פיתוח גוף – ספורט בריא?

מפתחי גוף בכל הרמות נהנים ממסת גוף רזה גבוהה לצד מסת גוף שמן נמוכה במיוחד. לדבר יש משמעויות שונות (חיוביות) לרבות: מצב בריאותי טוב יותר מכיוון שאחוז שומן נמוך הנו חשוב מבחינה בריאותית (למעט מקרים קיצוניים בהם אחוז השומן נמוך מדי, במיוחד אצל נשים ואז קיים סיכון לבעיות רפואיות כמו ירידה בפריון, תחושה גופנית לא טובה ועוד), מבחינה אסתטית – הפחתה של אחוז השומן קשורה מאוד בשיפור ההופעה האסתטית וזאת כמובן, במידה ומקפידים על הפעלה נכונה ורבה דיה של מערכות שלד-שריר. נציין ונאמר שמפתחי גוף עשויים להיות בטווח אחוז השומן של 6-4% בממוצע לגברים ו- 10-8% לנשים. כאשר ההמלצות לאנשים שאינם מפתחי גוף הן: נשים: 22-30% שומן וגברים 13-20% וזאת בקורלציה לגיל האדם, מצב בריאותו ועוד  
אחוזי שומן נמוכים במיוחד בקרב האוכלוסייה ואף בקרב מתאמנים 'מן השורה', יכולת פיזית (בעיקר אנאירובית) גבוהה באופן משמעותי, פרופורציה גופנית מרשימה, ויטאליות (חיוניות) גבוהה, גיל פיזיולוגי נמוך מהגיל הכרונולוגי, דימוי עצמי גבוה ועוד – מהווים רק רשימה חלקית של אותם מתאמנים העוסקים בפיתוח גוף על בסיס קבוע.
מדובר בענף שנעשה בשנים האחרונות שכיח במיוחד בעולם ובד בבד – בישראל, והמודעות לו החלה כבר בשלהי שנות ה- 50 של המאה שעברה.
תודות למפתח הגוף המפורסם ארנולד שוורצנגר, שעשה חייל כשהתחיל דרכו בפיתוח גוף תחרותי, אך בהדרגתיות ובאופן מרשים השתלב בתעשיית הסרטים של הוליווד (שיחק בעשרות רבות של סרטים), ואף נבחר כמושל קליפורניה. אך לא רק, גם מבחינת ייחוס, נשוי היה למריה שרייבר ( שהנה בת למשפחת קנדי) מה שכמובן הוסיף נקודות זכות נוספות מבחינת היוקרה, התהילה ועוד. בנקודה זו נעלה שאלה מעניינת: האם פיתוח גוף ברמות השונות הוא בכלל ספורט בריא?
מסתבר שמדובר בשאלה לא פשוטה כלל ועיקר ועל מנת שנוכל לספק תשובה משכנעת, יש להבין במה כרוך עיסוק בתחום זה. בנוסף, נאיר הנקודה שיש רמות שונות בענף פיתוח הגוף, למשל: ישנם מתאמנים רבים שעוסקים בפיתוח גוף להנאתם, באופן חובבני, אינם מעוניינים להשתתף בתחרויות פיתוח גוף (כגון: "מר ישראל", או "מר/מיס יוניברס" שהנה אחת מהתחרויות היקרתיות בעולם בתחום זה) והם עוסקים בכך בשל מטרת אימון שברצונם להשיג כמו: שיפור ניכר של האסתטיקה הגופנית, שיפור הכושר הגופני, הנאה מהאימונים הנעשים על בסיס יומי, מדימוי עצמי שעלה עקב התוצאות המרשימות, ייתכן בשל הצלחה רבה יותר בתחומים כמו: מציאת בן/בת זוג מתאים (לפחות מבחינה אסתטית), מקום עבודה טוב (להופעה יש משקל לא מועט בהשגת מקום עבודה ולא הכל נתון לכישורים המקצועיים) ועוד. להלן נקודות להתייחסות שבאמצעותן ניתן, סביר להניח, לדעת אם עיסוק  באימוני פיתוח גוף על בסיס קבוע טוב לשיפור המצב הבריאותי או שמא – לא?

