מדריכי כושר, מדריכי סטודיו, דיאטנים, נטורופתים, רופאים בתחומים שונים, מרצים בקורסי הכשרה שונים (כגון: מדריכי חדר כושר, יוגה, פילאטיס, מדריכי מחול אירובי ועוד), מהווים רק רשימה חלקית של מקצועות בתחום אורח חיים בריא המוכרים בעולם בכלל ובישראל – בפרט.
מעניין לדעת שאצל חלק מאותם אנשי מקצוע ניתן להבחין בתכונות אופי שהן בעלות קו משותף מסוים ויוצרים, לא אחת התנגדויות, סלידה ועוד. למשל, ניתן להביא את תופעת הנרקיסיזם, מגלומניות והתנשאות, שמסתבר, שקיימת לא מעט במחוזותינו.

על מה מדובר למעשה? למה הכוונה במושגים הללו?
1. נרקיסיזם (באנגלית Narcissism) – מדובר על מונח בעל מספר משמעויות –  בעיקר אהבה עצמית. נרקיסיזם, בדרך כלל, מתאר סוג של בעיה במערכות היחסים של האדם או עם עצמו ועם אחרים ועשוי לשמש בשפת היומיום כאנוכיות, יהירות, או שחצנות. נציין ונאמר שישנם מקרים בהם מדובר בהפרעה אישיותית  נרקיסיסטית ואז אותם אנשים אינם מסוגלים לחוש אהבה, היהירות שלהם מפותחת במידה כזו, שהם אינם מהססים לפגוע בסובבים אותם כדי למקסם את שמם ואישיותם על מנת להדגיש את ערכם בעיני עצמם ובעיני הסובבים אותם. מעניינת העובדה, שלעתים חווים זמרים, שחקנים וספורטאים תופעות של סגידה קיצונית, עד כדי סיכון חייהם על ידי מעריצים, שלפעמים מסרבים להאמין שאליליהם הם אכן אנשים בשר ודם כמותם.
2. שִׁגְעוֹן גַּדְלוּת (או מגלומניה‏) – מאופיין במחשבות שווא ולכאורה עליונות וכוח רב שיש לאדם עד כדי כך שהאדם אף מייחס לעצמו תכונות אלוהיות ומנהיגותיות, או  גאונות בתחום כלשהו כגון: כישרון על בתחום מסוים, כישורים פיזיולוגיים, קוגניטיביים, אמנותיים וכדומה שכלל אינן קיימות בו. אחד משיאי האבוסרד, למשל, בתחום הדרכת חדר כושר שמדריך שסך הכל למד במשך 5 חודשים קורס הכשרה מאמין בכל ליבו שהנו "האלוהים החדש" של התחום. או לחילופין, מרצה בתחום הכשרת מדריכים (תחומים שונים) שהשלים בסך הכל תואר ראשון במדעי האימון הגופני והוא משוכנע לחלוטין שהנו "הדבר הבא" בתחום, יזכה אולי בפרס ישראל הבא ועוד. תופעה, ללא צל של ספק. נציין ונאמר ששיגעון גדלות עשוי להתבטא גם  בהתנהגויות מסוגים שונים ודרגות חומרה שונות, החל באדם שתלטן יתר על המידה, המאמין כי הוא מעצב את סביבתו ואת אישיות הסובבים אותו לפי רצונו, ועד למקרים קיצוניים של הזיות ומחשבות-שוא, שבעקבותיהן האדם עשוי ללקות בפרצי אלימות פיזית או מילולית.
3. התנשאות –  על פי המילון ניתן לתאר תכונה זו כ: התפָּאֲרות, שחצנוּת (מילה נרדפת ליהירות,התרברבות והתפארות.זלזול בזולת, אגב הערכה עצמית מופרזת). במקרה זה מדובר על מצבים בהם תחושת הערך העצמי של אדם גבוהה במידה ניכרת מן הערך שמייחסים לו רוב האנשים סביבו. הרי גם במקרה זה תחושת הערך העצמי של האדם נעשית מנותקת מן המציאות והאדם, למעשה אינו מכיר בסתירות בינה לבין המציאות. אגב, כאשר אותו אדם מדגיש את עליונותו, נוהגים לכנות את התחושה "התנשאות" וכאשר האדם מחצין ומבטא את יתרונותיו ומשתבח בהם, נהוג לכנות תחושה זו בשם "שחצנות".

