על פניו, נציין שלריצה בחוץ יש את היתרונות שאין לריצה בתוך מקום סגור, אך מנגד היא אינה מתאימה לכל אחד מסיבות שונות. נציין שבכל מקרה צריכים להקפיד על העקרונות השונים של הריצה בכל מקום אימון. למשל, סגנון ריצה תקין, הקפדה על שימוש בנעליים המתאימות לריצה וכן להחליפן אחת ל- 700 ק"מ בממוצע, ישום עקרונות האימון השונים (עיקרון עומס יסף-פיצוי יסף, גיוון, הדרגתיות ועוד), וכך ניתן למקסם יכולות גופניות ולהשיג מטרות אימון שונות כמו הפחתת משקל ואחוז השומן, שיפור יכולת ספורטיבית, שיפור מצב בריאותי ועוד. ישנן לא מעט הבדלים ויתרונות של ריצה בחוץ לעומת מקום סגור ולהלן כמה מהם:

מזג האוויר

ללא צל של ספק מהווה שיקול משמעותי. ריצה בתקופת הקיץ או החורף בעייתית במקרים רבים ויש צורך לבצע את הפעילות במקום סגור. הדבר אקוטי במיוחד כשהריצה ארוכה. במזג אוויר קייצי חם מאוד ישנה סכנת של התייבשות וסיכון בריאותי ממשי. כמו כן, אזורים קרים מאוד גם לא מומלצים לשהייה לאורך זמן ובד בבד ניתן לקבל כווית קור ולהיפגע מהרוח הקרה שהינה בחלק מהמקרים חזיתית.

התנגדות הרוח

עשויה להיות משמעותית מאוד באזורים מסוימים ואף מסוכנת. רוח צידית חזקה יכולה להעיף את הרץ בשוליים לכיוון הכביש או רוח חזיתית כה חזקה שמקשה מאוד על הרץ ולא מאפשרת לו להמשיך את הריצה כהלכה. לכן, בטרם יוצאים לרוץ בחוץ חשוב להביא זאת בחשבון. אגב, רוח חזיתית תביא לעלייה מהותית של ההוצאה הקלורית מכיוון שהיא תגרום להעלאת דרגת הקושי בריצה.

משטח הריצה

עשוי להיות בעייתי לרצים בחוץ. למשל, משטחים לא ישרים (כמו חוף הים לדוגמה), אבנים, סלעים ומהמורות שונות וכדומה. כך עולה הסיכוי לנקוע קרסול או להיפצע בפציעה אחרת. הדבר לא מתרחש כמעט כלל בריצה במקום סגור. הדבר אגב, משמעותי יותר בשעות החשיכה כשלא רואים את המשטח עליו רצים ואז בהחלט ניתן למעוד ולהיפגע. בנוסף, במקרים אלה ההקפדה היתרה הזו על מנח כף הרגל וחוסר וודאות קבוע מעייף ועשוי להפחית מחווית הריצה עצמה.

הבטיחות בעת הריצה

במקרים בהם רצים בעיר ויש לחצות כבישים רבים, מסילות רכבת ועוד, הדבר מהווה סיכון בטיחותי ממדרגה ראשונה. חשוב לציין שבתנאי עייפות לא ממש שמים לב. אנשים מבוגרים עלולים שלא לשמוע רעשים רלוונטיים חשובים (כמו של רכב מתקרב, צופרים ועוד), וקיים חשש לתאונות שונות. גם ריצה בשבילים ביער עשויה להיות כרוכה בבעיות מבחינת בטיחות. לדוגמא, נהגי ג'יפים או טרקטורונים וכמובן רוכבי אופניים שבחלקם רוכבים במהירות גבוהה מאוד ומהווים סיכון בטיחותי לרצים שבדרך.

הנוחות הפיזית

גדולה יותר בריצה במקום סגור. על המסילה יש מקום להניח את בקבוק המים, אולי לעשות שימוש בג'ל אנרגיה תוך כדי ריצה, להתקלח לאחר האימון, לא להסתכן במצב של פציעה באמצע הדרך שמחייבת הפסקת הפעילות ומעבר להליכה ועוד.

שיפור יכולת ספורטיבית

אם התחרות/מהשימה הספורטיבית נערכת בחוץ, כמובן שחשוב לערוך את הריצה בחוץ ופחות על מסילה. מנגד, ישום של שיטות אימון אירוביות מסוימות הרבה יותר נוח לעשות זאת על מסילה. למעט מקרים בהם מדובר על ספורטאים מקצוענים ממש. במקרים כאלה בוחרים תוכנית אימון ייחודית מתאימה ורצים בהתאם. למשל, אימון אינטרוולים, פרטלק וכדומה – נוח ממש. בחוץ הדבר מצריך מדידה של מרחקים השונים על מנת שניתן יהיה לבצע את המשימות השונות וכדומה.

