הנטייה האנושית לבחור בהנאות מיידיות באמצעות אכילה במקום ליהנות מאוחר יותר מהמשירה על הירידה במשקל. מוצע להתמקד ביעדים קלוריים לטווח הקצר (ביומיום) ולהכין מזון בריא מראש על מנת להנגיש אותו יותר ייעוץ לירידה במשקל: חלק מהמומחים ממליצים לא להיות כל הזמן בשליטה .
העיסוק במשקל ובאחוזי השומן הנו שכיח במיוחד בקרב כל סוגי האוכלוסייה. לדוגמה, אצל הנרשמים למועדוני הכושר השונים אחת ממטרות האימון המבוקשות ביותר הנה הפחתת משקל ובכלל שיפור המראה האסתטי – בפרט.
במעגלי החיים על מנת להשיג שיפור בהופעה החיצונית בכלל והפחתת משקל וירידה באחוזי השומן בפרט מוצאים רבבות אנשים ממון רב על שכירת שירותיהם של אנשי מקצוע רבים כגון: דיאטנים קליניים, נטורופטים, מאמני כושר, רופאי ספורט, קבוצות הרזיה המונחות על ידי דיאטנים או מנחות לאורח חיים בריא וכן גם מדי שנה בשנה מבצעים בישראל אלפי ניתוחים בריאטריים (ניתוחי השמנה) שונים.
מעניינת העובדה שבמקרים רבים התוצאות אינן קבועות אלא זמניות. כלומר, הירידה במשקל ובאחוזי השומן אינה קבועה והאדם חוזר למשקלו (ובמרבית המקרים אף יותר) לאחר תקופה של מספר חודשים או שנים והסיבות לכך רבות. ללא שינו באורחי החיים באופן מהותי לא יחול שינוי ממשי בהופעה החיצונית, ההרגשה הפיזית, המצב הבריאותי, הנראות החיצונית ועוד. לפיכך גם אותם אנשים שבחרו ניתוחים בריאטריים כדרך להתמודדות עם המשקל העודף שלעיתים מהווה סיכון של ממש מבחינה בריאותית, חייבים לעשות שינוי ממשי באורח חייהם. הסיבה לכל הנה שגם קיצור הקיבה, או החדרת בלון, או ניתוחים מסוג אחר לא יועילו כלל במידה והאדם הסובל מעודף משקל לא ילמד איך לנהל את חייו נכון. גורמים שונים משפיעים על ההשמנה ולא רק סוג המזון ואיכותו. לדוגמה (רשימה חלקית):
• ביצוע פעילות גופנית – ירידה במשקל ללא ביצוע פעילות גופנית כלל אפשרית כמובן אך כלל לא מומלצת. אזי הירידה במשקל פחות איכותית ומתבטאת באיבוד משמעותי של מסת גוף רזה (רקמת שריר) ועקב כך מואט קצב חילוף החומרים הבסיסי שהנן כה חשוב לתהליך ההרזיה במהלך החיים. כמו כן לסוג הפעילות הגופנית הנבחר ותדירותה השפעה רבה על התוצאות. סוגי אימונים שונים שאינם כרוכים בעלייה של קצב הלב, מחד, או בחיזוק מערכות שלד-שריר מאידך, תורמים לשיפור משתנים שונים כמו גמישות, שיווי משקל, קואורדינציה ואף כרוכים בהנאה בעת ביצוע הפעילות, אך לא ממש יעילים על מנת לגרום לשינוי המיוחל בהרכב הגוף, השפעה משמעותית בהיבט הבריאותי ועוד.
• מתח נפשי – אחד הגורמים לאכילה מופרזת, בעיות בריאותיות שונות והעלאת הורמונים קטבוליים שונים (לרבות קורטיזול) הנו רמת המתח הנפשי. מקור המתח הנפשי עשוי להיות בעבודה, בחיים האישיים או אחר. חשוב לטפל בכך מכיוון שלכך השפעה רבה על המצב הבריאותי ובד בבד על משל הגוף.
• השינה ואיכותה – שעות שינה מועטות מדי, או שאינן איכותיות (מתבטא בשינה בשעות מאוחרות מאוד, לדוגמה אחרי חצות על בסיס קבוע, נדודי שינה מסיבות שונות ועוד) קשורות גם להרעה בתהליכים גופניים שונים כמו חילוף חומרים, רעב וכדומה. תהליכי הבנייה של הגוף מתרחשים בשינה ומופרשים הורמונים חשובים במיוחד בזמן זה.

מומחים מהמרכז הרפואי "ראש" ( Rush University Medical Center) במכון קופר שבדאלאס, ארה"ב  (The Cooper Institute  ) פרסמו לאחרונה מהן לדעתם עצות נבונות להעניק לאנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר.
בדרך כלל אנו ממליצים לאנשים אלו לבחור במאכלים עם ערך קלורי נמוך, ולהתעמל: "השתמשו בכוח הרצון שלכם, פשוט אימרו לא לעוגות בעבודה!" אבל אנחנו יודעים שגישה זו אינה עובדת אפילו עבור אנשים עם מוטיבציה לרדת במשקל.
במשך שנים, מכון קופר חקר וקידם את "גישת אורח החיים הבריא" לשינוי התנהגותי – הגברת הפעילות הגופנית ושיפור התזונה. גישה זו מקדמת את השימוש בכישורים קוגנטיבים והתנהגותיים כמו הצבת מטרה, תמיכה חברתית, מעקב עצמי והימנעות ממצבים המייצרים סיכון לשינוי. בדומה לכך, המומחים ב"ראש" פיתחו מודל של ייעוץ להשמנה המתמקד בשלושה תהליכים נוירו-התנהגותיים המקושרים להשמנת יתר:
1. מזון כפרס – התענוג שאדם מפיק מאכילה והחשק לאכול מאכלים מתוקים ושמנים. אסטרטגיות המוצעות להתמודדות עם זה הן – הרחקת מאכלים עתירי קלוריות ומפתים מהבית וממקום העבודה וקניית מצרכים ע"י רשימה שתכתב מראש או באינטרנט על מנת להקטין את החשיפה למזונות לא בריאים.
2. שליטה על ההרגלים הרעים – היכולת לדכא דחפים לאכילת מזון עתיר קלוריות. הפתרון המוצע – הימנעות ממצבים המאתגרים את השליטה בהרגלים הרעים, כמו בופה ומסעדות ושמירה על מזון עתיר קלוריות מחוץ להישג יד כשצפוי מצב מלחיץ.
3. הנאות מיידיות – הנטייה האנושית לבחור בהנאות מיידיות באמצעות אכילה במקום ליהנות מאוחר יותר מהמשירה על הירידה במשקל. מוצע להתמקד ביעדים קלוריים לטווח הקצר (ביומיום) ולהכין מזון בריא מראש על מנת להנגיש אותו יותר.
המודל הזה אינו מעוגן באישיות מסוימת או בשליטה עצמית, אלא בתהליכים במוח השולטים בהרגלי האכילה של אנשים בסביבה המקדמת השמנה. בנוסף, המודל אינו מוביל לסטיגמטיזציה או להורדת המוטיבציה שנגרמות מאמירות כמו: "השמנת היתר שלך נגרמת עקב הבחירות האישיות שלך שאינן בריאות או בגלל שאין לך כוח רצון". במקום, המודל מעודד את האדם לעשות את הבחירות הקשות הנדרשות על מנת לשלוט במשקל ולצמצם את הכמות .הבחירות הקשות שייקרו בדרכו.

מאת: ד"ר איתי זיו