מדריך חדר כושר, דיאטן ספורט קליני, פיזיותרפיסט, נטורופט, מטפלים בתחום הרפואה המשלימה, מאמני כושר בתחומים שונים ועוד, כל אלה מהווים רק רשימה חלקית של אנשי מקצוע שמתפרנסים מעיסוק בתחום אורח חיים בריא. סביר להניח שהמטרה של כל העוסקים בתחום זה הנה להצליח. אגב, הצלחה עשויה להתבטא באופנים שונים ולא רק במידת רמת ההשתכרות. גם מורה לחינוך גופני יכול להגדיר לעצמו מהי הצלחה וזאת למרות שהנו שכיר בתוך מערכת של משרד החינוך שנים רבות. מעניין שלמרות שרבים מהעוסקים בתחום מעוניינים להצליח, רק מעטים עושים (במודע או שלא) את הפעולות הנכונות על מנת להגיע אל המטרה הנכספת. חשוב להאיר הנקודה שההתייחסות כאן הנה בעיקר לאלה שעוסקים בתחום במשרה מלאה ולא לאלה שעובדים במשרה חלקית להשלמת הכנסה. כי אז, הסיפור פשוט הרבה יותר מכיוון, שבנוסף למשכורת העיקרית (שכיר/עצמאי) עוסקים בתחום להשלמת הכנסה, יצירת חוויה אולי וכדומה.

אם כך, אילו הן הנקודות שחשוב לשים אליהן לב בעת שעוסקים בתחום כה מרתק – אורח חיים בריא? מסתבר שלא מעט. וכאן נציין חלק מהן:

