצת דיסק וכאבים או פציעות נוספים מהווים רק רשימה חלקית של פציעות ספורט השכיחות בקרב האוכלוסייה העוסקת בפעילות גופנית ממוצעת או – פעילות ספורט על בסיס קבוע  באופן חובבני ומקצועי כאחד.

פציעות ספורט בשנים האחרונות נעשו תופעה די שכיחה והדבר נמצא בקורלציה למספר האנשים שעוסק בפעילות גופנית על בסיס קבוע (בעלייה מתמדת) וכן התרחבות של ענפי ספורט בהם הם עוסקים, כולל ספורט אתגרי.

חשוב לבדל בין שני סוגים עיקרים של מתאמנים: הסוג הראשון אלה מתאמנים 'מן השורה' המבצעים פעילות גופנית כתחביב ומתאמנים מספר שעות בשבוע ואילו הסוג השני מתייחס לספורטאים מקצועיים המבצעים פעילות גופנית מדי יום, מספר שעות ועשויים לבצע במהלך השבוע אימונים בהיקף של 25 שעות ויותר.

על אף שפציעות ספורט הן מרכיב כמעט בלתי נמנע אצל רוב העוסקים בספורט, הן מופיעות בדרך כלל בסוג הראשון של המתאמנים. מדובר באוכלוסייה המנהלת אורח חיים רגיל וממוצע המאופיין בהליכה לעבודה, גידול משפחה, עיסוק בתחביבים שונים ועוד. אזי, פעילות ספורטיבית בהיקפים גדולים, יחסית, עלולים לגרום לפציעות, בעיות אישיות מסוגים שונים, הוצאות כספיות כבדות ועוד. נוסיף ונאמר שכשמדובר בספורטאים חובבים בתחומים כמו: ריצות ארוכות, טריאתלון, איש הברזל, פיתוח גוף ומקצועות ספורט אחרים, הרי יש צורך בשעות רבות של אימון, מחד, ואימוץ אורח חיים מתאים – לא פשוט בכלל, מאידך. ברם, הסיכוי להיארעות פציעות ספורט עולה באופן ממשי. לדוגמה, מהמחקרים עולה שהיקפי ריצה גדולים יחסית במהלך השבוע (מעל 40 מייל- כ- 60 ק"מ) מעלה את הסיכוי לפציעות ספורט אצל רצים. גם בתחומים אחרים ניתן למצוא קשר בין הגברת מספר השעות המוקדשות לפעילות גופנית לבין עלייה במספר הפציעות.
ניתן להבחין בחלק מהמתאמנים שנעשים ממש מכורים לפעילות גופנית ולכך יש מחיר לא קל. התמכרות לפעילות גופנית אינה דבר חיובי והנה מאופיינת בביצוע מוגבר של פעילות גופנית על בסיס יומי ושבועי, לעיתים ללא מנוחה מספקת,  ביצוע אימונים גם במקרה של חולי או פציעה, ויתור, לעיתים, על אירועים משפחתיים בשל הצורך לבצע אימונים וכן עלייה במספר פציעות הספורט ועוד.

ההשלכות הכלכליות של פציעות ספורט אצל מתאמנים 'מן השורה'
פציעת ספורט, במקרים רבים מצריכה התערבות של איש מקצוע כמו פיזיותרפיסט, רופא ספורט, אורטופד ועוד. נציין ונאמר שבמקרים רבים לא ניתן יהיה להסתפק בייעוצים ובטיפולים הניתנים על ידי המומחים של קופת חולים והספורטאי ייאלץ לשכור שירותים פרטיים  של איש מקצוע –  פיזיותרפיסט למשל. יש לציין שטיפול אצל פיזיותרפיסט בקופת חולים אינו דומה במרבית המקרים לטיפול אצל פיזיותרפיסט ספורט מקצועי, הן מבחינת הזמן המוקדש לטיפול, הידע והניסיון הספציפיים, אך יש לזכור שטיפולים הנעשים באופן פרטי כרוכים בעלויות לא מעטות.

מבחינה כלכלית הדבר משמעותי במיוחד מכיוון שבעת פציעה מומלץ מאוד להיעזר בטיפול פיזיותרפיה לתקופה מסוימת (תלוי מאוד בסוג הפציעה, רמת הספורטאי, המוטיבציה של הספורטאי לביצוע תרגילים שיזרזו השיקום, גיל ועוד). לפיכך עלות תהליך שיקום ממוצע כרוכה במרבית המקרים במאות ואף באלפי שקלים. חשוב לציין שללא שיקום הנעשה בצורה מובנית ומושכלת עולה הסבירות לפציעות חוזרות ונשנות מאותו סוג או אף מסוגים אחרים ואולי אף למניעת חזרה מלאה לפעילות ללא כאב או מגבלה.
במקרים בהם הספורטאי נפצע על בסיס קבוע ולא מקבל פיתרון טוב לבעיה ממנה הוא סובל צפויות לו במהל שנת אימונים לא מעט 'פגרות' מאימונים, רובן – מאולצות. מוכרים מקרים בהם ספורטאי חובב ביצע בתקופה של 10 חודשים 10 טיפולי פיזיותרפיה בעלות של 250 ₪ לטיפול. מדובר בהוצאה גבוהה במיוחד וכאמור, אין ערובה לכך שהפציעות לא יחזרו על עצמן בהמשך.
הפציעות אצל ספורטאים חובבים הנם תופעה בפני עצמה ומסקרן לראות את אותם המתאמנים הממשיכים להתאמן עם מוטיבציה ודבקות במטרה אותה הם רוצים להשיג (לדוגמה – לרוץ מרתון) ובמקרים מסוימים הם משלמים מחיר כלכלי ואישי לא פשוט כלל ועיקר.

