מעניין לדעת שעל פי החוק בישראל אין צורך לרענן את הידיעות בתחום זה או אחר ולמעשה התעודה של מדריך 'מן השורה' תקפה לכל החיים. למשל, תלמיד כיתה י"ב שעבר קורס מדריכי כדורעף בגיל 17 יכול גם לאמן עם התעודה בגיל 50 או 60 מה שקורה כמובן בפועל ברבבות מקרים וזאת בשל העובדה שאין צורך ללמוד במהלך כל השנים לאחר סיום הקורס. הדבר, אגב, שונה לחלוטין במרבית מדינות העולם בהן יש צורך מדי פרק זמן מסוים (בדרך כלל שנתיים) לצבור קרדיט ולקחת חלק בקורסים והשתלמויות שונים. בחלק מהארגונים במדינות השונות מדובר על 40 שעות לימוד ויותר. כך למעשה מבטיחים רמה מקצועית גבוהה של המדריכים בתחום האימון לסוגיו שהנו כה מורכב ומצריך התעדכנות על בסיס קבוע מדריכי חדר כושר ואחרים – תכני הלימוד החסרים בקורס ההכשרה הבסיסי מאת: ד"ר איתי זיו קורס מדריכי חדר כושר וקורס מדריכי מחול אירובי מהווים את הקורסים העיקריים עליהם יש פיקוח של הרגולטור. קרי, מנהל הספורט (משרד המדע והספורט) שממונה על כל הקשור לקורסי הכשרה אלה לרבות: אישור המרצים בקורס, תוכנית הלימודים, מקום הלימוד, אופן וסוג המבחנים וכדומה. המעניין הנו שהרגולטור לא מעורב בהתנהלות של מאות רבות של קורסי הכשרה שונים שמתנהלים מזה שנים בישראל ובחלקם ישנם מרצים ומדריכים ללא רקע אקדמי כלל ואפילו, לעיתים , כאלה שלא עברו קורס הכשרה בסיסי בתחום בו הם מלמדים. קורסים לדוגמה הנם: פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז, קיק בוקס, מתיחות, פיט בול, אימון אישי, הכנה לקראת גיוס ומה לא. קשה להאמין!.  אם כך, ישנם, למשל, קורסי מדריכי ספינינג,  TRX או מתיחות שיכולים גם להיערך בלימודים מרחוק דרך האינטרנט….. בלי לראות את האדם בכלל. חשוב להבהיר הנקודה שהרגולטור אחראי גם על קורסי ההכשרה בכל הקשור לענפי הספורט התחרותי (המצוינים בחוק הספורט) כגון: אומניות לחימה, אתלטיקה, משחקי כדור לסוגיהם ועוד

למרות זאת נציין שקורסי ההכשרה הבסיסיים בתחום העממי מכילים למעלה מ- 300 שעות לימוד וכוללים גם יחסית למוסדות לימוד במדינות שונות בעולם (שם, בחלק מהמקרים,  עוברים גם קורסי הכשרה אלה) מספר שעות מכובד של ממש.
חלוקת והקצאת שעות הלימוד בתוך מסגרת של 300 שעות בממוצע (בקורסי מדריכי חדר כושר בעיקר) נקבעו, כאמור, על ידי מנהל הספורט וזאת באמצעות וועדה מקצועית שכללה אנשי מקצוע מובילים מהתחום (כולל הח"מ). התוכנית הנה חדשה יחסית וקיימת למעלה משנתיים אך חסרה תכני לימוד חשובים ביותר. תכני לימוד אלה הנם, ככל הנראה הכרחיים להצלחה בתחום, הכוונה נכונה של המתאמנים השונים בחדרי כושר, סטודיו,  אימונים אישיים ועוד. נציין ונאמר שמכיוון שתכני לימוד אלה חסרים בקורסי ההכשרה הבסיסיים נוצרה תעשייה שלמה של קורסי הכשרה והשלמות לימודים שכולן (!) לא בפיקוח הרגולטור כך שכל מוסד לימוד או אדם פרטי עושה לפי דעתו וכאוות נפשו ובחלק מהמקרים מדובר בהנחיות ומתן כלים הזויים לחלוטין שבכלל לא לא עומדים בקנה אחד עם הנחיות הגופים המובילים בעולם בתחום כגון: ACSM, NSCA, ADA (ארגון התזונה האמריקאי), משרד הבריאות, האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועוד.  כל זאת פוגע באופן ממשי ביכולת המקצועית של המדריך הממוצע מכיוון שרק מעטים מאוד עוברים הכשרה נוספת לאחר לימודים בקורס ההכשרה הבסיסי. או אז, מצבים של ידע חסר מאוד בקרב המדריכים השונים – שכיח עד מאוד והמתאמנים הרבים בשטח (בסטודיו, חדרי כושר, בפארקים ועוד) יבצעו, סביר להניח, את האימונים לא באופן מושכל ומקצועי ובמקרה הטוב לא ישיגו את מטרת האימון שלהם ובמקרה הפחות טוב – עלולים להיפצע או אף להזיק לבריאותם.