1. "הֱוֵי זָנָב לָאֲרָיוֹת, וְאַל תְּהִי רֹאשׁ לַשּׁוּעָלִים" (מסכת אבות, ד פסוק טו) – קרי, מוטב להיות אחרון בקבוצה של טובים ושל חכמים (וללמוד מהם), מאשר ראשון בין רעים או בין טיפשים. הדבר נכון בתחומים רבים הקשורים למקצועות השונים בתחום אורח חיים בריא. להלן דוגמה אחת מתוך רבות: בחדר כושר באחד המתנ"סים הנמצאים באזור המרכז משלמים למדריך חדר כושר 35 ₪ לשעת עבודה. מדובר בשכר גבוה ממש ודי נדיר במחוזותינו. במרבית המקרים השכר פר שעה המשולם למדריך חדר כושר נע בין 22-28 ₪ בממוצע. עם זאת, חשוב לדעת שבאותו מתנ"ס הסיכוי להתקדם מבחינת ההשתכרות, להעביר אימונים אישיים, להתקדם בתפקידי ניהול שונים, ללמוד ולהתקדם מבחינה מקצועית ועוד – נמוך עד מאוד. לעומת זאת, בחדר כושר אחר הנמצא גם הוא במרכז, התשלום לשעה הנו סך הכל 25 ₪ אך אפשרויות הקידום: רבות מאוד, נמצאים במועדון הכושר מדריכים מעולים וותיקים שניתן ללמוד מהם רבות ולהעמיק הידע המקצועי באופן מאוד משמעותי. או אז, ניתן לשאול השאלה: מה עדיף האם להיות זנב לאריות או ראש לשועלים? השאלה, סביר להניח, רטורית.
2. יצירת חוויה ללקוח – אימונים אישיים, ייעוצים מסוגים שונים, טיפולים ומה לא, חשוב שיושם בהם דגש על יצירת חוויה ללקוח. החוויה עשויה להיות, למשל, בסיום כל אימון אישי, מתיחות בזוגות (על ידי המדריך), במתן מתנות קטנות בחגים, ימי הולדת וכדומה, במתן טיפים ויחס גם שלא במסגרת השיעור/ייעוץ, הקשבה ובכלל אינטליגנציה רגשית גבוהה ועוד. באמצעות שיפור ברמת החוויה ללקוח עולים סיכויי ההתמדה ובד בבד- רמת ההשתכרות. מנגד, קשה לעיתים, להבחין באותם מקרים בהם קליינטים נמצאים מזה חודשים ואף שנים ומקבלים יחס ממש מחפיר. אגב, יצירת חוויה ללקוח לא פחות חשובה מהמקצועיות באימון או כל טיפול/ייעוץ אחר. כך גובר הסיכוי שהקליינט יתמיד וזו, למעשה, אחת המטרות החשובות.
3. שכירת אנשי מקצוע בתחומים אחרים במידת הצורך – נדיר שאיש מקצוע בתחום אורח חיים בריא גם יודע לנהל את עצמו ואחרים בצורה טובה או אף מצוינת, לשווק, למתג, לעקוב אחר לקוחותיו, להכין תקציב ומה לא. או אז , יש צורך בשכירת איש מקצוע אחד לפחות שיסייע בתחום זה. התרומה, במקרה זה, לא תסולא בפז. ניתן לשכור אנשי מקצוע בתחום השיווק, מדיה דיגיטילית, עסקים, פסיכולוג בתחומים שונים ועוד. לדוגמה נביא כאן את ארנון (שם בדוי אך המקרה אמיתי). ארנון מרצה בתחום של אורח חיים בריא ובכלל בקורסי הכשרה של מדריכי כושר בתחומים שונים. ארנון הנו אחד המרצים המעולים (!) בתחום. הוא בעל ידע מקצועי נדיר ונושק להרבה תחומים, מטודי עד מאוד ואף – פרזנטטיבי. אך אליה וקוץ בה: ארנון לוקה בחסר בכל הקשור ליחס לזולת, ואינטליגנציה רגשית בכלל. הוא מעליב סטודנטים על בסיס קבוע, מתנשא על הסובבים אותו ומה לא. בשל כך, למרבה הצער, למרות כשרונו הרב הוא פוטר כבר מ- 3 מוסדות להכשרת מדריכים (הרביעי בדרך…). ארנון, מסיבותיו הוא, לא שכר איש מקצוע שיסייע לו לפתור את הבעיות השונות הקשורות ליחסו האישי לסובבים אותו וככל הנראה, על פניו, נראה שלא יחול שיפור במצב בשנים הקרובות. חבל.
4. 'רעב להצלחה' –  על מנת להצליח יש צורך בתחושת 'רעב'. ניתן לצטט את אחד מהאנשים המפורסמים ביותר בעולם בכלל ובתחום אימון פיתוח הגוף – בפרט: ארנולד שוורצנגר שאמר במספר פעמים: "לא ניתן לטפס בסולם ההצלחה עם הידיים בכיסים". קרי, על מנת להצליח יש צורך להשקיע. נכון, התוצאות הן, במרבית המקרים, לא כאן ועכשיו אך השקעה (נכונה כמובן) הנה חשובה להצלחה בתחום זה או אחר. הדבר עשוי להתבטא בעבודה של שעות רבות וצבירת ניסיון וקשרים, השתתפות בהשתלמויות וקורסי הכשרה שונים ועוד.
5. לעבוד או להיות בקרבת אנשים מהם ניתן ללמוד –   בדומה למה שהוזכר לעיל (סעיף 1) חשוב לעבוד ולהיות בקשר עם אנשי מקצוע שכבר עשו זאת. הם משתכרים מעל הממוצע, מקצועיים במיוחד, יודעים ומכירים את עבודתם מצוין, יש להם את הקשרים הנכונים להצלחה ועוד. מדובר, ללא צל של ספק, באסטרטגיה חשובה. ניתן להביא כדוגמה אחת מאמנות האישיות המעולות בישראל שהייתה עד לא מכבר מנהלת של חברה לאימונים אישיים (בנוסף להיותה מאמנת אישית בפועל). אותה מאמנת עתירת ניסיון ומקצועיות אפשרה למי שמעוניינת לצפות בכל האימונים שלה במשך  3 חודשים ללא תשלום ולסייע לה בחלק האחרון של האימון (מתיחות והרפיה) בשלבים מתקדמים יותר של ההכשרה. היו מעט מאוד מדריכות שהסכימו לעבוד ללא תשלום X שעות. אך השיעור שהן קיבלו במשך אותם 3 חודשי הכשרה (אגב, חלק מהמדריכות ביקשו אף הארכה לחצי שנה/שנה) לא תסולא בפז. נציין שכל אותן מדריכות (בודדות) מצליחות מאוד בתחום האימון האישי ושיעורי סטודיו ומשתכרות מעל הממוצע בתחום באופן משמעותי. בנוסף, נציין שאותן מדריכות נהנו מקשרים ענפים אותם פיתחו במהלך העבודה עם אותה מאמנת אישית מוכשרת.
6. בנייה של שיתופי פעולה וקשרים –  חשוב בכל תחום. שיתופי פעולה עשויים למנף את העסק וכמובן גם את איש המקצוע מאוד. לכן יש צורך לחשוב על שיתופי פעולה אפשריים עם אנשי מקצוע המשיקים לתחום העיסוק כמו: דיאטן קליני, פיזיותרפיסט ספורט ומה לא. מדובר על עבודה קלה באופן יחסי, שעשויה להניב לא מעט קליינטים. בנוסף, נציין ארגונים בתחום נטוורקינג עסקי. יש בארץ כמה מצליחים מאוד. במסגרתו נפגשים כמה עשרות אנשי עסקים /עצמאים בתחומים שונים שמפרים האחד את השני ומפנים לקוחות, קשרים ומה לא על בסיס עסקי. מומלץ בחום וניתן גם להגיע לפחות למפגש אחד להתרשמות ללא תשלום.

לסיכום, לעסוק בתחום אורח חיים בריא וגם להצליח בו מהווה בהחלט משימה אפשרית. חשובה כמובן האופטימיות והרצון לעשות שינוי (אפילו קטן) שסביר להניח שיניב גם שכר גבוה יותר עבור העבודה המתבצעת, חוויה גדולה יותר במהלך העבודה השוטפת ועוד.