אי שמירה על אורח חיים ספורטיבי והשפעתו
שכיח להבחין בשנים האחרונות בתחרויות וקבוצות ריצה רבות והתופעה מתפתחת והולכת במקומות רבים בעולם. המעניין הוא שמתאמני הסבולת לא בהכרח שומרים על אורח חיים ספורטיבי הכולל בין השאר: ביצוע אימוני כוח מתאימים, אימוץ תפריט תזונתי מתאים, הקפדה על שינה הנמשכת 8-6 שעות בממוצע מדי לילה (גם לעיתוי השינה חשיבות רבה לדוגמה, שינה של 7 שעות בטווח של חצות ל- 7 בבוקר איכותית יותר משינה בטווח של 9-2 בבוקר!), ביצוע תרגילי גמישות ומתיחות מתאימים ועוד ועוד. במקרים בהם לא מקפידים על הנ"ל לא נשאל: "אם תהיה פציעה?", אלא "בעיקר, מתי?". רצוי גם לזכור שאי שמירה על אורח חיים ספורטיבי משפיע לרעה גם על ההופעה האסתטית.

טיפים יישומיים:
1. תוכנית אימונים – בניית תוכנית אימונים מקצועית הנה הכרחית וסבירות רבה שהיא תשפיע על הפחתת מספר פציעות הספורט במהלך השנה. זאת מומלץ לעשות עם איש מקצוע מוסמך כמו מאמן אתלטיקה, מדריך חדר כושר עתיר ניסיון וכדומה.

2. תזונה – השגת מטרות אימון שונות אפשרית רק באמצעות תפריט תזונתי. מומלץ להיעזר באיש מקצוע וכמו כן לעקוב אחר נתונים אנתרופומטרים כמו: משקל גוף, אחוזי שומן, מסת השריר ועוד.

3. צמצום היקפי הפעילות הגופנית ומספר השעות המוקצות לפעילות גופנית במהלך השבוע – במקרים רבים ניתן להתאמן מספר שעות קטן יותר ולהשיג תוצאות זהות למתאמן אחר המבצע אימונים בהיקפי שעות רבות יותר. לדוגמה: אימונים לקראת ריצת מרתון עשויים להסתכם בהיקפי ריצה של 150-200 ק"מ בשבוע (למתאמן 'מן השורה') וכן גם בהיקפי ריצה של 90-70 ק"מ בממוצע. ההבדלים בין שני המקרים רבים ואחד העיקריים שבהם הנו הסיכוי לפציעות ספורט שהנו משמעותי יותר במקרה הראשון לעומת השני.

4. בחירת פיזיותרפיסט במידת הצורך- במקרה של פציעה (לעיתים יש צורך בייעוץ של רופא – בתלות בסוג הפציעה) חשוב לבחור איש מקצוע עם ניסיון בטיפול בספורטאים. חשוב לא פחות לקבל המלצות בעניין, איש מקצוע טוב יכול לקצר משמעותית את תהליך השיקום ולתת גם כלים יישומיים חשובים מאוד לחזרה לפעילות גופנית.

5.  הציוד – חלק מהפציעות מתרחשות בשל בחירת ציוד לא מתאים. לפיכך, חשוב להתייעץ גם בתחום זה ולבחור את הציוד הנכון שלא בהכרח הנו היקר ביותר הקיים.

6. התייעצות בפורומים מקצועיים – קיימים כיום מאות פורומים המנוהלים על ידי מומחים מהשורה הראשונה (כול זאת ללא תשלום) וניתן לקבל לא מעט מידע שיסייע לתהליך השיקום או אף להשגת מטרת אימון מסוימת. עם זאת, לעיתים הפורומים מבלבלים ומציפים במידע שאינו רלוונטי ועלול להלחיץ שלא לצורך. אם קיים מצב לחץ או חרדה, חשוב לשתף את הפיזיותרפיסט במידע ובחששות ולבדוק עד כמה יש להם מקום

7. מציאת פתרונות זולים לביצוע פעילות גופנית – סוגי ספורט מסוימים (לדוגמה – 'איש הברזל' ) כרוכים בהוצאה כספית העשויה להסתכם בעשרות אלפי שקלים בשנה! ידועים מקרים בהם מתאמנים השייכים דווקא לעשירון האמצעי או התחתון שבוחרים דווקא ספורט זה וכמובן שסדר העדיפויות במקרה זה לא הגיוני בלשון המעטה וההוצאה הכספית הכבדה על ציוד ספורט, אימונים, טיפולי פיזיותרפיה ועוד הנה על חשבון דברים הכרחיים וקיומיים.

עמית אברהם – פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות ספורט. סטודנט לדוקטורט בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה. מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים".