עם העלייה בגיל חלים שינוים רבים בתפקוד האדם באופן כללי והם מתבטאים בירידה בתפקוד של מערכות הגוף השונות, עלייה במשקל הגוף ובאחוזי השומן התת עורי, הרעה (לעיתים) של המצב הבריאותי, שינויים בהופעה החיצונית, ירידה בויטליות היומיומית ועוד.
הירידה העקיבה מתרחשת בכל מהלכי החיים ולא ניתן לעצרה, אך כן ניתן לעכבה באופן משמעותי. לפיכך, שכיח להבחין, לעיתים, באנשים מבוגרים השומרים באדיקות על מסגרת של אורח חיים בריא בכלל, ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע ושמירה על תזונה נכונה – בפרט ונראים ומתפקדים מצוין, לעיתים, אף יותר מאנשים צעירים מהם בשנים רבות.
ידוע שעל מנת לשפר מצב בריאותי, להפחית במשקל ובאחוזי שומן ועוד, יש לשים דגש רב על שני פרמטרים קרדינאליים (עיקריים) – פעילות גופנית ותזונה.
אימוץ הרגלים לא נכונים בשני התחומים האלה הנם מתכון די בטוח להופעת בעיות מסוגים שונים. כגון: בריאות, מצב תפקודי, השמנת יתר, מצבי רוח ועוד.

מכיוון, שהן תחום האימון והן תחום התזונה מורכבים ביותר, יש צורך בידע רב על מנת להתאמן באופן מושכל, להקפיד על תפריט תזונתי מאוזן הנמצא בהלימה למצב הבריאותי, כושרו הגופני, אורח החיים ועוד של האדם. מסתבר, שרבים מהאנשים מנסים להקפיד על הכללים של אורח חיים בריא, אך בשל ידע חסר אינם משיגים את מטרות האימון שקבעו לעצמם.
מעניינת העובדה שכשמדובר באוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים בכלל ואוכלוסיה מבוגרת – בפרט, גם למדריך ממוצע שעבר קורס מדריכים בסיסי צפוי להתעורר קושי בבניית תוכנית אימונים מתאימה ומתן הנחיות לתזונה נבונה. נוסיף ונאמר שביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע ובמקביל – שמירה על "תזונה נכונה" לא בהכרח יובילו לתוצאות הרצויות מכיוון שלכל אדם באשר הוא (בעיקר מבוגר), חשובה ההתאמה הספציפית של האימון מחד, והתפריט התזונתי – מאידך. אנשים שבוחרים שלא להיעזר באנשי מקצוע לשם השגת מטרות אימון, ייתכן שהנם מבצעים אימונים כלל לא אפקטיביים ובד בבד מאמצים תפריט תזונתי שלא מותאם עבורם באופן ספציפי.
להלן מספר דוגמאות הממחישות את הצורך בייעוץ מקצועי:

