הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היא הפרעה נוירו התפתחותית שתסמיניה העיקריים הם קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, היום מוכרים גם תסמינים אחרים ולעיתים לכאורה "הפוכים": מוסחות, מהירות עיבוד איטית והיפואקטיביות – מעין תת פעילות. תסמינים אלה מאפיינים הפרעות קשב "שקטות". (ADD). על פי נתוני משרד הבריאות כ- 10-5% מהילדים בישראל סובלים מהפרעות קשב וריכוז. הפרעת הקשב היא מולדת ואינה "נעלמת" עם השנים. אומנם מדובר בהפרעה רפואית, אולם בשל מורכבותה ישנן השפעות נרחבות מעבר ללמידה, גם בחיי היום יום ככלל- הפן הפסיכולוגי התנהגותי הוא משמעותי. מכאן שמעבר להתערבות רפואית, נדרשת פעמים רבות התערבות טיפולית רגשית, פארפואית ולימודית:התערבות טיפולית רגשית אצל איש מקצוע, לימוד הילד בטיפול והתנהלות במצבים שונים. בדומה לכך שנמצא כי פעילות ספורטיבית היא בעלת השפעה חיובית על כלל האוכלוסיה, נמצא כי לפעילות ספורטיבית השפעה מיטיבה גם על הלוקים בהפרעת קשב על פני כל הרצף: מ"היפואקטיביים" ועד היפראקטיביים, כאשר חשוב לציין כי האפקטיביות משקפת את מידת התאמת הפעילות לתסמינים כמו גם התייחסות המאמן באופן מותאם ונכון אל המתאמן. על כן, חשוב מאוד להבין ולהכיר את סוגי הפעילות הגופנית האפשריים, ולאיזה ילדים מתאמנים הם מתאימים:
- הן אימון אנאירובי והן – אירובי אפקטיביים להפרעות קשב. האימון האירובי חשוב שיהיה מאופיין בכזה שהדופק בעת ביצוע הפעילות האירובית – גבוה. מדובר, אגב, על רמת נשימה כזו שהנה 50% מיכולתו של הגוף לצרוך חמצן.
- אימונים של 4- 7 פעמים בשבוע – מומלצים. אין מה לחשוש שילדים יתאמנו גם כל יום ולפחות לפי הנחיות הארגונים המובילים כמו, למשל, ה- ACSM (האקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט) ואחרים חשוב שילדים יתאמנו לפחות שעה מדי יום ביומו בכל ימות השבוע וניתן גם לא ברצף.
- טיפול תרופתי אינו במקום הפעילות הגופנית או להיפך ובכל מקרה, יש צורך בהנחייה של איש מקצוע בתחום שיתווה את הדרך הנכונה לטיפול.
- ,מכיוון שהפרעות הקשב רבות ומגוונות ושונות מילד לילד חשוב להתאים את הפעילות הגופנית באופן אישי, לאתגר את הילד בפעילות הגופנית, אך מנגד יש לתת תשומת לב לדרגת הקושי של המשימות (ראה בטבלה הבאה):
- מתן חיזוקים חיוביים חשוב עד מאוד כשמדובר בילדים ובעיקר – עם ילדים הסובלים מהפרעות קשב שונות.
- חשוב להראות לילדים את המקומות שבהם הצליחו, השתפרו והתקדמו מכיוון שהדבר יתרום לבניית הביטחון העצמי.
- להיות עקביים בביצוע הפעילות הגופנית, ההנחיות ובכלל – הדרך שהותוותה ונראה שיש תוצאות.
בטבלה שלפניך מצוינים המאפיינים של הפרעות קשב אצל ילדים וסוג האימון הגופני שעשוי להתאים להם
מס"ד | המאפיינים של הפרעת הקשב | סוג האימון המתאים |
1. | ילדים חסרי מנוחה שמתקשים לשבת לאורך זמן | פעילות אירובית נמרצת בפארק או במקום פתוח. כמו כן, פעילויות כגון: כדורסל, כדורגל, משחקי ריצה וכדומה |
2. | חוסר המנוחה מרוכז בעיקר באיברים מסוימים בגוף (לדוגמה: בגפיים התחתונים), | קיקבןקסינג, ריקודים המלווים במוסיקה קיצבית – עשויים להתאים |
3. | לילדים אגרסיביים (או אלימים) | מומלץ לבחור בסוג של פעילות נמרצת אישית ולא קבוצתית. לדוגמה: ריצה, רכיבה על סוסים ואף – גלישת גלים (תלוי בגיל הילד והעדפותיו) |
4. | ילדים חולמניים בעלי קושי להתרכז | תתאים פעילות נמרצת אישית כגון: קרטה, ג'ודו ויוגה מסוגים מסוימים |
8. | ילדים בעלי קושי בהתמצאות במרחב חשוב | חשוב להתאים פעילות הכוללת התמצאות במרחב. אימוני OUTDOOR שונים עם משימות וכדומה |
9. | לילדים עם קושי במוטוריקה גסה | נמליץ על פעילות הכוללת שימוש רב ומושכל באביזרים |
10. | לילדים מגושמים המאופיינים בקואורדינציה לקויה | עשויים לעזור תרגילים של הצלבה לדוגמה קירוב מרפק לברך בשכיבה על הגב ועוד. |
לסיכום, ניתן לשפר באופן ממשי את איכות חייו של ילד הסובל מבעיות קשב וריכוז באופנים שונים. כמובן, שחשוב לעשות זאת עם הדרכה של איש מקצוע מוסמך כמו: פסיכולוג/ פסיכולוג ספורט, נוירולוג, פסיכיאטר, מאמן כושר עם התמחות באימון ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, דיאטן קליני עם התמחות בתחום הספורטיבי (במידה והילד עוסק בכך על בסיס קבוע) ועוד.
ד"ר איתי זיו (Ph.D) יעוץ |הרצאות | השתלמויות | בספורט ואורח חיים בריא לקהל הרחב והמקצועי כאחד.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים, ויחד עם פרופסור דרור שגיא, הוציא לאור את הספר : "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח".
דגנית גלסמן – פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט