Angry faceאימונים לא מתאימים ו/או לא אפקטיביים לחיזוק מערכות שלד-שריר – מעניין לדעת שגם ילדים שמתאמנים ומבצעים בעיקר פעילות גופנית על בסיס קבוע (לרבות  אירובית) לא ממש ניתן לצפות מעלייה במסת השריר או בטונוס השריר. זאת מכיוון שמדובר על פעילות שמטרתה הנה בכלל שיפור מערכת קרדיווסקולרית ולא חיזוק שרירים או העלאת מסת הגוף הרזה. לכן, בפעילות גופנית שכיחה כמו: הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה (בעיקר אם מבוצעים סוגי פעילויות אלו בקצב קל-בינוני) ניתן לשפר בהחלט היכולת האירובית אך הרבה פחות היכולת האנאירובית. גם לכך השלכות שליליות על מסת השריר, טונוס השריר, אסתטיקה כוללת ועוד.

המלצות ה- ACSM (הקולג האמריקאי לרפואת ספורט) – למבוגרים ההמלצה הנה לפחות ביצוע של 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית. ומה עם ילדים? מדובר על לפחות שעה ביום של פעילות גופנית מכל סוג. ובמידה ומדובר על ילדים הסובלים מעודף משקל, ההמלצה אף – 220 דקות של פעילות גופנית במהלך השבוע. נכון לשנת 2016, סביר שנבחין בילדים מעטים שמבצעים פעילות גופנית בהיקפים אלה. אגב, בדומה לקשישים, הבעיה אינה, במרבית המקרים, זמן פנוי, אלא סדרי עדיפויות בנושא זה.

