הבדלים בין המינים בהקשר לנכויות ללא צל של ספק, מדובר על הבדלים רבים ומעניינים בין גברים ונשים במעגלי החיים השונים. קצרה היריעה מלפרט, ואפילו במעט את ההבדלים הגופניים השונים ובד בבד – השפעת המאמץ הגופני, ירידה במשקל, השמנה, תוחלת חיים, גיל פיזיולוגי לעומת כרונולוגי ועוד, בהשוואה בין שני המינים. עם זאת נציין שהעובדה שנשים חיות יותר שנים מגברים – לא השתנתה. בישראל, נכון לשנת 2014 נשים חיות בממוצע 85 שנה ואילו הגברים – 82. עם זאת, מסתבר שנשים חוות אירועים שונים בחייהן שגברים לא חווים. כמו הריון ולידה, מחזור חודשי, מחלות האופייניות לנשים באופן משמעותי יותר (כגון: אוסטיאופורוזיס) ועוד.
איכות החיים, אגב, תלויה בשני המינים במידה רבה בהתנהלות היומיומית ועל ציר הזמן. אי הקפדה על אורח חיים באשר הוא בכל גיל הנה בעייתית וסביר להניח גם שתגרור בעיות בריאותיות שונות, לרבות עלייה במשקל ואחוז השומן, הרעה של תפקוד גופני, אסתטיקה גרועה ועוד. גם תהליך ההזדקנות אינו זהה בשני המינים ומעניין אף לדעת שנשים, במקרים רבים, חוות יותר מחלות מאשר גברים (במיוחד מחלות האופייניות לנשים) אך למרות הכל – חיות יותר שנים. גם בהיבט של פעילות גופנית ישנם הבדלים: הן בבחירה של סוג הפעילות הגופנית והן במידת ההשפעה של הפעילות הגופנית על הגוף באשר הוא. בטבלה שלפניך ניתן לראות את העיקריים שבהם:   סיכום מאפיינים האנטומיים וביומכניים של נשים לעומת גברים באופן כללי

בהקשר לנכויות, ישנם גם הבדלים בין המינים במשתנים מסוימים כגון: מידת השינוי בהרכב הגוף (מסת הגוף השמן לעומת מסת הגוף הרזה, מידת העיסוק בפעילות גופנית, התחלואה וסוגה במהלך החיים, שינויים הורמונאליים שונים, סוג הפעילות הגופנית (במידה ומבוצעת) ועוד. חשוב, אגב, לציין שלגבי נכויות – חלקן מתרחשות אצל האדם כתוצאה ממחלה או תאונה במהלך החיים ואילו אחרות מקורן – בלידה עצמה. בנוסף, נכות משפיעה על כל מישורי החיים באשר הם בהיבט הפיזי, המנטלי ועוד. עצוב שאיכות החיים של הנכה לא גבוהה בחלק ניכר מהמקרים מסיבות שונות וגם משום שאין נגישות מתאימה לנכים במקומות שונים (לרבות בישראל, למרות החוק הקיים בנושא).
בהקשר להשוואה בין המינים נציין מחקר שנערך במרילנד שבארצות הברית (
Epidemiology, Demography, and Biometry Program, NIA, NIH, Bethesda, Maryland, USA. ) ובדק שינויים מגדריים בנוגע לנכויות.
על פי המחקר נשים חיות שנים ארוכות יותר מגברים עם מחלות או נכויות שונות ומהוות חלק נכבד יותר מהאוכלוסייה המבוגרת. עם זאת, יותר נשים סובלות מנכויות שונות ויש לכך גורמים בריאותיים, התנהגותיים וסוציו-דמוגרפיים. ביחס לגברים, נשים חיות זמן רב יותר מגברים עם שינויים גופניים שונים כמו אוסטיאופורוזיס, מחלות כרוניות, ועוד. כמו כן על פי הנתונים אורח החיים שלהן יותר יושבני משל גברים והן סובלות יותר מהשמנת יתר.

 מתוך הספר: "עוצמות חדשות – כושר במעגלי החיים", 2006, ד"ר איתי זיו