התעודה תקפה לכל החיים

מעניין לדעת שעל פי החוק בישראל אין צורך לרענן את הידיעות בתחום זה או אחר ולמעשה התעודה של מדריך 'מן השורה' תקפה לכל החיים. למשל, תלמיד כיתה י"ב שעבר קורס מדריכי כדורעף בגיל 17 יכול גם לאמן עם התעודה בגיל 50 או 60 מה שקורה כמובן בפועל ברבבות מקרים וזאת בשל העובדה שאין צורך ללמוד במהלך כל השנים לאחר סיום הקורס. הדבר, אגב, שונה לחלוטין במרבית מדינות העולם בהן יש צורך מדי פרק זמן מסוים (בדרך כלל שנתיים) לצבור קרדיט ולקחת חלק בקורסים והשתלמויות שונים. בחלק מהארגונים במדינות השונות מדובר על 40 שעות לימוד ויותר. כך למעשה מבטיחים רמה מקצועית גבוהה של המדריכים בתחום האימון לסוגיו שהנו כה מורכב ומצריך התעדכנות על בסיס קבוע.

תכני לימוד החסרים (לדעת הח"מ) בקורסי ההכשרה הבסיסיים (לרבות קורס מדריכי חדר כושר)

1. אימון גיל הזהב – תוחלת החיים בכלל בעולם ובישראל – בפרט נמצאת בעלייה מתמדת ומומחים צופים שלתינוקות שנולדים בשנים אלו סיכויים רבים להגיע אף לגיל 100. מדהים! ישנם כיום מבוגרים רבים מעל גיל 65 וחלק ניכר מהם עוסק בפעילות גופנית ולכן יש צורך רב בידע מתאים להבנה של השינויים הפיזיולוגיים הרבים עם העלייה בגיל, בניית תוכנית מתאימה, תוכנית תזונה בקורלציה לכל המשתנים הרלבנטיים ומה לא. כל זאת על מנת לשפר את איכות החיים של המבוגר באופן ממשי. למרות כל האמור לעיל בתוכנית ההכשרה הבסיסית של מדריכים בספורט העממי מוקצית לתחום זה סך הכל 2 שעות אקדמאיות (קרי, שעה וחצי סך הכל).מה מומלץ לדעת הח"מ? לפחות 20 שעות לימוד של תחום מורכב זה המצריך הבנה מעמיקה בנושא ההזדקנות והאמצעים לשיפור איכות חיים והפחתת גיל פיזיולוגי- תפקודי. המעניין , בנוסף, הנו שחלק ניכר מהפרנסה של מדריכי אימון אישי מקורו באוכלוסייה המבוגרת.
2. אימון נשים – בעבר, בתוכניות לימוד ישנות יותר הוקצו שעות לימוד לתחום חשוב זה. הרי מעגלי החיים אצל נשים לא ממש זהה לזה של הגברים. מדובר על מחזור חודשי, שינויים הורמונאליים שונים, היריון ולידה (בתוכנית הבסיסית מוקצות סך הכל – שעתיים אקדמאיות), גיל המעבר, חשש לאנורקסיה במעגלי החיים (ובעיקר בגיל ההתבגרות), תופעת האמנאוריאה (הפסקה מחזור חודשי בשל רזון קיצוני, אימון יתר ועוד). לתחום זה אין כלל הקצאה של שעות לימוד. מספר השעות המומלץ על ידי הח"מ: 8 בממוצע.
3. שיקום מערכות שלד-שריר –  בשל העלייה המטאורית במספר העוסקים בפעילות גופנית ברמות השונות גם פציעות ספורט , למרבה הצער, תופסות חלק נכבד. לא סביר ולא הגיוני שבכל פציעה קלה יופנה מתאמן פלוני לפיזיותרפיסט או אורטופד. ישנן בעיות פשוטות שגם באמצעות הנחיות של המדריך ניתן לפתור אותן. בשל כך יש צורך במתן סדנאות מעשיות רלבנטיות לשיקום ומניעת פציעות ספורט וזאת על מנת לשפר איכות החיים של המתאמן 'מן השורה'. מספר שעות מומלץ – 15. נציין ונאמר שבקורסי ההכשרה הבסיסיים מוקדשות 15 שעות לימוד לפציעות ספורט. קרי , לכל תחום הפציעות – 30.
4. אימון אישי – כאמור לעיל תחום זה לא נמצא בפיקוח על ידי הרגולטור והחגיגה.. בעיצומה.כל מדריך כושר יכול להיות ללא קושי מדריך אימון אישי ואין בכלל צורך לעבור קורס זה באופן מסודר. בישראל אינך לומד להיות מדריך אימון אישי במרבית המקרים, אתה נעשה כזה….. קרי, בכל מועדון כושר או אחר הנך יכול לצפות במדריכים אחרים שמאמנים. במקרה הטוב, אלי תידרש לעבור הכשרה של יום- מספרר ימים באחת מהרשתות כושר כדי להיות מדריך אימון 'מן השורה'. זו אחת הסיבות, אגב, שקשה עד מאוד להתמקצע בנושא מכיוון שחסרה הכשרה מסודרת בתחום. הרי לא נקבעה מהי ההכשרה הרלבנטית למדריך אימון אישי ומה חשוב שיידע ומה לא. בכל מקרה מדובר בתחום ב-"ה הידיעה". קרי, עיקר הפרנסה של מדריכי כושר מקורה באימונים אישיים. מספר שעות הלימוד המומלץ – 30.
5. אימון קטינים –  מדובר על פי חוק בבני 6-18. בפועל, בקורס מדריכי חדר כושר מוקצות שעות לימוד לאימון בחדר הכושר לקטינים. בפועל, חסרים כלים יישומיים מהותיים באימון שלא בחדר הכושר. קרי: אימון בפארק, אימונים אישיים בבית, אימונים בקורלציה לגיל הילד והבגרות  הנפשית, בעיות בריאותיות שונות ועוד. מספר שעות הלימוד המומלץ – 15.
6. אימון לשיפור יכולת ספורטיבית אצל ספורטאים בכל הרמות –  בקורסי ההכשרה הבסיסיים לא מוקצות שעות לימוד לשיפור יכולות ספורטיביות שונות כגון: כוח מתפרץ, קואורדינציה, סבולת וכדומה. מדובר בתחום חשוב מעין כמוהו ויש צורך לא רק בלימודים עיוניים, אלא בעיקר – מעשיים. לא מעט מתאמנים 'מן השורה' מבצעים אימונים כמו ספורטאים והם פוקדים את חדרי הכושר ומקומות אימון אחרים, משתתפים בתחרויות 'איש הברזל ' וכדומה  ויש צורך בקבלת כלים יישומיים באימון שלהם. מספר שעות הלימוד המומלץ – 10.
7. פיתוח גוף תחרותי – בתוכנית הההכשרה הבסיסית (חדרי כושר) מוקצות סך הכל 2 שעות לימוד לתחום זה שנמצא בעלייה מתמדת בעולם בכלל ובישראל – בפרט. ישנם 4 איגודים של פיתוח גוף בישראל ונערכות תחרויות על בסיס קבוע. המצב האבסורדי , אגב, הנו שכל מפתח גוף חובבן, סביר מאוד להניח, שהנו בעל ידע יישומי רב יותר מכל מדריך ממוצע!. לא הגיוני כלל. יש צורך, אגב, ללמוד ולקבל כלים בנושא של שימוש בסטרואידים אנבוליים – לא רק סכנות אלא אילו חומרים קיימים בתחום, אופן השימוש, בעיות, השלכות על הרכב הדם ועוד. מספר שעות מומלץ – 15.
8. Wellness – תחום אורח חיים בריא עשה כמה קפיצות מדרגה בשנים האחרונות ונמצא במגמת עלייה רצינית. למרות זאת, תחום זה לא נלמד כלל בקורסי ההכשרה הבסיסיים ומעט מסגרות יש לקורסי המשך שלא תחת פיקוח הרגולטור. מדריך כושר שעבר קורס הכשרה בסיסי ממש חסר כלים בנושא זה ויתקשה עד מאוד לבנות תוכנית כוללת לשיפור מצב בריאותי ואיכות חיים לאדם 'מן השורה'. מספר שעות מומלץ ללימוד התחום – 30.
9. מטודיקה וכלים יישומיים באינטליגנציה רגשית – על מנת להצליח בתחום האימון והחינוך בכלל, חשובה מטודיקת ההדרכה ובד בבד  – רמת האינטליגנציה הרגשית. ללא יכולת גבוהה של שני פרמטרים אלה, סביר להניח, יחול קושי רב להצליח בתחום. את שניהם ניתן ללמוד וכמובן להשתפר. כיום בעולם וגם בישראל משקיעים משאבים רבים בשני תחומים אלה על מנת לשפר איכות השירות ושביעות הרצון. אם כך, גם בקורסי ההכשרה הבסיסיים אולי הגיע הזמן. מספר שעות הלימוד המומלץ – 15.
10. ניהול ושיווק – כיום מדריך אימון אישי הנו בעצמו מהווה עסק! הוא צריך ללמוד איך להתנהל בשוק כה מורכב ותחרותי, מה לעשות, מה לא לעשות, שיווק, מיתוג ועוד. מדובר רק על קבלת כלים בסיסיים בלבד על מנת שיצליח בצעדיו הראשונים בתחום. למרבית המדריכים אין בכלל את הכלים הנחוצים להצלחה ולכן רבים מהם (אפילו המקצועיים מאוד) עוזבים את התחום וחבל עד מאוד. מספר שעות להכשרה בסיסית בתחום – 10.

לסיכום, ייתכן שיש מקום לשלב תכנים אלה המוצעים לעיל בתוכנית ההכשרה הבסיסית על מנת שמדריך כושר יוכל לקבל כלים יישומיים להצלחה בתחום ובאמת להוביל את המתאמנים ברמות השונות להשגת מטרתם. כך גם לשפר באופן מהותי את רמת המקצועיות, התמדה בתחום האימון ואורח חיים בריא ועוד.