1. שיפור מרכיבי כושר גופני עיקריים – כוח, סבולת לב ריאה, קואורדינציה וגמישות הנם מרכיבי הכושר הגופני העיקריים אותם יש לשפר בכל מעגלי החיים. המינון המתאים לכל אחד מהם תלוי בגורמים שונים כמו: גיל המתאמן, מטרות האימון וכדומה , אך ניתן לומר שההמלצות במאקרו הן ביצוע של 150 דקות פעילות אירובית בשבוע לפחות, 3-2 אימוני כוח שבועיים והקפדה גם על ביצוע תרגילים לשיפור הגמישות והקואורדינציה. כל אלה, על בסיס קבוע, מבצעים מתאמנים שעוסקים בפיתוח גוף. המרכיב היחידי שלעיתים לא מקבל את המקום הראוי לו הנו הפן האירובי שלא כל מפתחי הגוף מקפידים לבצע בהיקף גדול יחסית. ניתן לראות זאת אצל מפתחי גוף תחרותיים שמבצעים פעילות אירובית משמעותית בחודשים שלפני תחרות על מנת להפחית אחוז השומן באופן משמעותי. ברם, מרכיב הכוח מקבל התייחסות מאוד רצינית ומרשימה אצל מפתח גוף ואת מערכות שלד-שריר מפעילים בממוצע 6-5 פעמים בשבוע, ולעיתים אף יותר, על ידי ביצוע 2 אימוני כוח ביום (בעיקר לפני תחרויות).

2. חיזוק שרירים מייצבים – חיזוק שרירי הגוף העמוקים בכל מפרק חשוב ממש לכל אדם ובעיקר עם העלייה בגיל. לדוגמה, חיזוק שרירי הבטן העמוקים, זוקפי הגב, מייצבי הכתף ועוד. באימון המסורתי הממוצע של מתאמנים מסוגים שונים ואף ספורטאים כמו מתאמני סבולת, חיזוק שרירים זה נעשה, במקרים רבים, באופן מינורי, אם בכלל. לא אחת, נבחרים תרגילי חיזוק שונים במנחי גוף שממש לא אפקטיביים דיים לחיזוק השרירים המייצבים העמוקים. ואז התוצאה הנה שלמרות חיזוק שרירים (אף מספר פעמים בשבוע) הגירוי המופעל על השרירים הרלבנטיים לא משמעותי דיו. באימונים לפיתוח גוף נהוג לבצע תרגילים במנחי גוף מגוונים במיוחד כמו: עמידה, הטיית גו, ישיבה, ברוטציה (סיבוב) של עמוד השדרה ועוד. כמו כן, במהלך האימון יש להחזיר ולקחת משקולות יד ומוטות על בסיס קבוע (רוב התרגילים נעשה עם מוטות ומשקולות חופשיות), ביצוע תרגילים מורכבים בעיקר (רב מפרקיים) המשקלים המורמים בתרגילים השונים (גבוהים – גבוהים מאוד), הטכניקה של ביצוע התרגילים נכונה (במרבית המקרים) ועוד. אלה גורמים המשפיעים מאוד על מעורבותם של השרירים המייצבים העמוקים בעת ביצוע אימון הכוח לסוגיו. זאת באופן משמעותי הרבה יותר לעומת המתאמן המסורתי המבצע אימוני כוח רק מכיוון הוא חייב, או שהרופא המליץ וכדומה. במקרים אלה, ניתן להבחין בבחירה לא מושכלת של תרגילים שונים (למשל – ביצוע תרגילים מבודדים בעיקר), אינטנסיביות נמוכה בה התרגילים מבוצעים ועוד.

3. התזונה – אחת הסיבות העיקריות לתוצאות המרשימות של מפתחי הגוף ברמות השונות הנה ההקפדה היתרה על תפריט תזונתי מזין ועשיר ברכיבי המזון החשובים, כמו כן, ישנה ספירת קלוריות , הקפדה על 6 ארוחות ביום בממוצע, צריכת נוזלים מספקת, שימוש בתוספי מזון שונים שחלקם חשובים לשם השלמה תזונתית מחד, או שדרוג היכולת הגופנית באופן משמעותי, מאידך (למשל, שימוש בקריאטין) ועוד. או אז, בהוספת האימונים המתאימים ניתן להשיג תוצאות  מצוינות.

