הנטייה הטבעית של כולנו כמבוגרים היא להניח שמסרים שונים שמופנים לילדים הם בהכרח מותאמים עבורם, ולמעשה אין צורך לבצע בקרה וניתן לחשוף את הילדים לתוכן הנ"ל באופן חופשי. כבר ב- 1975, התייחס ברונו בטלהיים בספרו "קסמן של האגדות ותרומתן להתפתחותו הנפשית של הילד", לעובדה כי באגדות הילדים הקלאסיות, החל משלגיה, עובר דרך סינדרלה וגומר בעמי ותמי, ישנם תכנים מפחידים ומאיימים במיוחד, אשר כיום כמעט ולא מופיעים בספרות הילדים.

אנו חיים בעידן של שפע

כאשר האם ניזונה היטב אזי גם התינוק בהתאמה, וזאת בשל המזון שהינו בשפע, עשיר מבעבר וכן תחליפי החלב רובם ככולם מועשרים. ילדים, בניגוד למבוגרים, זקוקים לקלוריות נוספות ולרכיבי מזון ייחודיים על מנת לספק את צורכי הגדילה וההתפתחות שלהם, שהרי הם גדלים ומתפתחים – בניגוד למבוגרים אשר הגיעו לשיא גובהם והתפתחותם הפיזית. כאשר ילדים צורכים את המזון המתאים עבורם, הם עולים במשקל הנכון לגילם ולגובהם. לעומתם, ילדים שצריכת הקלוריות שלהם גדולה מהנדרש או שתזונתם אינה נכונה מבחינת מרכיביה, עולים במשקל מעבר לדרוש להם לצריכה, ומכאן עודף משקל כבר בגיל צעיר. רבות נכתב על הסכנות הבריאותיות הנובעות ממשקל יתר גם בגילאים צעירים – כיום ישנם ילדים צעירים הסובלים מסוכרת מסוג 2שפעם הייתה נחלת המבוגרים למשל. מעבר לסכנה הבריאותית ישנן כמובן השלכות גם על הפן הרגשי ובראש ובראשונה – פגיעה בדימוי העצמי, בביטחון עצמי ועוד. להלן עיקרי המשתנים הקשורים לירידה באיכות החיים של ילדים ובני נוער הסובלים מעודף משקל…

הדימוי העצמי

מהווה למעשה "סט" של ערכים ותכונות שהאדם מייחס לעצמו ופועל לפיהם. הוא מתפתח כבר בגיל צעיר ואצל ילדים הסובלים מעודף משקל הינו במקרים רבים נמוך לעומת אלה שאינם סובלים מכך. אגב, המעניין במיוחד הינו שילדים ומתבגרים שעברו שינוי וירדו במשקל ואף באחוזי שומן, לא אחת עדיין סובלים מדימוי עצמי נמוך שלא נמצא בהלימה למצב הנוכחי שלהם. הדבר גם אופייני למבוגרים. לכך השלכות, כמובן, על איכות החיים.

יכולת תנועתית

עודף משקל בכל הגילאים בכלל ובפרט אצל ילדים, פוגע ביכולת התנועתית היומיומיות וכמובן הספורטיבית. עודף משקל משפיע לשלילה על שיווי המשקל, ביצוע תנועות פשוטות כמו עמידה על רגל אחת, עליית מספר מדרגות ללא הפסקה, ביצוע פעולות קצרות עצימות (לדוגמה: ריצה קצרה לאוטובוס) ועוד.

ירידה בתחושת המסוגלות באופן כללי

בשל דימוי עצמי וביטחון עצמי ירודים, גם כשמדובר, בחלק מהמקרים, על פעולות פיזיות שאותו ילד יכול לבצע בנקל, חלה ירידה ביכולת המסוגלות האישית שלו והוא כלל לא מנסה לבצע זאת. מדובר במשימות פשוטות: ייתכן במסגרת שיעור חינוך גופני בבית הספר, עבודות בית שונות שהוא עושה עם ההורים או לבד ועוד. לכך השפעה שלילית גם על איכות החיים.

כושר גופני ירוד ואי השתתפות במסגרות ספורטיביות וחברתיות שונות

כושר גופני ירוד בכל הגילאים בחיים מהווה בעיה בפני עצמה. כשמדובר על ילדים ומתבגרים קיים גם את הפן החברתי שייפגע גם הוא, ככל הנראה. לדוגמא, רכיבה משותפת על אופניים של חברי הכיתה שאותו ילד בעודף משקל חושש להשתתף בה מכיוון שהוא סבור שלא יעמוד בהצלחה באותו טיול/נסיעה, משחקים משותפים של חברי הכיתה/בית ספר בזמן הלימודים בבית הספר, חוג ואחריהם. אם מדובר על משחקים בהם יש אלמנט של תחרות או משחקים כמו תופסת, מחניים ועוד, הרי ילד בעודף משקל הינו מטרה נייחת במקרה זה לצבירת נקודות לקבוצה היריבה. מכאן גם גובר הסיכוי שהוא לא ירצה גם לקחת חלק בפעילויות מסוג זה.

משובים שליליים שניתנים על בסיס קבוע

ממורים, הורים, חברים וכדומה על משקל הילד, התנועה שלו, אי הצלחה במשימות שונות ועוד. אזי, אותו ילד, כבר טרם ביצוע המשימה, יודע שייכשל וזה, כמובן, מה שגם יקרה. לכך השלכות שליליות על הדימוי העצמי, המעמד בכיתה ועוד. מהסביבה, במקרה זה, נוצר מעגל קסמים של משובים שליליים הגורמים לבידוד אשר גורם להתכנסות ולעיתים קרובות להגברת האכילה וחוזר חלילה עד מצב של עודף משקל קיצוני ואף התפתחות של תסמיני דיכאון.

