העיסוק בספורט אצל ילדים הוא בעל חשיבות רבה. אנו עדים כיום למגמה שלילית אצל רבים מהילדים ובני הנוער אשר מביאה רבים מהם לפחות פעילות גופנית בעקבות ישיבה ממושכת מול המחשב והמכשירים האחרים המתקדמים טכנולוגית אשר אינם מצריכים פעילות אקטיבית מיוחדת. בבואנו לדרבן את הנוער לעסוק בספורט כחלק ממאבק ב"מגמת המיחשוב" חשוב שנעשה זאת תוך בקרה והבנה של כל המרכיבים אשר קשורים בפעילות בגיל זה ובייחוד אצל אלו אשר עוסקים בספורט באופן מקצועי ותחרותי. האפשרויות הן רבות ומגוונות וההעדפה הטבעית של רוב הילדים היא משחקי כדור כמו: כדורסל, כדורגל, טניס ו/או אומנויות לחימה שונות כמו קראטה, ג'ודו ו/או ענפים נוספים כמו אופניים ואף טריאתלון. ברגע שהילד עובר תהליך חיובי והופך את התחביב לעיסוק מרכזי ויום יומי מומלץ יהיה לשלב אימוני התנגדות למניעת פציעות ואף לשיפור הביצועים.  לצד אלו אשר מתעסקים בענפים תחרותיים ישנם גם כאלו אשר בוחרים בחדר כושר בתור פעילות מרכזית וזו תופעה חיובית במידה והיא נעשית בפיקוח. אנשי מקצוע רבים חששו בעבר מתופעות שליליות באימון הכוח כמו בעיית בטיחות או עיכוב הגדילה אך כיום ידוע כי יתרונות אימון הכוח הינם רבים. חיזוק מערכת השלד והשריר חשוב עד מאוד בכל מעגלי החיים  ויתרום רבות לשיפור היכולת הגופנית של הילד, הפחתת פציעות עתידיות ועוד.

חדר כושר אשר מותאם במידותיו מבחינת המכשירים ומאובזר באביזרים המאפשרים פעילות גופנית מגוונת בעצימויות נמוכות יוכל להוות קרקע מצוינת לתרגול ילדים מגיל צעיר אף בני 8-10 שנים. פעילות כזו תכלול מגוון תנועתי הכולל את כל מרכיבי הכושר כמו זריזות, קואורדינציה ואף סבולת כוח בחזרות מרובות ובעומסים נמוכים. בהזדמנות זו יש לציין כי בספורטאיות צעירות דרוש מעקב צמוד שכן בפעילות אינטנסיבית משולבת בהפרעות אכילה נוכל למצא הפרעות בווסת ודלדול עצם אצל המתבגרות. על כן דרוש פיקוח צמוד ומעקב במיוחד אצל הספורטאיות הצעירות. עובדה נוספת אשר יש להתייחס אליה היא תכונת גמישות היתר אצל הבנות הצעירות אשר עלולה להוות מקדם סיכון לחוסר יציבות ולפציעות רבות יותר של כתף וברך. חיזוק מכוון במקביל לפעילות הקבועה אצל הרקדניות, המתעמלות והאתלטיות יקטינו את הנזקים פעילות גופנית, אימון התנגדות ופציעות אצל צעירים 

מה שבהחלט יכול להוביל לפציעות הנו אי תכנון של האימונים על פני השנה (ובמיוחד שמדובר בילדים או בני נוער שהנם ספורטאים) והיארעות פציעות מסוג שימוש יתר ( Over Use), אימון ואף השתתפות בתחרויות חרף תחושת כאב והתעלמות ממנו, מספר שעות אימון רב מדי במהלך השבוע, אי שמירה על עקרונות אימון מסוימים (לרבות ההדרגתיות – עלייה מושכלת ומבוקרת בדרישות הגופנית חשובה), חוסר בשעות שינה, תזונה לקויה וטכניקת ביצוע לא נכונה.

לגבי הפעלה של ילדים נציין ונאמר שניתן להפעילם במגוון אימוני כוח בצורות שונות וכן בחדר הכושר (באמצעות אימוני משקולות) וזאת ללא חשש כלל. יש להקפיד על העומס הנבחר באימון וכן גם סוג התרגיל הנבחר. ביצוע של אימון כוח שלם הכולל 10-15 חזרות לסט במשקל מתאים לא יהווה גורם שלילי על מערכות הגוף השונות בכלל ועל מערכות שלד-שריר – בפרט כל עוד הדבר נעשה לפי הכללים. אגב, בניגוד לסברה הרווחת שאימוני משקולות עדיפים פחות מאימונים הנעשים כנגד משקל גוף, נאיר שדווקא אלה האחרונים , במקרים רבים מבוצעים בעומס גבוה הרבה יותר. לדוגמה, תרגיל עליית מתח (בשיעור חינוך גופני בבית ספר או חוג כושר) יבוצע במספר מירבי של 3-10 חזרות באופן מירבי אצל רוב בני הנוער בעוד תרגיל דומה של משיכה כנגד פולי בחדר כושר יוכל להתבצע במשקל מופחת ומותאם של 10-15 חזרות. הגדרת מטרות אצל הספורטאי הצעיר ובניית תוכנית מתאימה ע"י איש מקצוע מוסמך תהווה מקדם ביטחון לפעילות באימוני ההתנגדות.

חדר כושר אשר מותאם במידותיו מבחינת המכשירים ומאובזר באביזרים המאפשרים פעילות גופנית מגוונת בעצימויות נמוכות יוכל להוות קרקע מצוינת לתרגול ילדים מגיל צעיר אף בני 8-10 שנים. פעילות כזו תכלול מגוון תנועתי הכולל את כל מרכיבי הכושר כמו זריזות, קואורדינציה ואף סבולת כוח בחזרות מרובות ובעומסים נמוכים. בהזדמנות זו יש לציין כי בספורטאיות צעירות דרוש מעקב צמוד שכן בפעילות אינטנסיבית משולבת בהפרעות אכילה נוכל למצא הפרעות בווסת ודלדול עצם אצל המתבגרות. על כן דרוש פיקוח צמוד ומעקב במיוחד אצל הספורטאיות הצעירות. עובדה נוספת אשר יש להתייחס אליה היא תכונת גמישות היתר אצל הבנות הצעירות אשר עלולה להוות מקדם סיכון לחוסר יציבות ולפציעות רבות יותר של כתף וברך. חיזוק מכוון במקביל לפעילות הקבועה אצל הרקדניות, המתעמלות והאתלטיות יקטינו את הנזקים.

 

להלן רשימה חלקית של יתרונות פעילות גופנית בכלל ואימון כוח – בפרט  עבור ילדים:

• מקדמת גדילה בריאה והתפתחות תקינה.

• תורמת לבניית עצמות חזקות וטונוס שרירי (או אף היפרטרופיה בתלות נוכחות הורמונים אנבוליים)

• תורמת לשיפור שיווי משקל ופיתוח מרכיבי כושר נוספים כמו גמישות.

• שיפור הגדלת טווח התנועה של המפרקים השונים

• תורמת להשגת ושמירת משקל תקין

• תורמת לשיפור סבולת לב ריאה

• תורמת לשיפור מצב הרוח, רוגע ואף התמודדות טובה עם מצבים של בעיות קשב.

• משפרת את יציבה

• מחזקת קשרים חברתיים ועבודת צוות.

• משפרת את הביטחון העצמי ודימוי הגוף.

 

מאמר סקירה אמריקאי אשר פורסם ב2009 ומתייחס לתיאור פציעות המתרחשות אצל צעירים בביצוע אימוני התנגדות מסכם במספר המלצות חשובות:

• יש לוודא שלאתלט הצעיר ישנה הבגרות לקבל ולעקוב אחר הוראות המאמן וזאת ניתן להשיג בחינוך.

• יש להקפיד על ציוד ספורט תקין כולל נעליים.

• יש להתחיל אימוני התנגדות עם חימום דינמי ותנועתי.

• יש לכלול באימונים תרגול של קבוצות השרירים הגדולות כולל בטן, רגליים וגב תחתון.

• הדגש באימון ההתנגדות יהיה על טכניקת ביצוע נכונה, על האיכות ולא על העומס.

• על המפקח והמדריך להיות בעלי הסמכה באימון ילדים.

• יש לדאוג לחידוש תוכניות מידי תקופה על מנת למנוע פציעות שימוש יתר.

• יש לוודא שעות שינה מספקות ותזונה נכונה על מנת להבטיח התאוששות.

 

לסיכום, פעילות גופנית בכלל ואימון התנגדות בפרט הינם מומלצים מאוד בגיל הצעיר אך יש להתתיחס לתהליך האימונים במלוא הרצינות תוך בקרה על התוכנית, התאמתה והמרכיבים האחרים המשפיעים על האימון.

 

אביחי סורוקה (Msc.PT) פיזיותרפיסט מומחה לפגיעות ספורט ואורתופדיה.

פיזיותרפיסט בכיר במדיקס- מרכז לאורתופדיה מתקדמת. מטפל בפגיעות אורתופדיות וספורט. מלווה את נבחרות הטניס של ישראל. דוקטורנט בתחום עמוד שדרה באוניברסיטת תל אביב