4. השפעה טובה על הפחתת הגיל הפיזיולוגי – על מנת ליצור פער חשוב וגדול בין הגיל הפיזיולוגי לכרונולוגי (כמובן שהמטרה הנה שהגיל הפיזיולוגי יהיה נמוך משמעותית מהכרונולוגי) יש לבצע מספר פעולות חשובות במעגלי החיים השונים. מדובר באימוץ אורח חיים בריא הכולל משתנים כמו: תזונה נכונה, אימון גופני מושכל , שינה בעיתוי והיקף מומלצים, הימנעות מעישון, מצריכת אלכוהול ועוד. מפתחי גוף עושים זאת על בסיס קבוע! כך, ניתן לומר, שברוב רובם של המקרים מפתחי גוף, על פניו נראים ואף מרגישים צעירים מהותית פיזיולוגית מגילם הכרונולוגי. ניתן לראות זאת בנקל אצל מפתחי גוף מבוגרים בני 40, 50, 60 ויותר שנראים מצוין יחסית לרבים בני גילם וזאת תודות לאימוץ אורח חיים ייחודי.

5. שימוש בסטרואידים אנבוליים – אחד מהמאפיינים הבולטים בספורט פיתוח גוף הנו שימוש בסמים אנבוליים שמחקים, למעשה, את פעולתו של ההורמון הגברי – טסטוסטרון. או אז, ניתן להעלות באופן משמעותי יכולת אנאירובית, להעלות מסת השריר באופן מרשים ועוד. קצרה היריעה מלציין בנקודה זו את כל הבעיות הרפואיות האפשריות במידה ועושים שימוש על בסיס קבוע בחומרים אלה ואין צל של ספק ששימוש לא מבוקר, מקצועי מסוכן מבחינה בריאותית ועלול להיות גם הסיבה להיארעות מחלה כרונית מסוימת. עם זאת חשוב לסייג, שברמה של פיתוח גוף מקצועני הדבר נעשה בפיקוח צמוד רפואי (רופא ספורט המומחה בכך), בדיקות מעבדה שנעשות על בסיס קבוע ועוד. בנוסף, נקודה מעניינת לציון הנה שבגיל מבוגר גם כך חלה ירידה עקיבה ואף משמעותית בהורמון הטסטוסטרון וייתכן ששימוש מבוקר בחומרים הללו לא יהיה בהכרח בעייתי כל עוד הדבר נעשה באופן משוכל ומקצועי. אגב, בדיקה של כמות טסטוסטרון לא נעשית על בסיס קבוע בישראל מכיוון שהיא קשורה לתחום הרפואה המונעת וניתן לבצעה בעיקר באופן פרטי. עלות הבדיקה יקרה ולכן גם לא נראה בעתיד הקרוב לעין שקופות החולים יאשרו בדיקה זו לאדם 'מן השורה', אלא אם כן מדובר בבעיה רפואית ייחודית.

6. הרכב הגוף – מפתחי גוף בכל הרמות נהנים ממסת גוף רזה גבוהה לצד מסת גוף שמן נמוכה במיוחד. לדבר יש משמעויות שונות (חיוביות) לרבות: מצב בריאותי טוב יותר מכיוון שאחוז שומן נמוך הנו חשוב מבחינה בריאותית (למעט מקרים קיצוניים בהם אחוז השומן נמוך מדי, במיוחד אצל נשים ואז קיים סיכון לבעיות רפואיות כמו ירידה בפריון, תחושה גופנית לא טובה ועוד), מבחינה אסתטית – הפחתה של אחוז השומן קשורה מאוד בשיפור ההופעה האסתטית וזאת כמובן, במידה ומקפידים על הפעלה נכונה ורבה דיה של מערכות שלד-שריר. נציין ונאמר שמפתחי גוף עשויים להיות בטווח אחוז השומן של 6-4% בממוצע לגברים ו- 10-8% לנשים. כאשר ההמלצות לאנשים שאינם מפתחי גוף הן: נשים: 22-30% שומן וגברים 13-20% וזאת בקורלציה לגיל האדם, מצב בריאותו ועוד.

לסיכום, ניתן בהחלט להסיק שמפתחי הגוף ברמות השונות בריאים באופן יחסי לעומת חלק ניכר מהאנשים המתאמנים (וכמובן לעומת אלה שלא). עם זאת, ישנה הסתייגות בולטת אחת והנה נושא השימוש בסטרואידים אנבוליים (שימוש בהם שכיח בעיקר אצל מפתחי גוף תחרותיים) שעשוי להזיק לבריאות (למעט אם נעשה בתנאים מסוימים ותחת פיקוח מקצועי רפואי).

מאת: ד"ר איתי זיו וגיל גרנות

*גיל גרנות, מאמן ויועץ תזונת ספורט, מייסד רשת ישראלבודי ושיטת הייעוץ הייחודית לתזונה ואימונים לספורטאים ומפתחי גוף.