הימנעות מאכילה בחברה או בקרב המשפחה

בשל הביקורות שניתנות, בחלק מהמקרים על בסיס קבוע, או המבטים החודרים והמעליבים של ההורים, חברים ואף אנשים זרים בצלחת של הילד ובמה שהוא אוכל, נוצרת הימנעות מאכילה בפרהסיה. לא ייאמן! אזי, הילדים אוכלים בסתר, בלילה, מכינים סליק עם אוכל למקרה חירום ועוד, והמעניין הינו שההורים והסביבה, במקרים אלה, כלל לא מבינים איך הילד סובל מעודף משקל אם אינו אוכל כלל בחברה, בבית, בבית הספר ועוד…במקרים אלה ייתכנו מצבים של דילוג על ארוחות מאוד חשובות במהלך היום כמו ארוחת בוקר, עשר ועוד.

 

מצוקות רגשיות הנובעות מ"הצקות" חברתיות או הערות שליליות חוזרות ונשנות

שכיחות במיוחד אצל ילדים ומתבגרים הסובלים מעודף משקל. אזי מדובר, בחלק ניכר מהמקרים, בשימוש במילות גנאי מעליבות על ידי הילדים שלבסוף אפילו מושרשות עד כדי כך שגם שהילד לבסוף ירד במשקל ועם BMI תקין, עדיין ממשיכים לכנות אותו בשמות הגנאי מכיוון שמדובר על שם נילווה לשם האמיתי שלו. עצוב מאוד. לכך השפעה עצומה על מצוקה רגשית שלילית אצל אותם ילדים.

סטיילינג

בעייתי לילדים ומתבגרים הסובלים מעודף משקל. בחלק ניכר מהמותגים (בדומה למבוגרים) ישנן מידות עד גבול מסוים. כך שמידה גדולה במיוחד כלל לא קיימת ויש צורך במותגים מאוד ספציפיים או בבגדי מבוגרים ולא באופנה המאפיינת את הילדים הרגילים שהינם במשקל תקין, פרזנטטיביים יייתכן וכדומה. במקרים כאלה הילד ירגיש שונה, אחר, מבוגר אולי מגילו (ביגוד מאוד משפיע על הנראות הכוללת והגיל האסתטי) ועוד.

פשרות בבחירת בני זוג

בדומה למבוגרים, עודף משקל אצל ילדים מתבגרים קשור גם לפשרות מסוגים שונים. אזי, ילד בעודף משקל הרי הינו, במרבית המקרים, גם עם ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוכים, לכן גם הסיכוי שיפנה לבקשת חברות מבן/בת הכיתה שהינם נחשבים "מקובלים", פרזנטייביים במיוחד, ספורטאים (אולי) ועוד – נמוך במיוחד. אזי, מדובר על מצבים עצובים למעשה בהם ישנה פשרה על בני הזוג הנבחרים (אם בכלל יש בני זוג בשל עודף המשקל) ותשלום מחיר לא קטן על כך.

אפליה במשפחה

שכיחה למדי בנושא זה. לעיתים, הילד הסובל מעודף משקל הינו היחידי במשפחה שבה כולם רזים או במשקל ממוצע. ההורים, אחים וכדומה, לא אחת, מפלים בין האחים בכל הנוגע לגבולות, למי מותר לאכול מה, הביקורת שניתנת על אכילה של דבר מה שלא מומלץ ועוד.

בנות בעודף משקל ש"קלות להשגה" בהיבט המיני

בשל חוסר בתשומת לב לילדים הסובלים מעודף משקל, אחת מהתופעות הינה שאותן בנות, על מנת להיות מקובלות בחברה, או אולי כדי להעלות את המיניות שלהן בחברה/בכיתה – תהיינה חופשיות באופן בולט וקיצוני (לא בהלימה בחלק מהמקרים לגילן הכרונולוגי) מבחינה מינית. אי לכך, ניתן להבחין באותן בנות בעודף משקל שכבר בגילאים צעירים מקיימות יחסי מין או מעשים מיניים אחרים ועוד. לא בהכרח מתוך רצון אמיתי לעשות זאת, אלא מסיבות אחרות של צורך להיות מקובלות, חלק מהחברה, לעורר ייתכן, קנאה ועוד. והבעייתי במיוחד הינו שבחלק ניכר מהמקרים אותן בנות כלל לא מעוניינות לעשות זאת מבחינת משיכה, חיבה לאותו בן/בת זוג וכדומה.

אי השתתפות במסגרות מסוגים שונות

טיולים שנתיים, אירועי ספורט, אירועים משפחתיים, טיולים בחו"ל המצריכים מאמץ גופני ועוד. כל אלה מהווים רק רשימה חלקית של אותן מסגרות. ניתן לציין, לדוגמא, זוג ילדים בעודף משקל מהותי, בני 14 שגרים בבית דירות (קומה 7) ממרכז הארץ. בזמן הפסקת החשמל המעליות לא עבדו, ואותם אחים חששו מאוד לצאת מהבית מכיוון שחששו שלא יוכלו לעלות חזרה… וכך יום וחצי הם לא יצאו מהבית, "נכלאו" בבית ולא הלכו לבית הספר, למרות מחאת ההורים שאגב, גם שניהם סובלים מעודף משקל ממשי.

לסיכום, עודף משקל בכל גיל הינו בעייתי ולא מומלץ. ברם, בגילאי הילדות וההתבגרות יש לכך השלכות רבות מבחינה פסיכולוגית, חברתית, פיזית ועוד וחשוב להביא זאת בחשבון ולטפל בבעיה כשהיא עדיין קטנה.

הכותבים הינם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il

גלילה לראש העמוד