ילדים ומתבגרים המאופיינים בהתנהגות ואורח חיים כמו של קשישים – תופעה שכיחה

בעיות יציבה,השמנה בטנית משמעותית, אורח חיים סדנטרי – יושבני, הזנחה גופנית מהותית, אחוזי שומן גבוהים משמעותית מהמומלץ, משקל גוף גבוה, ויטאליות נמוכה, בדידות,  בעיות פסיכולוגית, דיכאון ועוד, כל אלה מהווים   מהווה רק רשימה חלקית של בעיות האופייניות אצל חלק מילדים ומתבגרים נכון לשנה הנוכחית – 2016. קשה להאמין, אך מדובר בבעיות שבחלקן הגדול זהות לאנשים מבוגרים ואף לקשישים. ממש  עצוב. נציין ונאמר שמדובר  הרי בדור ה- Z,  שנולד  לתוך הטכנולוגיה, מכשירים חכמים, תקשורת שבעיקר מושתתת על טכנולוגיה ועוד. בהחלט ניתן לראות באותם ילדים ומתבגרים בבואה של קשישים או לפחות להעריך (בחלק מהמקרים) באיזה מצב ייתכן שיהיו מבחינה גופנית,  בריאותית ואסתטית. בנוסף, לא ניתן להתעלם מחוסר התזוזה ואורח החיים הסדנטרי- יושבני המאפיין דור זה.. נציין שמספר שעות המסך של ילדים ומתבגרים בשנים האחרונות הנו בלתי נתפס ולא נדיר למצוא כיום ילדים ומתבגרים הצופים שעות רבות מדי יום ביומו בטלביזיה, עסוקים במכשירים חכמים מסוגים שונים ועוד.
בעיות בריאותיות שונות שכיחות כיום אצל ילדים הסובלים מעודף משקל ו/או לא מבצעים בכלל פעילות גופנית יומיומי או ספורטיבית. ידוע שישיבה של שעות רבות במהלך היום קשורה להשמנה, העלאת הסיכון ללקות במחלות מסוגים שונים (למשל, סוכרת), השמנה ועוד. או אז, ניתן להבחין בילדים רבים שממש מסגלים לעצמם הרגלים כמו של קשישים המבוגרים מהם למעשה בכמה דורות. אם כך, מה מאפיין את אותם ילדים שמתנהגים ואף מבחינה גופנית מרגישים ונראים כמו קשישים:
1. בעיות יציבה שונות – שכיחות באופן כללי באוכלוסייה ואצל ילדים בעלי אורח חיים יושבני ולא פעיל במיוחד. ליקויי יציבה שכיחים עשויים להיות: היפרלורדוזיס**, היפרקיפוזיס*, כתפיים שמוטות ועוד. לכך השלכות על משתנים לא מעטים. או אז, חשוב במיוחד לבצע פעילות גופנית מותאמת ספציפית ועל בסיס קבוע לבנות תוכנית אימון מתאימה בה מושם דגש גם על סוג ליקוי היציבה ובד בבד – מתן כלים לשיפור איכות החיים.
2. השמנה בטנית בעיקר – שכיחה אצל מבוגרים בכלל ובגיל המעבר ובגיל מבוגר יותר – בפרט. נציין שהשמנה בטנית בעייתית ומסוכנת יותר מהשמנה אגסית וחשוב להביא זאת בחשבון. השמנה קשורה גם במידת הפרשה/אי הפרשה של הורמונים מסוימים הקשורים להגברת הבעיה.   ברם, להבחין בקשיש/ה הסובלים מהשמנה בטנית חריפה, לצורך העניין, מחזה פחות עצוב ובעייתי מאשר לראות זאת אצל הדור הצעיר שעוד טרם הגיע לגיל ההתבגרות. הבעיה הנוספת שחשוב להאיר הנה הצטברות אפשרית של תאי שומן בגילאי הילדות, מה שמגביר הסיכוי שאותו ילד יהיה גם מבוגר שמן.
3. מסת שריר וטונוס שרירי ירודים – אי ביצוע פעילות גופנית בכלל ופעילות גופנית אנאירובית – בפרט, קשורה בירידה במסת השריר מחד ובירידה בטונוס השריר (מתח שרירי), מאידך. אצל ילדים/מתבגרים בשנים האחרונות ניתן להבחין בכך באופן משמעותי יותר מאשר בשנים עברו.
4. אימונים לא מתאימים ו/או לא אפקטיביים לחיזוק מערכות שלד-שריר – מעניין לדעת שגם ילדים שמתאמנים ומבצעים בעיקר פעילות גופנית על בסיס קבוע (לרבות  אירובית) לא ממש ניתן לצפות מעלייה במסת השריר או בטונוס השריר. זאת מכיוון שמדובר על פעילות שמטרתה הנה בכלל שיפור מערכת קרדיווסקולרית ולא חיזוק שרירים או העלאת מסת הגוף הרזה. לכן, בפעילות גופנית שכיחה כמו: הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה (בעיקר אם מבוצעים סוגי פעילויות אלו בקצב קל-בינוני) ניתן לשפר בהחלט היכולת האירובית אך הרבה פחות היכולת האנאירובית. גם לכך השלכות שליליות על מסת השריר, טונוס השריר, אסתטיקה כוללת ועוד.
5. מצב בריאותי גרוע – ילדים ומתבגרים, גם אם אינם סובלים מעודף משקל, עצם היותם לא פעילים ויושבים שעות רבות מול טלביזיה, מחשב וכדומה חשופים לבעיות בריאותיות רבות ומגוונות. ברם, חשוב  להאיר העובדה שבמידה והילד/מתבגר כבר לוקה במחלה מסויימת, אימוץ אורח חיים בריא (כולל, כמובן, ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע) יתרום רבות לשיפור איכות החיים ולכן זה חשוב במיוחד.
6. אכילה בחוץ –  ידוע שאנשים מבוגרים (לרבות אלה שהנם בפנסיה) צורכים כמות קלוריות רבה משמעותית מאשר הם אמורים לצרוך (וזאת ביום יום). זאת ביום יום. מכאן הדרך להשמנה – קצרה מתמיד. בדומה לאותם קשישים ניתן כיום לראות ילדות בגיל 11-12 בקירוב שיושבות על בסיס קבוע בבתי קפה כחלק מהבילוי הקבוע שלהן. לא ייאמן. ומה עם פעילות גופנית בחוץ?, משחק עם חברים? טיולי אופניים בפארק? כנראה לא בדור הנוכחי……
7. ויטאליות ירודה במיוחד – כשחושבים על ילדים/מתבגרים עולות מחשבות שונות הקשורות (חלקן הגדול) באנרגיות, חיוניות, פוזיטיביות, תנועתיות, חיוכים אולי ועוד. האם זה באמת קורה? האם הילדים באמת כאלה? כמובן שחלקם. אך החלק האחר – ממש לא!. זאת מסיבות שונות ומשונות כמו: מצב נפשי, דיכאון, השמנה מופרזת ודחייה על ידי הסביבה, דימוי עצמי וביטחון ירודים במיוחד, אי ביצוע פעילות גופנית כלל או ביצועה באופן לא אפקטיבי ועוד. מדובר, לעיתים, במצב אבסורדי של ממש בו מבחינים בילדים עם אנרגיות וחיוניות כמו של אדם זקן. מאופיין בכך שאינם רוצים לקום מהכורסא, מסרבים לכל ביצוע של פעילות גופנית, עייפים תמידית (פיזית ונפשית כאחד) ועוד.
8. המלצות ה- ACSM (הקולג האמריקאי לרפואת ספורט) – למבוגרים ההמלצה הנה לפחות ביצוע של 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית. ומה עם ילדים? מדובר על לפחות שעה ביום של פעילות גופנית מכל סוג. ובמידה ומדובר על ילדים הסובלים מעודף משקל, ההמלצה אף – 220 דקות של פעילות גופנית במהלך השבוע. נכון לשנת 2016, סביר שנבחין בילדים מעטים שמבצעים פעילות גופנית בהיקפים אלה. אגב, בדומה לקשישים, הבעיה אינה, במרבית המקרים, זמן פנוי, אלא סדרי עדיפויות בנושא זה.לסיכום, ילדים ומתבגרים יכולים בנקל לסגל לעצמם התנהגויות שונות הדומות לאלה של הקשישים. חשוב לאבחן זאת בשלב מוקדם ככל שניתן על מנת לטפל בבעיה כשהיא עדיין קטנה. מכיוון שחיים סדנטריים (יושבנים) מול מסכים וטכנולוגיות מתקדמות המאפיינים את הדור הצעיר, משפיעים לרעה על איכות החיים בהווה ואם לא יחול שינוי משמעותי תהיה לכך השלכה גם על חייהם כבוגרים.

______________________________

*היפר קיפוזיס (קיפוזה) Hyper Kyphosis
ליקוי יציבתי בו הקמר של בית החזה גדול יתר על המידה, השכמות נוטות לפנים והלורדוזה הצווארית גדלה.
קיימות שתי תופעות נלוות שכיחות בהיפר קיפוזיס:
א. כתפיים שמוטות – ליקוי בו הכתפיים נעות לפנים כתוצאה מקיצור שרירי החזה וחולשת שרירי הגב העליון.
ב. ראש נטוי לפנים – מצב  בו הראש נע לפנים ופתח האוזן נמצא לפני שיא השכמה. בדרך כלל מלווה בהגדלת הקשת הצווארית.**היפר לורדוזיס (לורדוזה) Hyper Lordosis
ליקוי יציבתי בו הקשת המותנית גדולה יתר על המידה. ליקוי זה מלווה לרוב באגן מסובב לפנים וברכיים בפשיטת יתר.