מסתבר שבקרב אנשי מקצוע בתחום אורח חיים בריא לא חסרים מקרים בהם מבחינים בתופעות הללו. לעתים, הדבר נראה, לא אחת – מעורר רחמים. ברם, ניתן להבחין במקרים בהם מדובר בהעלבה  והשפלה . כשעסקינן במגלומניות, למשל, כאמור, חלק מאנשי מקצוע הנם בכלל בעלי ידע חסר בתחום בו הם עוסקים ובשל תכונה אישיותית מסויימת הם מקנים לסובבים אותם (קליינטים, סטודנטים וכדומה), הרגשה שלכאורה הם המציאו את הגלגל וכל מילה או משפט הנם בחזקת 'דברי אלוהים חיים'.

נציין 3 מקרים אמיתיים (מתוך רבים אחרים):

• תחום העיסוק: הדרכה של אימונים אישיים, הרצאות בקורסי הכשרה למדריכי חדר כושר – עומר הנו בוגר תואר ראשון במדעי האימון הגופני של אחת המכללות בישראל. עומר חכם ושנון עד מאוד ואת לימודיו סיים בהצטיינות. עם זאת ארבעה  מקומות עבודה פיטרו את עומר בטרם עת וזאת בשל תופעה של נרקיסיזם והתנשאות חסרת תקדים של עומר על מתאמנים ומדריכים במועדון הכושר בו הוא עבד. אך לא רק, גם בבית ספר להכשרת מדריכים בו עומר הרצה ההתנהגות הייתה זהה מש שגרם לאנטגוניזם רציני של הסטודנטים, קולגות וכל מי שבא עימו במגע. כיום עומר עובד בתחום האימון האישי בלבד. וגם בתחום זה קשה לו להשתכר כראוי מכיוון שהקליינטים לא מתמידים ולאחר מספר שבועות או חודשים עוזבים ולא ממשיכים וגם לא ממליצים עליו לאף אחד ממקורביהם.
• תחום הרפואה – אבי הנו רופא (MD), אורטופד. בתפקידו בשנתיים האחרונות הנו מנהל מחלקה אורטופדית באחד מבתי החולים הגדולים בישראל. אבי , מבחינה מקצועית, מוכשר ומוערך בתחום ודי מבוקש בניתוחים הן בארץ והן בחו"ל. עם זאת הוא מתנהג בזלזול כלפי כל מי שבא עימו במגע (אחיות, סטאז'רים, קולגות, מטופלים ועוד). הוא מגלומן אמיתי ומתנשא גם על חלק מהרופאים והקולגות שלא פחות בכירים ממנו בבית החולים. בשל כך אבי כבר הוזמן ל- 2 שיחות בירור/נזיפה אצל מנהל בית החולים ונרשמו לו כבר מספר הערות בתיק האישי. למותר לציין שעתידו לוט בערפל וייתכן שעוד השנה, 2014 לא ימשיך בתפקידו הנוכחי.
• תחום התזונה – שלומי הנו דיאטן קליני מוערך ומצליח. הוא גם בעל תואר ראשון במדעי האימון הגופני. נציין ונאמר ששלומי אמנם בעל שני תארים ראשונים אך מבחינת ידיעותיו המקצועיות הנו בעל השכלה רחבה הרבה יותר ממרבית הקולגות  והעמיתים בתחום והוא  מוזמן על בסיס קבוע להרצאות בכנסים בארץ ובחו"ל. בנוסף, לשלומי יש קליניקה העוסקת בייעוץ לאורח חיים בריא, ירידה במשקל, אימון וכדומה. מסתבר שבעת ששלומי מגיע לכנס זה או אחר הבעיות האישיות שלו פחות באות לידי ביטוי אך כשהוא  מלמד בקורס או סדנה תופעת הנרקיסיזם והיחס המתנשא כלפי הנוכחים במסגרת בה הוא מרצה – שכיחים. במקרה זה נציין שהנוכחים בדרך כלל, במקרה של שלומי, נחלקים לשניים: חלק אחד שמעריץ אותו וחושב שהוא אלוהים בתחום אורח חיים בריא והחלק השני – שחש פגוע, מצביע ברגליו, מפסיק להגיע לפעילות ואף מתלונן  כתוצאה מכך שלומי מתקשה לגייס לקוחות חדשים לקליניקה הפרטית שלו וייתכן שכבר השנה, בשל כך היא תיסגר.

לסיכום, נרקיסיזם, מגלומניות והתנשאות, למרבה הצער, שכיחים במחוזותינו. ברם, לא נתפס מדוע אנשים לא מעטים מוכנים להתפשר ולקבל ייעוץ או אימון/טיפול מאנשי מקצוע מסוג אלה המתוארים לעיל ולסבול, בחלק מהמקרים, עימותים, אי נעימות ואף השפלות במקום לבחור איש מקצוע אחר (ויש בשפע!) בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה שתבוא לידי ביטוי במערכת יחסים שלו עם הזולת.