המלצה על פעילות גופנית בעצימות גבוהה חשוב שתתבצע בהלימה למטרת האימון ובפרט שהמתאמן אינו מאומן, או למשל סובל ממחלת לב, יתר לחץ דם וכדומה. אזי, אימון עצים עלול להיות מסוכן במיוחד וייתכן שגם פחות אפקטיבי עבורו אימון בעצימות גבוהה לעומת אימון מסורתי במטרה לשפר מצב בריאותי מאת: ד"ר איתי זיו ופז שוסטר
מה עדיף להתאמן בעצימות אימון גבוהה או נמוכה על מנת לשפר מצב בריאותי? בשאלה זו מתחבטים מתאמנים רבים, אך לא רק, גם אנשי מקצוע לא מעטים. בשנים האחרונות אומצה גישה של אימונים קצרים ועצימים המתבצעים בזמן קצר ובנפח גבוה לעומת אימונים ממושכים לא עצימים בנפח גבוה יחסית. בשנים האחרונות ישנם יותר מחקרים בתחום האימון הגופני ונעשות השוואות בין סוגי אימונים עצימים וקצרים לעומת סוגי אימונים שאינם עצימים וממושכים. כמו כן נבדקים סוגי אימונים שונים ומידת השפעתם על הגוף.
במחקר שנערך באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק ((University of Copenhagen, Denmark   מטרתו הייתה לבדוק את האפקטיביות של אימון אינטרוולים (ספרינטים) עצים וקצר על מנת לשפר מצב בריאותי ולהעריך היתרונות הפוטנציאליים לעומת התערבויות רגילות לדוגמה:  תרגול ממושך ואימון כוח.
השיטות:  36 גברים לא מאומנים נחלקו לקבוצות שהשלימו 12 שבועות של אימון ריצה עצים הכולל אינטרוולים (ספרינטים) ( 40 דקות בשבוע), ריצה ארוכה (כ- 150 דקות בשבוע), אימוני כוח (כ- 150 דקות בשבוע), או המשיכו באורח החיים הרגיל שלהם ללא השתתפות באימון גופני.
התוצאות: השיפור הקרדיוסקולרי היה טוב יותר אצל המשתתפים בקבוצה הראשונה (אימון ריצה עצים הכולל אימון אינטרוולים (40 דקות בשבוע) – לעומת אלה שרצו ריצה ארוכה ואלה שביצעו אימוני כוח. גם רמת הגלוקוז בדם הייתה טובה יותר בקבוצה הראשונה לעומת האחרות. לעומת זאת, הירידה בקצב הלב בזמן מנוחה הייתה פחות אפקטיבית אצלם וכמו כן הירידה באחוז השומן וביחס בין הכולסטרול הרע (LDL) והטוב (HDL) – היו פחות טובים. גם מסת העצם ומסת גוף רזה נותרו ללא שינוי בעוד ששני הפרמטרים האחרונים היו טובים יותר אצל אלה שביצעו אימוני כוח.
מסקנות: אימון ריצה עצים הכולל אינטרוולים משפר היכולת האירובית וריכוז הגלוקוז בדם, אבל פחות אפקטיבי בטיפול בהיפרליפידמיה* והשמנה מאשר האימון הארוך ובהשוואה לאימוני כוח ל- 12 שבועות אימוני אינטרוולים לא הייתה השפעה על מסת עצם ושלד. אם כך המלצה על פעילות גופנית בעצימות גבוהה חשוב שתתבצע בהלימה למטרת האימון ובפרט שהמתאמן אינו מאומן, או למשל סובל ממחלת לב, יתר לחץ דם וכדומה. אזי, אימון עצים עלול להיות מסוכן במיוחד וייתכן שגם פחות אפקטיבי עבורו.
בהצלחה!
*היפרליפידמיה – מושג המתייחס להפרעות בריאותיות מסוגים שונים בכלל ובמערכת ההובלה של השומנים. זאת בשל בעיה תורשתית מסוימת או בשל השפעה של מחלה כרונית כגון: סוכרת או ריכוז כולסטרול גבוה בדם.
מקורות: High-Intensity Training Vs. Traditional Exercise Interventions for Promoting Health. 1Department of Exercise and Sport Sciences, Section of Human Physiology, University of Copenhagen, Denmark; 2Bispebjerg University Hospital, Denmark.