בתרגיל: הרחקת כתף בעמידה עם משקולות יד (ראה תמונה) – מומלץ לבצע את התרגיל תוך ביצוע רוטציה לטרלית (חיצונית) קלה במפרק הכתף. כאמור, סיבוב פנימה של הכתף בזווית הגבוהה מ- 70 מעלות בממוצע אינה מומלצת ועלולה לגרום ל- Impingement .

התרגילים: חתירה בעמידה עם מוט, הרחקת כתף בעמידה תוך סיבוב (רוטציה) פנימית של הכתף או לחלופין שחייה בסגנון חתירה, תנועות מסוימות בטניס (למשל, מכת פתיחה) עשויים לגרום להעלאת העומס על מפרק הכתף ובמקרים מסוימים אף לפציעה במפרק הכתף המתבטאת בדלקת. במקרים הללו מדובר בתסמונת הצביטה בכתף המכונה Impingement Syndrome. מדובר בבעיית הכתף השכיחה ביותר באנשים צעירים ופעילים כמו גם במבוגרים. בתסמונת זו קיים לחץ על הרקמות הרכות (גידים שונים, בורסה, קפסולה)  במרווח בין ראש הזרוע  ל-  Acromion (במצב זה נצבט  גיד ה-  Supraspinatus בין שתי העצמות). בתרגילים ותנועות שונות הן ספורטיביות והן יומיומיות המאופיינות בתנועה של הכתף קדימה (כפיפת כתף), או הצדה (הרחקת כתף) בזווית שבין 70 ל-120 מעלות קיימת הצרות של המרווח,  בעיקר בשילוב רוטציה פנימית בכתף. תרגול חוזר של התרגיל בטווח זה מהווה גורם סיכון להתפתחות התסמונת וכתוצאה מכך – כאבים בכתף. חשוב לציין שמתאמנים מסוימים המבצעים את התנועות והתרגילים המצוינים  על בסיס קבוע לא יסבלו מ-  Impingement ואילו אחרים – כן. הדבר תלוי בגורמים שונים כמו: מבנה אנטומי של הכתף, אופן ביצוע התרגיל, מיומנות המתאמן ועוד. במקרים בהם מתאמנים סובלים מפציעה זו במפרק הכתף חשוב לטפל בפציעה, מחד, ולאתר חלופות מתאימות לביצוע התרגיל  או התנועות, מאידך. במידה ולא ייעשה כן, עשויה הפציעה להיות כרונית ולהיות מטרידה במיוחד ולא נעימה ולהגביל את האדם בתנועות יומיומיות וספורטיביות כאחד.
על מנת להקטין הסיכוי בתרגילים השונים בחדר הכושר שהנם בעלי פוטנציאל  ל-  Impingement מומלץ להקפיד על הקטנת העומס המופעל על מפרק הכתף באופנים שונים לדוגמה:  
• בתרגיל: הרחקת כתף בעמידה עם משקולות יד (ראה תמונה) – מומלץ לבצע את התרגיל תוך ביצוע רוטציה לטרלית (חיצונית) קלה במפרק הכתף. כאמור, סיבוב פנימה של הכתף בזווית הגבוהה מ- 70 מעלות בממוצע אינה מומלצת ועלולה לגרום ל- Impingement.  
 
• בתרגיל  חתירה בעמידה עם מוט (ראה תמונה) –  מפתח ידיים צר והעלאת המוט גבוה עד מעל גובה הכתף מביא להגברת העומס על מפרק הכתף. לפיכך, במידה והמתאמן חש באי נוחות, כאבים וכדומה ניתן להמליץ על ביצוע התרגיל במפתח ידיים רחב, להקטין טווח התנועה במפרק הכתף בשל כך ולהפחית העומס המופעל על הכתף. במקביל, ניתן להמליץ על תרגילים אחרים המפעילים את אותה קבוצת שרירים (מרחיקי כתף) הכרוכה בעומס מופחת יותר על מפרק הכתף בשל מנח שונה/אחר של הכתף בתרגיל. למשל, לחיצת כתפיים בישיבה עם מכונה ייעודית. בתרגיל זה הכתף נמצאת ברוטציה לטרלית ואין חשש ל- Impingement מכיוון שאין היצרות של המרווח בין ראש הזרוע  ל- Acromion.

חשוב לציין שתסמונת הצביטה (התפס) אף יכולה לנבוע מסיבות  שונות, לאו דווקא מפעילות ספורט כגון: מבנה אנטומי דוגמת זיז אקרומיאלי (Acromial Spure), אקרומיון קמור (סוג 3- Hooked Acromial)), פעילות חד פעמית מאומצת, הרמת משא כבד, משיכה וכמובן טראומה.

במקרים בהם אין ברירה ויש צורך לבצע תנועות שונות, הן בספורט והן בפעילות יומיומית תוך העלאת הסיכון ל- Impingement ( למשל, שחיין או שחקן טניס וכדומה)  ניתן להמליץ על הפעולות הבאות:
• שיפור הסגנון ואופן הביצוע של התנועה הייחודית.
• שיפור הגמישות והתנועתיות במפרק הכתף והשכמה באמצעות תרגילים .
• חיזוק קבוצת השרירים המייצבים של מפרק הכתף ( Rotator Cuff) באופן ספציפי.
• התייעצות עם איש מקצוע מתאים כגון: רופא ספורט המתמחה במפרק הכתף, פיזיותרפיסט ספורט, על מנת שינחו את המתאמן אודות הדרך המתאימה להימנעות מ- Impingement וביצוע תרגילים ותנועות מתאימים במקרה והתופעה קיימת.
• הפחתת מספר התרגילים וביצוע התנועות בהן ישנה רגישות או כאב במפרק הכתף בתנועות הרלבנטיות. במקרה זה חשוב לציין שלעיתים מתאמנים סובלים מפציעה של  Over Use  סובלים מ – Impingement בשל עומס רב מדי המופעל על מפרק הכתף וחלוקה לא נכונה של העומסים על פני השבוע. לדוגמה, ביצוע אימון משקולות הכולל תרגילים לשרירי החזה והכתף ביום אחד ולמחרת ביצוע אימון משקולות נוסף לשרירי הגב מצריך הפעלה משמעותית מאוד של מפרק הכתף הפועל בכל האימונים המצוינים.  במידה ומדובר בתרגילים שצוינו לעיל, העומס באימון גבוה (נפח ומשקל גבוהים) הרי גובר הסיכון להעלאת העומס על מפרק הכתף בכלל ולהיארעות Impingement –  בפרט.

ד" רם ירון – אורתופד מנתח, מומחה בפגיעות כתף ורפואת הספורט, מדיקס-מתחם הרב ספורט