במחקר שנערך באוניברסיטת Laval בקוויבק בקנדה נבדקו 3 קבוצות: בעלי משקל תקין, שמנים ושמנים מאוד. השמנים נבדקו לפני ואחרי הדיאטה. השמנים מאוד לפני ואחרי ניתוח להיצרות קיבה. המסקנה הייתה ששיווי המשקל השתפר מאוד, אך חוזק השרירים – פחת. חשוב לציין שאחת המטרות בדיאטה להפחתת משקל הנה איבוד נמוך יחסית של מסה שרירית. במידה והאדם יאבד מסת שריר תחול במקביל ירידה גם בחילוף החומרים הבסיסי, ישנה הרעה בהופעה האסתטית ועוד. לכן בתהליך של ירידה במשקל חשוב במיוחד לשלב תוכנית של אימון כוח על מנת לשמר ככל ניתן את מסת הגוף הרזה ולמתן את התופעות השליליות שהוזכרו לעיל הקשר בין ירידה במשקל, חוזק השרירים ושיווי משקל מאת: ד"ר איתי זיו וצור קסטל
שיווי משקל וקואורדינציה  הנם מרכיבי כושר גופני חשובים לשיפור בכלל ואצל אוכלוסיות מסוימות כגון: אנשים כבדי משקל, קשישים, נשים בהיריון, ספורטאים בענפי ספורט מסוימים (כמו: משחקי כדור) – בפרט.
מסתבר שאנשים הסובלים מעודף משקל מתנדנדים יותר מאנשים עם משקל תקין וירידה משמעותית במשקל משפרת את שיווי המשקל שלהם למרות שזו גורמת לירידה בחוזק השרירים (והרי שרירים חזקים דווקא חשובים לשיווי המשקל).
במחקר שנערך באוניברסיטת Laval בקוויבק בקנדה נבדקו 3 קבוצות: בעלי משקל תקין, שמנים ושמנים מאוד. השמנים נבדקו לפני ואחרי הדיאטה. השמנים מאוד לפני ואחרי ניתוח להיצרות קיבה. המסקנה הייתה ששיווי המשקל השתפר מאוד, אך חוזק השרירים – פחת. חשוב לציין שאחת המטרות בדיאטה להפחתת משקל הנה איבוד נמוך יחסית של מסה שרירית. במידה והאדם יאבד מסת שריר תחול במקביל ירידה גם בחילוף החומרים הבסיסי, ישנה הרעה בהופעה האסתטית ועוד. לכן בתהליך של ירידה במשקל חשוב במיוחד לשלב תוכנית של אימון כוח על מנת לשמר ככל ניתן את מסת הגוף הרזה ולמתן את התופעות השליליות שהוזכרו לעיל. פעילות גופנית כאורח חיים מונעת במידה רבה את העלייה בהצטברות השומן ואת הירידה במסת השריר ובכך תורמת לעלייה בחילוף החומרים הבסיסי. הירידה במסת השומן מורידה באופן משמעותי את הנטייה לפיתוח מחלת הסוכרת ומחלות לב. לפעילות גופנית בעודף משקל יש יתרונות רבים. היא מאפשרת תלות קטנה יותר בדיאטה כמקור עיקרי לירידה במשקל. ככל שאדם יהיה פעיל יותר, כך יוכל לאכול תפריט מגוון ועשיר יותר ללא צורך לצמצם באופן קיצוני בתפריט. כמו-כן, פעילות גופנית באופן קבוע מעודדת שריפת שומנים כמקור עיקרי לאנרגיה. אימון הנמשך 45 דקות בחדר הכושר וכולל תרגילים כנגד משקולות או אביזרי עזר יביא להוצאה קלורית נמוכה יחסית של 150-120 קלוריות, אך הערך המוסף של אימונים אלה, המבוצעים על בסיס קבוע, לא יסולא בפז ויתבטא בין השאר ב:
• העלאת חילוף החומרים במנוחה
• העלאת צפיפותן של העצמות
• עלייה חיובית בטונוס השרירים
• שיפור בהופעה האסתטית
• הפחתת הסיכון לנפילות.
במקרה זה צפויה דווקא עלייה במסת הגוף הרזה (שרירים, עצמות, גידים וכיו"ב), ובד בבד ייתוסף משקל. תוספת זו היא ברוכה מכיוון שאינה שומן.
הפעילות הגופנית המומלצת לירידה במשקל, היא בעיקרה פעילות אירובית. הליכה היא בדרך כלל הפעילות הזמינה והנוחה ביותר המפעילה קבוצות שרירים רבות. במידה ויש מגבלה ללכת, אפשר לבצע רכיבה על אופניים (עדיף להתחיל עם נייחות) או לשחות. התדירות המומלצת היא מינימום 5 פעמים בשבוע, 30-60 דקות. מי שמתקשה לבצע פעילות רציפה, יכול לבצע 10 דקות בכל פעם בין 2-3 פעמים ביום. קצב הפעילות צריך להיות בינוני – כזה המאפשר דיבור קל אך לא שיחה או שירה. מומלץ להוציא כ-400 קלוריות באימון אשר מקבילות לכ- 60 דקות הליכה. סה"כ יש לצבור כ- 300 דקות של פעילות מתונה בשבוע; הוצאה קלורית אופטימלית: 2,000 קלוריות בשבוע.

לסיכום, הפחתה במשקל אצל אנשים הסובלים מעודף משקל ממשי חשובה מסיבות רבות ומסתבר שגם בשל השיפור המושג בשיווי המשקל. ברם, בתהליך הירידה במשקל חשוב לשלב אימונים מתאימים על מנת לשמר מסת גוף רזה ולתרום לשלל הטבות בריאותיות.
בהצלחה!

* צור קסטל –  M.S Sport & Exercise Science . מרצה לפיזיולוגיה של המאמץ  בקמפוס  'שיאים', באוניברסיטת תל אביב.