1. הפחתת גורמי סיכון למחלות שכיחות (כגון: סוכרת, סרטן, אוסטיאופורוזיס, מחלות לב, יתר לחץ דם ועוד) –  אלו רק חלק קטן מהמחלות הכרוניות הקיימות שבאמצעות פעילות גופנית ותזונה נכונה ניתן להפחית את גורמי הסיכון לחלות בהן ובד בבד לשפר מצב בריאותי באופן ממשי לאלה שכבר לוקים באחת מהמחלות. הלוקים במחלות הללו (או בדרגת סיכון ללקות במחלות), חשוב מאוד שיאמצו אורח חיים בריא בהתאמה לסוג המחלה, חומרתה, מטרת האימון הכללית ועוד. למותר לציין, שהדגשים לאימון ולתזונה למחלה אחת, במקרים רבים אינם מתאימים למחלה אחרת. למשל, ההנחיות לתזונה ופעילות גופנית לחולה סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) אינה זהה כלל ועיקר להנחיות לתזונה ופעילות גופנית לאישה מבוגרת הסובלת מאוסטיאופורוזיס. כנ"ל לגבי חולה לב או הסובל מיתר לחץ דם אימון לא מתאים (לדוגמה: אימון אירובי המתבצע בדופק גבוה במיוחד) אף עלול להיות מסוכן מבחינה בריאותית. אי לכך חשוב להתייעץ עם איש מקצוע.
2. בחירה מושכלת של תרגילים באימון – מתאמנים מבוגרים בוחרים לעיתים אימוני התנגדות שאינם מתאימים להם, או לחילופין – לא אפקטיביים דיים. למשל, בחירת ביצוע תרגילים מבודדים (פשוטים) בעיקר במקום – מורכבים. לדוגמה: ביצוע התרגיל הרחקת ירך בעמידה עם פולי תחתון (תרגיל מבודד) במקום ביצוע תרגיל אחר מורכב כמו לחיצת רגליים בישיבה עם מכונה ייעודית, או לחילופין, ביצוע התרגיל הרחקת כתפיים בעמידה עם משקולות יד, לעומת לחיצת כתפיים בישיבה עם משקולות יד (תרגיל מורכב). כאן המקום לציין שלתרגילים המורכבים יש יתרון בדרך כלל על פני התרגילים המבודדים בשל חיזוק משמעותי יותר של השרירים המייצבים, שיפור התנועתיות היומיומית הפונקציונאליות ועוד.
3. הטכניקה בה מבוצעים התרגילים – אימוני התנגדות המבוצעים בטכניקה שגויה עשויים להעלות עומס על מערכות שלד-שריר ואף לגרום לפציעות. הדרכה נכונה ומושכלת עשויה לסייע. תרגילים חשובים כמו סקווט עם מוט, משיכת פולי עליון בישיבה באחיזה רחבה ועוד המבוצעים באופן שגוי לא מומלצים, בפרט בעת העלאת עומסים באימוני הכוח.
4. החלפת תוכנית אימונים – מומלץ להחליף תוכנית אימונים אחת לחודש-חודש וחצי. הדבר תלוי רבות ברמת המתאמן, מטרת האימון, מספר האימונים השבועי, הציוד העומד לרשותו. מתאמן 'מן השורה' יתקשה בוודאות לבנות תוכנית אימונים באופן עצמאי וישנם מקרים בהם מתאמנים עם תוכנית אימונים מסוימת מספר שנים!!! הדבר לא מומלץ כלל ועיקר, אינו מאתגר את מערכות הגוף השונות ואף משעמם ומעלה הסיכוי להפסקת האימונים בטרם עת.
5. חיזוק שרירים מאוזן – חשוב לחזק את השרירים השונים באופן מאוזן על מנת לא לגרום למצב שקבוצת שרירים אחת חזקה תהיה חזקה מדי ואילו קבוצת שרירים אחרת –  חלשה. חוסר איזון שרירי עשוי לגרום לפציעות ולכן חשוב לחזק גם את השרירים שמושם עליהם דגש כמו: זוקפי הגו, פושטי הירך, כופפי הברך ועוד, שסביר להניח שמתאמן 'מן השורה' לא יידע אילו שרירים חשוב לחזק במיוחד ובאיזה מינון.
6. שיקום מפציעות – אימון שמטרתו הנו שיקום מפציעות  חשוב במיוחד. ללא אימון מתאים לאחר פציעה גובר החשש שמתאמן אחר פציעת ספורט (או פציעה אחרת) לא ישפר את מצבו הגופני ואף יעלה את הסיכוי לפציעה חוזרת ונשנית. לדוגמה, ישנם ספורטאים בתחום של משחקי כדור הנוקעים על בסיס קבוע את מפרק הקרסול. לעומתם ספורטאים אחרים, בשל אימון חיזוק מתאים ופונקציונלי, כמעט ולא חווים פציעות במפרק הקרסול. גם כשמדובר במתאמן 'מן השורה' חשוב מאוד לחזק את המפרקים בצורה נכונה על מנת למנוע פציעות עתידיות או לזרז את תהליך השיקום. 
7. ביצוע מובנה של תרגילי גמישות –  תרגילי גמישות מבוצעים בדרך כלל בסוף אימון הכוח או האימון האירובי. כאן המקום לציין שגמישות הנו אחד מ- 4 מרכיבי הכושר הבריאותיים (האחרים הנם: כוח, סבולת לב ריאה וקואורדינציה). חשוב לבצע על בסיס קבוע תרגילי גמישות וחשובה ההדרכה המקצועית אילו תרגילים מתאימים למצב הבריאותי, למצב התפקוד היומיומי, למטרת האימון ועוד. כאן המקום לציין שעם העלייה בגיל, טווחי התנועה של המפרקים השונים פוחת ולתרגילי גמישות המבוצעים על בסיס קבוע ובצורה נכונה חשיבות רבה.
8. השגת מטרה ספורטיבית – לעיתים במעגלי החיים בוחרים אנשים לרוץ מרתון, להשתתף בתחרות אתגרית זו או אחרת. אזי, יש צורך בידע מעמיק ומקצועי על מנת לבנות תוכנית אימונים מקצועית בשילוב תפריט תזונתי מתאים מכיוון שאימונים בהיקף ועצימות גבוהים עלולים להביא לפציעות ובעיות מסוגים שונים.
9. הרזיה והפחתת אחוזי שומן – מטרת האימון השכיחה ביותר בקרב מתאמנים הנה הפחתת משקל והפחתת אחוזי שומן. אימון לא מתאים לצד תזונה לא מאוזנת לא ממש יסייע להשיג את מטרת האימון. אך לא רק, גם אימונים אירוביים ממושכים אינם בהכרח הפיתרון ויש צורך, לעיתים, בשימוש בשיטות אימון מסוימות, שילוב נכון של אימוני כוח וכדומה. גם במקרה זה ללא הדרכה מקצועית של פעילות גופנית ותזונה יתקשה המתאמן להשיג מטרת אימון זו.
10. ליקויי יציבה – יציבה מוגדרת כיחס בין איברי הגוף במצבים שונים כגון: עמידה, ישיבה, שכיבה, הליכה וכדומה. ביציבה טובה נשמר האיזון בין קבוצות השרירים  השונות והיא  מאפשרת פעילות אופטימאלית של האיברים הפנימיים כמו הריאות ומערכת העיכול, ניתן להתמיד בה לאורך זמן ללא עייפות יתרה והיא אסתטית למראה. במקרה של ליקוי יציבה מסוים (כמו: היפרלורדוזיס, היפרקיפוזיס, סקוליוזיס וכדומה) חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע, מטפל המומחה בתחום. אילולא כן, עשויות להיות לכך השלכות שליליות על התפקוד הגופני וכן על ההופעה האסתטית במהלך החיים.

לסיכום, השגת מטרות אימון שונות מצריך בדרך כלל התערבות של איש מקצוע שיבנה תוכנית אימון מסודרת ומקצועית על מנת שאפשר יהיה להשיג את מטרות האימון. ברם, חשובה תשומת הלב למצבים בהם מתאמנים שעות ארוכות במהלך השבוע ולא משיגים מטרות אימון שכיחות כמו: העלאת מסת שריר, הרזיה, שיפור מצב בריאותי ועוד. מדובר במצב מתסכל במיוחד ואף עולה החשש של הפסקת אימונים בשל כך