זיהום אוויר

משתנה מאזור לאזור. ריצה בחוץ באזור חיפה לא ממש דומה לריצה באזור אילת, ובמיוחד אם הדבר נעשה באופן קבוע ולמשך כל השנה. הדבר הרבה פחות אקוטי כשמדובר באימון בשטח סגור. נציין ונאמר שריצה בתוך העיר, בסביבת מכוניות ואוטובוסים, בעייתית הרבה יותר מבחינת זיהום האוויר ויש להביאה בחשבון  גם. ניתן כמובן לשלב ולרוץ בעיקר בסופי שבוע בחוץ אם רוצים ובחלק אחר של השבוע לרוץ במקומות סגורים. בנוסף, ניתן להביא כדוגמה רצים הסובלים מאלרגיות מסוימות או אף אסטמה, וריצה בחוץ עלולה להיות בעייתית עבורם.

 

עלויות הקשורות לריצה

ריצה במקום סגור, במרבית המקרים נעשית בתוך מכון כושר והדבר כרוך בדמי מנוי. לעומת זאת, ריצה בחוץ לא כרוכה בעלות כלשהי וזמינה מאוד.

זמינות הריצה

במקומות סגורים (למעט בבית) ניתן להתאמן לפי שעות מוגדרות מראש ולא רק, לעיתים המכשירים האירוביים תפוסים (שעות הערב לדוגמה), ואז יש להתפשר ולבצע פעילות אירובית אחרת.

תחושת ביטחון בעת הריצה

בחלק מהמקומות בארץ ובכלל בעולם לא ממש ישנה תחושת ביטחון לרוץ. למשל, ריצה באזורים בהם ישנה מתיחות (פוליטית, פשע וכדומה). לא נעים לרוץ במקומות כאלו ועל אחת כמה וכמה כשמדובר על נשים שרצות לעיתים בגפן וחשופות לאלימות מסוגים שונים. ישנו יתרון לריצה במקומות סגורים.

הזמן הכולל ברוטו של הריצה

ריצה במועדון כושר מצריכה נסיעה למקום, התארגנות וכדומה. מה שעשוי להוסיף עוד חצי שעה ויותר לזמן הכולל לאימון. לא מעט בכלל. לעומת זאת, ריצה בחוץ זמינה תמיד ועשויה להוות שיקול האם לרוץ במועדון או לרוץ בחוץ. הדבר כמובן לא רלוונטי אם רצים בבית על מכשיר קיים.

גלישה באינטרנט או צפייה בטלוויזיה במהלך הריצה

אפשרית בעיקר בריצה על מסילה. כיום ניתן לראות רצים על מסילה שגולשים באינטרנט ובד בבד עונים על מיילים, צופים בתוכניות האהובות עליהם בטלוויזיה ועוד. הדבר לא ממש אפשרי בריצה בחוץ ולעיתים מהווה השיקול בבחירת האימון בחוץ או בפנים.

העומס המופעל על מערכות שלד-שריר

ללא ספק העומס בריצה בחוץ (תלוי בסוג המשטח) עשוי להיות קשה יותר לעומת ריצה על מסילה. לא ניתן להכליל כי ריצה על דשא, לדוגמא, תביא לפחות עומסים על הגפיים התחתונות ובכלל עמוד השדרה לעומת ריצה על מסילה. מנגד, לא כל מסילה מצוידת בבולמי זעזועים מספיק איכותיים שעושים את העבודה, ובמקרים הללו ריצה בחוץ תהיה כרוכה בפחות עומסים.

ההוצאה הקלורית

קשורה כמובן במספר משתנים כמו סוג המשטח עליו רצים, השיפוע, מזג האוויר, משקל גוף הרץ, הציוד, הטכניקה ועוד. ישנם הבדלים בין ריצה בחוץ לריצה על מסילה. על פניו, ריצה בחוץ בקצב הדומה לחלוטין לריצה על מסילה תביא להוצאה קלורית רבה יותר, אך כמובן חשוב להביא בחשבון שיקולים נוספים בטרם בוחרים היכן רצים.

לסיכום, יש יתרונות לריצה בחוץ וכן גם לריצה במקום סגור. חשוב להביא המוצג לעיל בחשבון וכך להשיג את המירב, לשמור על הבטיחות וכמובן להשיג את מטרות האימון באשר הן.